Ga naar inhoud

overstappen op linux

anoniem

Aanbevolen berichten

momenteel werk ik met windows xp :-? , maar ik ben van plan xp te formateren en linux te installeren, ik ben een volledige beginner met linux , maar kan wel goed overweg met de pc. ik dacht met suse 8.1 linux te beginnen , ik gebruik mijn pc als een gewone desktop pc zonder netwerk. welke distibutie raden jullie aan voor een beginner, en zouden jullie evntueel enkele intersante site's willen geven met nodige informatie ? , hartelijk bedankt gandalf the white
Link naar reactie
Als je pc geen super exotische hardware bevat kun je idd XP helemaal verwijderen... Maar zeker tot je meer thuis bent in Linux zou ik zeggen mak gewoon een dual boot met een gedeelde partitie die vanuit beide OS'sen te bereiken is (dus een fat part.) SuSE 8.1 is zeker een goede start maar als je iets van een Linux systeem wilt begrijpen/leren moet je je er wel toezetten de bestanden in /etc/ te bekeijken en te zien wat YAST (de configtool van SuSE) alleemaal voor je doet en wat er in de files staat en waar ze betrekking op hebben. Maar zoals ik al zei, SuSE is net als Mandrake ene goede start om ff snel over te stappen zodat je je later in een Linux xysteem kunt gan verdiepen. Let wel.. Als beginner doe je er goed aan om gewoon in de boeken winkel een distro te kopen, dan heb je iig. de nodige documentatie voor handen zodat je dat eerst eens rustig kunt bekijken voor je je schijf partitioneer. Ga dan voor Mandrake want die jongens kunnnen wel wat omzet gebruiken :D
Link naar reactie
Ik ben een leek op Linux gebied en nog maar sinds kort "overgestapt" op Suse 8.1. "Overgestapt" omdat ik nog steeds met één voet héél nadrukkelijk in WinXP sta. Suse 8.1 lijkt mij inderdaad een zeer goede keuze. Het zal waarschijnlijk geen moeite hebben met je hardware, je krijgt een zeer volledig software pakket dat weinig te wensen overlaat en als je meer wilt dan kun je het gewoon downloaden, het ziet er goed uit en het huis tuin en keukenwerk kun je zonder problemen aan net als in Windows. Maar waarom XP eraf gooien? Ok als je plaatsgebrek hebt dan zijn we gauw uitgepraat, maar heb je dat niet dan kan het best een goeie zet zijn om dat nog even te laten staan. Stel dat je aan een paar instellingen begint te knutselen en je zit ineens zonder internet, om maar wat te noemen (zonder beeld of zonder geluid om maar iets anders te noemen) dan kan het op zijn minst gezegd praktisch zijn om nog even om te starten in windows en toch nog even iets (nuttigs) te kunnen doen, al was het alleen maar om in te loggen op dit forum en om advies te vragen! Persoonlijk vind ik het onverstandig om oude schoenen weg te gooien voordat je nieuwe hebt en zelfs als ik die nieuwe heb laat ik ze graag nog een poosje staan omdat ik regelmatig van die nieuwe blaren krijg en dan is het heerlijk om nog even in die oude te kunnen stappen. Hoe dan ook, Suse 8.1 is een goeie keuze, succes ermee!
Link naar reactie
LennartII, dat heb je heel mooi verwoord :D maar idd hoewel ik winXP erg moeilijk vind (heb het tot nog toe alleen bij anderen gezien en een paar keer een pc met dat spul erop mogen "repareren" ) is de reden die jij daar opgeef wel de belangrijkste... Oftewel, mocht je de boel verklooien dan kun je altijd hier weer voor hulp aankloppen :D
Link naar reactie
Hoi, Deze oude linux-rot gebruikt eigenlijk alleen maar een dual-boot systeem. Meestal werk ik in Linux, maar zo af en toe vind ik het ook fijn om naar windows te kunnen schakelen. Om maar eens een voorbeeld te noemen, toen recentelijk onze fax kapot ging en ik hem echt nodig had, was ik heel blij dat ik onder windows een fax programma (meegeleverd met mijn modem maar nog niet eerder geinstalleerd) kon installeren en gebruiken binnen 5 minuten. Ik heb nu naar aanleiding van een artikel in Linux Magazine ook hylafax keurig aan de praat gekregen onder linux, maar dat kostte mij, ondanks het artikel, aanmerkelijk meer tijd. En ja, je bent toch verwent met grafische interfaces en die zijn voor hylafax erg karig. Tot zover ik weet is khylafax gestopt met de ontwikkeling en is alleen tkhylafax als grafische schil aanwezig. Natuurlijk ontbreekt de mogelijkheid om op commando een fax aan te nemen... Kortom: als je de ruimte hebt, is het verstandig om windows inderdaad rustig te laten staan waar het staat! Groet, Philip
Link naar reactie
Ik heb sinds twee weken Suse 8.1. Installeren ging simpel en het ziet er flitsend uit. Ik draai het naast Xp (12 Gb vrijgemaakt met partition Magic) Ik heb de boormanager van Suse gebruikt . Ook dat ging goed. Verder ben ik nu vnl. aan het proberen, zeker het werken met commando's is weer wennen (een DOS-verleden helpt) Kan het je aanraden.
Link naar reactie
[quote:27bb863ad4="wbsoft"] Ik zou op de onderhavige PC ook even een testje doen met de Knoppix CD. Als die netjes opstart dan moet een SuSE installatie ook zeker lukken.[/quote:27bb863ad4] Poeh, met deze uitspraak moet je toch wel voorzichtig zijn. Ik moet toch handmatig mijn pcmcia kaartje configgen (gentoo en debian) terwijl die met de Knoppix cd feilloos geladen wordt.
Link naar reactie
[quote:2f35773876="philipg"]Max, bedankt voor je opmerking. Wat betreft dat efax niet meer ingesteld zou hoeven worden: SuSE heeft (volgens mij) efax geeneens meegeleverd. [/quote:2f35773876] Raar, alhier wordt toch echt EFax gebruikt, geen Hylax (alhoewel dat wel mogelijk is. [quote:2f35773876] Maar dan nog: het lijkt mij dat de fax-software moet weten waar het fax-modem zit e.d. [/quote:2f35773876] Hmm, dat kun je instellen in kdeprint, door gewoon de modempoort op te geven, indien /dev/modem niet de juiste is. Maar je hoeft in ieder geval niet door de configuratie van EFax heen te lopen om te kunnen faxen. Bij voorgaande versies (kde2) heb ik getracht EFax/HylaFax aan de praat te krijgen, maar dat is me niet gelukt.. Vandaar mijn blijdschap dat dit bij SuSE niet langer nodig is als je KDEPrint gebruikt. [quote:2f35773876] Maar dankzij jou tip kan ik mijn fax nu ook via kdeprint laten lopen. [/quote:2f35773876] Daar ben ik blij om. Je kunt overigens ook vanuit Wordperfect faxen door het printercommando te vervangen door [b:2f35773876]kdeprint[/b:2f35773876] Max
Link naar reactie
[quote:868543a4f0="hullepie"][quote:868543a4f0="wbsoft"] Ik zou op de onderhavige PC ook even een testje doen met de Knoppix CD. Als die netjes opstart dan moet een SuSE installatie ook zeker lukken.[/quote:868543a4f0] Poeh, met deze uitspraak moet je toch wel voorzichtig zijn. Ik moet toch handmatig mijn pcmcia kaartje configgen (gentoo en debian) terwijl die met de Knoppix cd feilloos geladen wordt.[/quote:868543a4f0] Tja, maar dan heb je het ook over heel andere distro's dan knoppix en SuSE. knoppix laadt alles automatisch, mits het door Linux wordt herkend/ondersteund, Debian en gentoo zijn distro's die je vooral handmatig moet instellen. Max
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...