anoniem Geplaatst: 19 februari 2003 Delen Geplaatst: 19 februari 2003 ik heb al een tijdje problemen met het instellen van mijn linux pc. Nu ben ik wel zover gekomen dat mijn wxp machine de linux bak vind op het netwerk. Alleen kan hij niet inloggen.... is het ook mogelijk om die paswoorden uit te zetten?? kan ik ieder geval kijken of het werkt?? wat moet er dan precies achter security staan in smbconfig? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 19 februari 2003 Auteur Delen Geplaatst: 19 februari 2003 Neen, je kunt die wachtwoorden niet uitzetten. (het is geen MS :P ) Wat moet je doen om te kunnen inloggen? Maak onder linux enkele gebruikers aan, voeg deze via smbadduser toe aan samba, maak vervolgens deze gebruikers aan op de XP-machine, en log met deze namen in om de shares op je Linux-pc te kunnen bereiken. Max Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 20 februari 2003 Auteur Delen Geplaatst: 20 februari 2003 [quote:342a5590df="maximilaan"]Neen, je kunt die wachtwoorden niet uitzetten. (het is geen MS :P ) Max[/quote:342a5590df] In KDE kun je passwords ook uitschakelen. :P Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 20 februari 2003 Auteur Delen Geplaatst: 20 februari 2003 Maar ik geloof niet in samba :o Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 20 februari 2003 Auteur Delen Geplaatst: 20 februari 2003 [quote:6c0dc0a829="water"] In KDE kun je passwords ook uitschakelen. :P[/quote:6c0dc0a829] Nee hoor, die passwords zijn er nog gewoon, alleen bij het inloggen in kdm kun je er voor kiezen dat kdm het wachtwoord voor je invult en je dus zonder zelf een wachtwoord in te vullen kunt inloggen. Max Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 20 februari 2003 Auteur Delen Geplaatst: 20 februari 2003 Je kunt wel passwoordloze shares maken in samba hoor; gewoon een guest account zetten, en eventueel guest ok = yes zetten in de share definitie. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 20 februari 2003 Auteur Delen Geplaatst: 20 februari 2003 Wat bij mij werkte is een user toevoegen met de naam van de werkgroep: "useradd werkgroepnaam" en vervolgens: "smbpasswd -a werkgroepnaam". Als het prog vraagt om je password druk je gewoon op enter. Vervolgens kan ik van winxp inloggen op de linux shares (zonder dat ie om een wachtwoord vraagt), maar met win2k (sp2) vraagt ie nog wel om een wachtwoord. Als ik dan gewoon op enter druk werkt het wel gewoon. btw. je moet nog wel je /etc/samba/smb.conf aanpassen natuurlijk Succes! Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 21 februari 2003 Auteur Delen Geplaatst: 21 februari 2003 Het ´trucje´ met de guest account zal hoogstwaarschijnlijk wel werken, maar is niet handig i.v.m. de security en dus het verschil tussen lees-/schrijfrechten die de account bij Linux heeft en dezelfde gebruiker dus NIET heeft bij samba. I.p.v. het ´guest´ trucje kan je ook het volgende gebruiken in een share: force group = de groep waar je lid van bent (ff kijken met [b:a2e88682bf]cat /etc/group[/b:a2e88682bf]) force user = user1 user2 alle users invullen en vervolgens @groepnaam er ook bij zetten Nu hoef je als het goed is niet meer in te loggen, je kan natuurlijk ook per share de security regelen, dus met [b:a2e88682bf]security = share[/b:a2e88682bf] En dan in je shares aangeven met bovenstaande regels wie wel en niet toegang hebben... Deze regels zorgen ervoor dat een ieder, welke user ook, indien deze iets schrijft de ´groepnaam´ en ´usernaam´ meekrijgt van een door Linux toegestane account, je blijft dus altijd lees en schrijfrechten houden, mits op de Linux bak anders ingesteld... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 21 februari 2003 Auteur Delen Geplaatst: 21 februari 2003 bedankt allemaal....het is gelukt Ik heb een user aangemaakt met mijn werkgroep en toen lukte het allemaal. erg bedankt! Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen