Ga naar inhoud

mounten

anoniem

Aanbevolen berichten

Beste allemaal, sinds kort heb ik Suse linux 8.1 op mijn PC staan. Tijdens de installatie is mijn CDRW-speler herkent, en vanaf de (KDE) desktop te mounten. Echter, ik heb ook nog een DVD-speler in mijn systeem, en deze is wel te vinden in de aanwezige hardware, doch ik wil hem graag mounten vanaf de desktop. Het bijbehorende boek maakt me ook niet veel wijzer. Hoe doe ik dit? :roll:
Link naar reactie
Waarschijnlijk zo: # start de konsole, wordt root dmv [code:1:d22c2b2a97]su[/code:1:d22c2b2a97] vervolgens [code:1:d22c2b2a97]rm /dev/dvd /dev/cdrom && ln -s /dev/sr0 /dev/cdrom && /dev/sr0 /dev/dvd[/code:1:d22c2b2a97] Test eerst even of /dev/sr0 wel je DVD is met [code:1:d22c2b2a97]eject /dev/dvd[/code:1:d22c2b2a97] Vervolgens kun je met je rechter muisknop een nieuw apparaat toevoegen op je desktop.
Link naar reactie
Om op je desktop een knop voor het mounten van je dvd te kunnen aanmaken moet deze wel aanwezig zijn in het bestand /etc/fstab. Bij mij is dat als volgt geregeld: [code:1:82777be6b2] /dev/cdrom /media/cdrom auto ro,noauto,user,exec 0 0 /dev/dvd /media/dvd auto ro,noauto,user,exec 0 0[/code:1:82777be6b2] Als deze regels niet in /etc/fstab staan, dan kun je ze probleemloos toevoegen. Zorg er tevens voor dat de mappen /media/cdrom en /media/dvd op je systeem aanwezig zijn. Max
Link naar reactie
Marcel, ik heb gedaan wat je omschreven hebt, maar krijg de volgende foutmeldingen; "rm cannot remove /dev/dvd : onbekend bestand of map" en "rm cannot remove /dev/cdrom : onbekend bestand of map" Deze mappen of bestanden staan inderdaad niet in /dev In etc/fstab zijn de regels voor crrom en dvd wel aanwezig, identiek aan jouw beschrijving. Wat nu? Alvast bedankt, Mgompie
Link naar reactie
En dan nog iets wat ik net ontedek: bij de hardware info staan er een heleboel verwijzijngen naar de CDROM/ DVD en naar mijn CDRW. Bij CDROM 1x DVD onder dev/sr0, vervolgens CDRW onder dev/sr1 t/m 6 (dus 6 keer) en vervolgens weer DVDrom onder dev/sr7 t/m 13. Ook bij SCSI staan dezelfde vermeldingen (er is geen SCSI aanwezig!) Tijd om wat te verwijderen? Overigens heeft hij er ook bij het opstarten last van; bij de scan on boot blijft hij hierop hangen (soms) en soms ook bij het uitzoeken van de harware info. Hoe krijg ik dit eruit?
Link naar reactie
  • 2 weken later...

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...