anoniem Geplaatst: 14 februari 2003 Delen Geplaatst: 14 februari 2003 Oke eerst ff dit: ben echt een [b:fb796f1d7e]beginner[/b:fb796f1d7e] met linux. Ik heb thuis een [b:fb796f1d7e]windows werkgroepje (XP). [/b:fb796f1d7e]Nu is mijn bedoeling om elke vrijdag een back up te maken. Het leek me wel leuk om dit via linux te doen [b:fb796f1d7e](mandrake 8.1)[/b:fb796f1d7e], simpel via het branden van een cd'tje. Om toegang te krijgen tot mijn windows bestanden heb ik volgens mij [b:fb796f1d7e]Samba[/b:fb796f1d7e] nodig (verbeter me als ik het fout heb) Ik heb dit forum wat doorgelezen en ben er achter gekomen om de [b:fb796f1d7e]smb.conf [/b:fb796f1d7e] te veranderen om samba goed in te stellen. Ik heb dit bestand gevonden maar kan dit niet edtiten. Wat moet ik nu doen? Ik heb gezien dat vele mensen hun smb.conf op het forum hebben staan: kan ik die kopieeren en de huidige vervangen? (aanpassen waar nodig offcourse) Of is er een [b:fb796f1d7e]simpelere[/b:fb796f1d7e] manier om mijn betanden op[b:fb796f1d7e] windows machines [/b:fb796f1d7e]naar[b:fb796f1d7e] linux [/b:fb796f1d7e]te halen? bij voorbaat dank Paul ik hoop dat dit geen vervelende vraag is die vaak is gesteld. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 februari 2003 Auteur Delen Geplaatst: 14 februari 2003 ik heb geen ervaring met windows en samba, maar is het niet slimmer om de homedirectories (Mijn Documenten enz) van die windows machines allemaal op de Linux machine te zetten? Dan hoef je van de windows machines geen backups te maken, en staan alle belangrijke documenten al op de Linux machine. Op die Linux machine kun je dan makkelijk een backup maken door alle homedirectories gewoon naar een CD te branden. Evt. per user, want als er wat mp3's enzo op staan ben je zo de 650MB voorbij :) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 februari 2003 Auteur Delen Geplaatst: 14 februari 2003 Om samba te configureren voor je eigen thuissituatie zul je het toch moeten editen. Standaarscriptjes vanaf het net werken wel maar meestal niet voor een specifieke situatie thuis. In prinicpe moet je smb.conf altijd onder linux kunnen editen met bijvoorbeeld emacs, pico of vi. Wil je alles grafisch vanaf 1 van de XP machines doen dan kun je bijvoorbeeld SWAT of [url=http://www.webmin.com/]webmin[/url] gebruiken. Dan heb je geen editor nodig, en weet je zeker dat je geen typefouten maakt. Veel succes! Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 februari 2003 Auteur Delen Geplaatst: 14 februari 2003 > Of is er een simpelere manier om mijn betanden op windows machines naar linux te halen? Ik denk dat ftp een heel stuk simpeler is... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 februari 2003 Auteur Delen Geplaatst: 14 februari 2003 volgens mij hoef je geen samba te gebruiken als je mappen van je windows machine wil bereiken Andersom uiteraard wel. wat je nodig hebt is smbclient. Als de windows mappen gedeeld zijn kun je ze vanaf Linux benaderen. of gewoon mounten met smbfs mount -t smbfs //windowsbak_hostname/sharenaam /mnt/zomaar_eendir/ betreft de Oplossing van wbsoft, wat mij betreft de meest functionele, heb je wel een samba server nodig. Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen