Ga naar inhoud

installeren software

anoniem

Aanbevolen berichten

Nou, nou romi, dat mag wel wat vriendelijker! Dit lijkt me toch niet de manier om op dit forum met elkaar te communiceren. Je vraag is ook niet erg duidelijk. Volgens mij bedoel je het volgende: standaard installeer je software vanaf cdrom0, en nu wil je dat vanaf cdrom1. Volgens mij kun je in het Mandrake Beheersingscentrum aangeven vanaf welke CD-Rom, of bijv FTP site je pakketten wilt installeren.
Link naar reactie
[quote:2f82abf7d1="romi"]Configuratie > Pakketten > Install Software Bij mandrake hij pakt dan altyd dezelde cdrom en ik heb er 2 in mijn PC nu duidelijk[/quote:2f82abf7d1] Nee, het is nog steeds niet duidelijk wat je wilt. Vraag: heb je Mandrake nu al op je systeem geinstalleerd met bv. je Mandrake cdrom in de door Mandrake verkozen drive? Zo, ja dan gok ik dat je ook wel van die andere drive gebruik zou willen kunnen maken. Dat kan hoor. Kijk eerst eens op de Mandrake site of je daar iets ziet, wat het meteen kant en klaar voor je regelt mbv. de Mandrake-specifieke installatie proggies. Kijk ook op de Mandrake-user site. Een algemene Linux oplossing: zal ook werken onder Mandrake, maar niet met de bij Mandrake gebruikelijke 'supermount': Je harddrive is /dev/hda Je tweede harddrive is /dev/hdb je eerste cdrom is /dev/hdc (of /dev/cdrom) je tweede cdrom is /dev/hdd (Zelf invullen als je maar een harddisk hebt....). Je tweede cdrom-drive kun je als volgt bedienen: Stop eerst de gewenste cdrom er in (anders lukt het niet). Nu naar een terminal gaan en superuser worden. Maak een directorie aan (bv /CD2) # mkdir /CD2 # nu de cdrom 'mounten' zoals dat heet. # mount -t iso9660 -o ro /dev/hdd /CD2 # cd /CD2 # ls Nu zou je de inhoud van de cdrom moeten zien. Waarschijnlijk kun je het superuser wel weer afzetten, en kun je toch de cdrom-files lezen en/of naar schijf copieren. En nu wil je een andere cdrom in drive 2 hebben: superuser worden # cd / # umount /dev/hdd (umount /CD2 werkt ook). # Nu kan je hem weer open krijgen en er een andere cdrom instoppen. weer mounten als boven. Hopelijk lost dit je probleem op en leer eens hoe je een vraag helder formuleert. (hebben we allemaal soms moeite mee).
Link naar reactie
[quote:dc5e3be367="romi"]Want nu heb ik alleen nog maar linux op de PC[/quote:dc5e3be367]Dat is wel stoer! :) Nou het moet niet al te moeilijk zijn om in de instellingen van de Mandrake installer te kunnen aangeven vanaf welke plaats (CD, enz.) je wilt installeren. Dan open je gewoon de cdrom op je bureaublad en geef je dat pad op bij de installer. (Ik heb zelf geen ervaring met Mandrake)
Link naar reactie
Je kunt ook rechtstreeks vanaf de cdrom software installeren. Gewoon cd erin, klik op het bijhorende pictogram op je desktop, zoek naar het rpm-bestand dat je wilt installeren en Mandrake start het installatieprogramma op. Hierin kun je bekijken wat voor pakket je wilt installeren etc. , en uiteraard de installatie starten. Evt kun je een plugin voor Konqueror downloaden waarmee je rpm-softwarepakketten kunt inzien zonder dat je hiervoor het installatieprogramma moet starten. Max
Link naar reactie
configuratie -> paketten -> sources software manager dan in het scherm " bronnen configureren " klik op toevoegen dan kies je verwisselbaar apparaat en dan vul je daar de gegevens in , voor cd 2 is dat removable://mnt/cdrom/Mandrake/RPMS2 ../base/hdlist2.cz voor cd 3 .. removable://mnt/cdrom/Mandrake/RPMS3 ../base/hdlist3.cz als je dit toevoegt moet cd 1 in je cdrom zitten want daar staan de hdlist.cz bestanden waar de software manager naar zal zoeken . hetzelfde bereik je in een console met urpmi .addmedia met addmedia kun je ook ftp adressen toevoegen dit ziet er dan ongeveer zo uit .. urpmi .addmedia ftp:// waar/staat/het/ with hdlist.cz meer info hier .. http://www.mandrakeuser.org/docs/basics/brpm3.html lijkt me duidelijk nu :wink:
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...