anoniem Geplaatst: 8 februari 2003 Delen Geplaatst: 8 februari 2003 Hallo lezer, Ik wil heel graag eens linux uitproberen maar dat was toch niet zo simpel als ik had gehoopt. Ik ben ondertussen al over het complete internet en de diverse fora gezworven maar tot nu toe helaas geen oplossing gevonden. Tijdens de installatie komt Red Hat tot het punt waar hij m'n HDD moet detecteren en meldt vervolgens dat ie die niet heeft gevonden. En toch zit er 1 in want daar staat nl al Windows XP op. :wink: Ik kan nergens een geschikte driver vinden zelfs niet bij de fabrikant. Mijn PC: Pentium 4 2,5 Ghz 60 Gb IBM Deskstar HDD Asus P4PE moederbord met Promise FastTrak 376 (PDC20376) onboard De raidarray staat ingesteld als 1+0 Stripe (geen idee waar ut over gaat) Deze controller is volgens mij de boosdoener :evil: Ik ben een volslagen Linuxnewbie en snap weinig tot niets van dat raidgebeuren. :-? HEEELLLLP!!!!!! Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 8 februari 2003 Auteur Delen Geplaatst: 8 februari 2003 Heb je nier erg ver gezocht.... hier zijn recentelijk een paar lange fasttrak-postings geweest... zoek dus hier... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 9 februari 2003 Auteur Delen Geplaatst: 9 februari 2003 Dit is het 2e forum waarop je mij hetzelfde antwoord geeft. Ik heb gezocht op het keyword fasttrak (wat ik eerder ook al had gedaan) en dit leverd idd wel een aantal lange threads op. Maar geen van deze threads voorziet mij van een oplossing voor het probleem! Zoals ik al stelde ben ik van e.e.a. niet goed op de hoogte en een gedeelte van wat er in de betreffende threads voorbij komt gaat dus boven mijn pet. Niet iedereen is zo geleerd als U mrleejohn. Ik neem aan dat u voor de klas niet tegen de leerlingen zegt dat de stof allemaal al een keer langs geweest is en dat ze maar wat oudleerlingen op moeten zoeken voor informatie. Wat ik nodig heb is iemand die openstaat voor een gesteld probleem ongeacht of die persoon universitaire achtergrond heeft of niet. Een forum als dit is er toch voor bedoeld om deze vragen te stellen?? Ik hoop dat er andere lezers zijn die begrijpen wat ik bedoel. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 9 februari 2003 Auteur Delen Geplaatst: 9 februari 2003 >Asus P4PE moederbord met Promise FastTrak 376 (PDC20376) onboard Algemene tip... kijk op hun site... Asus of Promise.... mail ze anders eens... >De raidarray staat ingesteld als 1+0 Stripe (geen idee waar ut over gaat) Misschien een idee dat eens uit te zoeken. Zijn mirroring-methodes.... of om schijfgrootes op te tellen of om schijven vor de veiligheid te laten spiegelen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 9 februari 2003 Auteur Delen Geplaatst: 9 februari 2003 Zie je wel dat 't niet moeilijk is. Het Promise antwoord op mijn vragen: Wij ondersteunen geen onboard promise hardware, daarvoor moet je bij de moederbordfabrikant zijn. Asus: Gemaild maar nog altijd geen antwoord gekregen, verder heb ik op hun site geen bruikbare drivers kunnen vinden. Wat betreft raid, daar ben ik natuurlijk ondertussen ingedoken en er nog wat van opgestoken ook. Mijn config is voorlopig alleen bedoeld om de prestatie van de schijf op te peppen, want voor het goede zou ik eigenlijk 2 schijven moeten hebben. Ik vraag me dus ook af of 1 schijf in raid0 (striping) wel nut heeft. Maar zo heeft mijn PCfabrikant het ding in elkaar gestoken, en ik neem aan dat hij daar een goede reden voor had. Maar bedankt in ieder geval voor een antwoord! Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 9 februari 2003 Auteur Delen Geplaatst: 9 februari 2003 Als ik het goed begrijp heb je dus een moederbord met serial ata Ik vond op een ander forum een topic met een pdc 20376 onboard, maar dan met een ander moederbord. [url=http://www.linuxcompatible.org/forums/viewtopic.php?t=212&highlight=redhat+8+0+promise+pdc20376]pdc 20376 onboard.[/url] Waarschijnlijk is het beter als je voorlopig je harddisk aansluit op de standaard controller. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 9 februari 2003 Auteur Delen Geplaatst: 9 februari 2003 Hé Jolo top man, je eerste sugestie om de SATA150 driver te gebruiken die op de Promise-site staat bracht mij op het idee om de andere FastTrakdrivers eens nader te bekijken. En wat blijkt, de FastTrakdriver voor de TX4000 ondersteund ook de 376 oftewel de PDC20376 zowel onboard als als losse kaart. Wel vreemd dat Promise mij mailt dat ze geen drivers hebben voor de FastTrak 376. Onwijs bedankt hoor :P Ondertussen Red Hat succesvol geinstalleerd. Volgende probleem echter: Als bootloader gebruik ik bootmagic maar die weigert vooralsnog Linux te booten. Maar daar vind ik in 1 of ander forum vast wel een antwoord op. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 9 februari 2003 Auteur Delen Geplaatst: 9 februari 2003 [quote:267ab5e5f6="Erik66"] En wat blijkt, de FastTrakdriver voor de TX4000 ondersteund ook de 376 oftewel de PDC20376 zowel onboard als als losse kaart. [/quote:267ab5e5f6] Inderdaad, ik heb deze drivers ook maar even gedownload, dit staat in de bijgeleverde readme. Omdat ik twijfelde of de drivers van de Promise site bruikbaar waren, had ik de link verwijderd. :oops: [quote:267ab5e5f6]Als bootloader gebruik ik bootmagic maar die weigert vooralsnog Linux te booten. [/quote:267ab5e5f6] Wat Bootmagic betreft. Daar heb ik zelf ook problemen mee gehad. Met Bootmagic 7 op een 80 GB harddisk lukte het opstarten soms niet. Bootmagic 7 bleef soms hangen met een knipperende cursor. In Bootmagic 8 was dat probleem wel opgelost, maar ik gebruik nu toch liever de bij Redhat 8.0 standaard geinstalleerde Grub. :) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 10 februari 2003 Auteur Delen Geplaatst: 10 februari 2003 Als je maar één schijf hebt, heeft striping (en raid in het algemeen) volledig geen nut. Bij striping wordt de data verdeeld over twee schijven en kan dus (in theorie) 2x zo snel geschreven en gelezen wordt. Omdat er geen tweede schijf is aangesloten, zal de controller waarschijnlijk zelf wel raid uitschakelen, maar ik denk dat het beter is om dat zelf te doen. Als het een insteekkaart is, dan zou ik die schijf zelfs direct op het moederbord aansluiten, dan ben je meteen van je probleem af. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 10 februari 2003 Auteur Delen Geplaatst: 10 februari 2003 Kijk... en zo komen we toch weer tot een oplossing... :lol: Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen