Ga naar inhoud

hoe moet een programma "even wachten"?


anoniem

Aanbevolen berichten

Kan iemand mij helpen met het volgende: Ik wil, zodra ik een verbinding maak met mijn provider (HCCnet,analoog modem,serieel, via telefoonlijn, SuSE Linux 7.3 met kppp, werkt goed) een programma starten, te weten "mailfilter".Voor hen die het nog niet kennen: het is een spamkiller,hij zoekt contact met de POP server van je provider en verwijdert conform jouw eigen instructies de ongewenste E-mails (bv. bij mij alles van hotmail,msn en yahoo). Ik heb de opdrachtregel "/usr/bin/mailfilter" toegevoegd aan het eind van het script /etc/ppp/ip-up . Maar nu, je raadt het al, mailfilter wordt wel gestart maar het gebeurt kennelijk nog veel te vroeg in de verbindingssessie en hij kan de mailserver nog niet vinden. Als je een paar seconden later mailfilter handmatig start, wordt de mailserver wel gevonden. Nou lijkt het mij zo leuk om meteen bij het starten van mijn verbindingssessie alle spam automatisch af te schieten, en dat programma mailfilter zou dus drie seconden of zo moeten wachten alvorens te starten. Nu bestaat er een UNIX/Linux commando "sleep" ( zie man sleep). Ik heb al dingen geprobeerd als " /usr/bin/mailfilter sleep 3s " of "sleep 3s mailfilter " maar tot op heden geen succes. Wat doe ik fout? Is er een andere manier om een programma een paar seconden te laten wachten na de opdracht in dat script etc/ppp/ip-up? Ieder commentaar welkom!
Link naar reactie
sleep is prima, maar er hoeft geen 's' achter. doe iets ; sleep 3 ; doe nog wat. Scheidt opdrachten met een puntkomma of eventueel '&&' (2 &-tekens). In dat geval wordt de volgende opdracht alleen uitgevoerd als de vorige met succes werd uitgevoerd. doe iets && sleep 3 && doe nog wat. als nu de opdracht 'doe iets' mislukt, wordt er verder niets uitgevoerd. Voor verdere info moet je maar eens wat zoeken naar een leuke tutorial bash of shell programmeren.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...