Ga naar inhoud

dualboot xp


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik wil me wat gaan verdiepen in linux, ik heb red hat 8.0 gedownload. Graag heb ik het naast m'n al bestaande xp, ik heb op het forum al gezocht naar de oplossing voor m'n probleem, maar kom er niet uit. Eerst ff m'n schijven. Schijf 1 is ingedeeld in 2 partities, 1e partitie is ntfs en de 2e fat32. Nu wil ik linux installeren op de 2e partitie, verder heb ik nog een 2e schijf in m'n comp ook een fat 32. Nu gaat de installatie goed tot het moment dat ik de partitie moet kiezen voor linux. Als ik automatisch partitioneren kies geeft ie allemaal melding, could not allocate nog iets. Maar m'n eerste vraag is, hoe moet die 2e partitie voor linx geformateerd zijn, heb hem nu ook geformateerd als primaire partitie. M'n 2e vraag, wat moet ik precies bij doen bij het partitioneer gedeelte van linux. Heb het gister ook geinstalleerd op een andere comp, maar dan niet als dualboot. Helaas was die comp toch te traag(pentium 200). Heb bootmagic en partitionmagic mocht dit nodig zijn Hoop dat iemand me kan helpen. Alvast heel erg bedankt
Link naar reactie
Bedank water voor je reactie. Alleen ligt het daar niet aan. Op partitie 1 is nog 30gb beschikbaar en partitie 2 is 50 gb en helemaal leeg verder. Zal hieronder de foutmeldingen weergeven. Als ik kies automatisch partitioneren krijg ik eerst deze. "Unable to allign partition properly. This probably means that another partitioning tool generated an incorrect partition because it didn't have the correct bios geometry." Ook wil hij soms m'n schijven gaan initialiseren, alleen gooit ie dan m'n hele schijf leeg en dat is niet de bedoeling. Andere foutmelding: "Kan de gevraagde partitie niet alloceren als primaire partitie. Als ik kies alle partities ongenmoeid laten en alleen vrije ruimte gebruiken kies geeft ie deze. "Bij uw partitionering zijn de volgende fouten opgetreden. u heeft geen rootpartitie (/) gedefinieerd. Deze is benodigd om door te kunnen gaan met de installatie van Red Hat linux. Alleen kan ik helemaal niets definieren. M'n schijf wordt zo weergegeven aangevinkt blokje HDA 114471 MB De partities worden dus niet apart genoemd. En kan verder niets veranderen daar. Hoop dat iemand het nu weet. Bedankt
Link naar reactie
Gooi die tweede partitie er helemaal af met PM en laat Redhat een nieuwe aanmaken. Windows kan geen Linux-partities lezen, dus dat klopt wel. Ik ben niet bekend met de installatie van Redhat, maar volgens mij moet het vrijwel automatisch kunnen. Wat je iig niet moet doen, is een linux-partitie aanmaken met PM, want dat werkt meestal niet goed. Als het zo niet lukt moet je het handmatig proberen. Hou dan de volgende indeling maar aan: 1 partitie van 50 MB voor /boot 1 partitie van 256 MB voor /swap 1 partitie voor /home. Hier worden alle persoonlijke zaken opgeslagen, moet je dus zelf maar kijken hoe groot je die maakt. 1 partitie voor / , ter grootte van de rest van de schijf, maar 5 GB is meer dan zat, de rest zou je in de /home partitie kunnen steken.
Link naar reactie
Bedankt water, het is gelukt nadat ik de partitie heb gedelete in PM, de partitie werd topen unallocated. Helaas werkt linux weer niet echt mee na de installatie. Gister kreeg ik op die oude bak gewoon een inlogscherm en daarna kwam ik in een windowsachtige omgeving. Nu is dat inlogscherm totaal onleesbaar en eigenlijk zie ik niet meer dan een blauw scherm met 2 woorden geschreven in rare tekens, mijn muiswijzer is een rood blokje. Iki ga dan wel wat type en dan kom ik in wat volgens mij de kernel is, gewoon een zwrtscherm waarin ik wel kan inloggen maar me daarna geen weg weer weet. Hoe krijg ik dat inlogscherm weer goed zodat ik kan inloggen in de grafische desktop.
Link naar reactie
Je grafische kaart wordt niet goed herkent. Oplossing: log in als root, en tik in (in dat zwarte scherm): XF86Setup (let op de hoofd/kleine letters). Nu kun je de hele X-server configureren. Het is wel handig als je van te voren even goed nagaat welke videokaart erin zit. De X-server verzorgt de grafische afbeelding op je monitor.
Link naar reactie
In het zwarte scherm log ik in als root, dan staat er [root@localhost] # Daar achter typ ik dan XF86Setup maar dan zegt ie -bash:XF86Setup command not found Nog een optie??? En trouwens bij het instellenm van de videokaart gaf hij een andere kaart aan dan ik heb, dus dat had ik veranderd in geforce4[generic]. Heb een geforce4 4200Ti. Dan nog een klein dingetje, als ik opstart krijg ik een bootscherm maar de staat standaard op linux,, en omdat ie aftelt het tellertje start ie dus na wachten linux op, maar heb liever dat ie XP opstart. Bedankt
Link naar reactie
Jah bedankt, die werkt wel. Alleen moet ik dan steeds alles configureren, muis, toetsenbord, monitor en dan de gewraakte videokaart. Wil je zoeken in de database, ik kies ja. Selecteer netjes geforce4 [generic] en dan vraagt ie om de hoeveelheid geheugen, zelf geeft ie opties 512kb 1024kb, maar ik heb 128mb, omgerekend 131072kb. Maar telkens krijg ik toch weer een blauwscherm met een groen/blauw scherm erin, met daarin weer 2 onleesbare woorden. Is er geen standaard instelling die ik tijdelijk kan gebruiken zodat ik wel in de grafische omgeving kan inloggen????
Link naar reactie
Idd die kan ik kiezen allees is het probleem ernog niet mee opgelost. Bij het installeren selcteerde linux zelf een kaart, alleen was dat niet de goede en dus heb ik het veranderd. Weet iemand hoe dat achteraf nog kan?? Anders ga ik maar opnieuw installen :-? En ik wil nog graag een antwoord op een reeds eerder gestelde vraag. Hoe krijg ik het bootscherm zo dat XP bovenaan staat en dus als standaard wordt opgestart??? Ik dank u weer
Link naar reactie
Sinds Redhat 8.0 kun je videokaart en monitor configureren met [code:1:261ff0c3c5] redhat-config-xfree86 [/code:1:261ff0c3c5] Zie ook [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=78114&highlight=redhatconfigxfree86]deze topic[/url] Hoe je Windows XP als standaard opstart als je de default bootmanafer Grub gebruikt vind je [url=http://www.denniswarner.net/lfp/configuring_grub.html]hier[/url] :roll:
Link naar reactie
Inmideels is het me gelukt. Bij de herinstallatie bleek dat ie 24 bits kleuren op een of andere manier bniet aankan. Nu staat ie op 16 bit en het gaat prima. Wel vind ik dat de programmaś in Linux traag worden gestart. Wil iedereen heel hartelijk bedanken voor hun hulp. Moet nu maar uitzoeken hoe alles werkt want begrijp er nog maar weinig van :D Vooral installatie van programma's. maar dan vind ik vast wel uit. Nogmaals heel erg bedankt.
Link naar reactie
Heb de link van jolo geklikt en gelezen en dit staat er, 1. Start a terminal 2. Login as root 3. # cp /boot/grub/grub.conf /boot/grub/grub.conf.bak 4. # pico /boot/grub/grub.conf 5. change default and/or timeout for Red Hat set default=0 for Windows set default=1 6. <Ctrl-x> 7. <y> 8. <ENTER> 9. # exit Maar na punt 3 zie ik alleen maar > er staat niets meer voor, neem aan dat dat goed is, maar wat ik ook intyp hij geeft geen melding dat er iets veranderd of iets fout is. Wellicht heeft iemand een makkelijkere methode om xp de standaard boot te maken. Bootmagic wil niet installeren omdat er geen zichtbare fat of fat32 partities zichtbaar zijn. Converteren van ntfs naar fat32 van de eerste partitie lukt niet. Hoe moet ik dit nu oplossen??
Link naar reactie
Ben je niet een spatie vergeten in de derde regel? Kijk iig is of dat bestand wel bestaat. Type eens: [code:1:9bb44ef89e]ls /boot/grub[/code:1:9bb44ef89e] Als het goed is staat er grub.conf bij. Kijk ook even of grub.conf.bak erbij staat. Zo ja, dan is het copieëren iig gelukt. Als het bestandje bestaat dan kun je het bewerken met het 4e regeltje.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...