anoniem Geplaatst: 27 januari 2003 Delen Geplaatst: 27 januari 2003 Ik heb vannacht even de ISO's van RedHat 8 gedownt en wil die op mijn 10 gb vrije, unformatted, ruimte gaan installeren, om een beetje met Linux te spelen. Daarna wil ik Slackware of Debian ofzo gaan gebruiken, maar dat zie ik dan wel weer. Ik heb nu al dualboot met 2 windhozen en gebruik de bootloader van winXP. Win98 staat op de eerste primaire (FAT 32) partitie C:/ van 10 GB WinXP staat op de tweede primaire (FAT 32) partitie F:/ van 10 GB Ik heb een uitgebreide partitie met een logisch station D:/ van 50 GB Er is nog 10GB unformatted ruimte over. De vragen die ik nog heb: 1. Welke bootloader moet ik gebruiken en hoe installeer ik dat (het makkelijkst) ? Kan het gewoon met LiLo? Of "verkloot" dan mijn MBR? Ik had gelezen dat je met RH8 de beschikking had over 2 bootloaders. 2. Hoe moet ik die 10 GB voor Linux partitioneren? Ik heb 512MB ram. Dus een swap van ongeveer 1GB en de rest voor Native? 3. Ik heb de ISO's in "D:/Linux" staan.. Kan ik gewoon van hd installeren (zo ja, hoe?) of is CD wat makkelijker de eerste keer? N.B. Ik heb wel enige kennis van Linux en heb RH 6.0 geinstalleerd zien worden ;) Toch wil ik eerst alles even zeker weten, voordat ik straks mijn schijf sloop. [b:5d2410a8e9]Dus: Hoe zet ik dit multiboot systeem op?[/b:5d2410a8e9] Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 januari 2003 Auteur Delen Geplaatst: 27 januari 2003 1. -Maak een Windows XP opstartdisk. -Installeer Linux -Start op met de Windows XP bootdisk -Herstel de MBR en pas boot.ini aan (er staan talloze howto's op Internet). Op deze manier kan je gewoon je Windows bootmanager houden. 2. Dat doet de RH installatie wel. 3. Ja je kan vanaf de harddisk installeren. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 28 januari 2003 Auteur Delen Geplaatst: 28 januari 2003 [quote:312786abdc="m021"]1. -Maak een Windows XP opstartdisk. -Installeer Linux -Start op met de Windows XP bootdisk -Herstel de MBR [/quote:312786abdc] Wat gebeurd er dan tijdens de herstel MBR ' operatie ' ? En welke bootmanager moet ik kiezen? Lilo of Grub? [quote:312786abdc="m021"] en pas boot.ini aan (er staan talloze howto's op Internet). Op deze manier kan je gewoon je Windows bootmanager houden. [/quote:312786abdc] Bedankt! Ik heb 't gevonden ja ;) [quote:312786abdc="m021"] 2. Dat doet de RH installatie wel.[/quote:312786abdc] Ik doe het zelf wel met partition magic :P [quote:312786abdc="m021"] 3. Ja je kan vanaf de harddisk installeren. [/quote:312786abdc] Oke, nog ergens een tutorial? :roll: Ik zal het stukje in da FAQ hierover nog eens nalezen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 28 januari 2003 Auteur Delen Geplaatst: 28 januari 2003 Die iso's zijn cd-images. Als je vanaf je harddisk wilt installeren, zul je ze eerst uit moeten pakken. Het meest simpele is ze even op cd branden met Nero of zo. Voor partitioneren hoef je niets te doen. Bootloader: zorg dat je weet op welke partitie welke windows staat en laat Redhat GRUB of LiLo installeren. Meestal gaat dat goed en kun je vanuit GRUB weer je windowsversies starten. Overigens heb ik een persoonlijke voorkeur voor GRUB. De syntax is een beetje ingewikkeld, maar algemeen is GRUB wat simpeler in gebruik dan LiLo. EDIT: misschien dat Redhat het zelf wel doet, maar zorg er voor dat er een aparte partitie voor /home gemaakt wordt. Hier worden alle persoonlijke instellingen opgeslagen. Erg handig als je van distro wil wisselen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 28 januari 2003 Auteur Delen Geplaatst: 28 januari 2003 [quote:e2839f7ab7="water"]Die iso's zijn cd-images. Als je vanaf je harddisk wilt installeren, zul je ze eerst uit moeten pakken. Het meest simpele is ze even op cd branden met Nero of zo.[/quote:e2839f7ab7]Om van de harde schijf af te installeren moet je iso's niet uitpakken. Wel met de origele naam in de root van een partitie zetten. [edit]Als je nog geen opstart-diskette hebt, moet je [url=ftp://ftp.redhat.com/pub/redhat/linux/8.0/en/os/i386]hier[/url] uit de map 'dosutils' het programma 'rawwrite' en uit de map 'images' het juiste bestand downloaden. Schijf dat bestand met 'rawwrite' vervolgens weg op diskette.[/edit] Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 28 januari 2003 Auteur Delen Geplaatst: 28 januari 2003 [quote:14dc30e72e="M Kelder"][quote:14dc30e72e="water"]Die iso's zijn cd-images. Als je vanaf je harddisk wilt installeren, zul je ze eerst uit moeten pakken. Het meest simpele is ze even op cd branden met Nero of zo.[/quote:14dc30e72e]Om van de harde schijf af te installeren moet je iso's niet uitpakken. Wel met de origele naam in de root van een partitie zetten. [edit]Als je nog geen opstart-diskette hebt, moet je [url=ftp://ftp.redhat.com/pub/redhat/linux/8.0/en/os/i386]hier[/url] uit de map 'dosutils' het programma 'rawwrite' en uit de map 'images' het juiste bestand downloaden. Schijf dat bestand met 'rawwrite' vervolgens weg op diskette.[/edit][/quote:14dc30e72e] Die RedHat cd's zijn gewoon bootable, dus dat lukt wel. Ik fik ze voor de handigheid ook wel even op cd. Maar oke, ik kies dus voor GRUB, omdat deze niet per sé in de eerste 1024 clusters hoeft te staan. Als ik een SWAP en EXT3 partitie aanmaak, dan kan ik gewoon installeren neem ik aan. Alleen: hoe krijg ik dan mijn windows installs "weer terug?" Met een WinXP bootdisk, had ik gelezen, en dan restore MBR. Maar als ik GRUB 'gewoon' op de Linux partitie zet, is er toch niets aan de hand? //Water Hoe zorg ik ervoor dat /home in een aparte partitie komt? En kan ik daarvoor ook gewoon van te voren een partitie voor aanmaken, zo ja, wel bestandsysteem? Ook gewoon ext3 denk ik? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 28 januari 2003 Auteur Delen Geplaatst: 28 januari 2003 [quote:6cb2d508d8="S0epkip"] Als ik een SWAP en EXT3 partitie aanmaak, dan kan ik gewoon installeren neem ik aan. Alleen: hoe krijg ik dan mijn windows installs "weer terug?" Met een WinXP bootdisk, had ik gelezen, en dan restore MBR. Maar als ik GRUB 'gewoon' op de Linux partitie zet, is er toch niets aan de hand?[/quote:6cb2d508d8]Door 'fdisk /mbr' vanuit de XP-bootdiskette uit te voeren wordt de bootmannager van XP weer teruggezet in de MBR. Tijdens de installatie moet je boot-diskette aanmaken om in linux te komen. Linux stel je zo in dat je ook je linux-schijven kunt bereiken. Het is belangrijk dat je die partitie kunt bereiken waar de 'boot.ini' opstaat. Vervolgens installeer je grup op je linux-schijf, stel /dev/hda3. Vervolgens voer je in console het volgende commando uit[code:1:6cb2d508d8]dd if=/dev/hda3 of=/mnt/c/bootsect.lnx[/code:1:6cb2d508d8]Hierbij heb ik aangenomen dat je de windows-schijf op /mnt/c hebt aangekoppeld. Vervolgens voeg je aan de 'boot.ini' de regel 'C:\BOOTSECT.LNX="LINUX"' toe. Bij de volgende herstart zal dit moeten werken.[quote:6cb2d508d8="S0epkip"] //Water Hoe zorg ik ervoor dat /home in een aparte partitie komt? En kan ik daarvoor ook gewoon van te voren een partitie voor aanmaken, zo ja, wel bestandsysteem? Ook gewoon ext3 denk ik?[/quote:6cb2d508d8]Die partitie kan gewoon van het EXT3-formaat zijn. Bij de installatie vraagt hij waar je welke schijven wilt aankoppelen. Zeg dat je die schijf wilt aankoppelen op /home. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 28 januari 2003 Auteur Delen Geplaatst: 28 januari 2003 Wat zitten jullie toch allemaal te hannesen met je MBR ?? Linux overschrijft die alleen als je dat aangeef dus vertel de linux bootloader (grup of lilo) gewoon dat hij in de bootsecteor van je rootpartie (bijv. /dev/hda10 ) moet gaan zitten en pas dan je ntloader aan. Makkelijker is overigens om linux wel een bootloader in je mbr te laten zetten en daar je windows Os'sen aan toe te laten voegen (ook RH 8 zal dat wel netjes doen) Ben je direct van een hoop gezeur af Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 28 januari 2003 Auteur Delen Geplaatst: 28 januari 2003 Ik heb het ongeveer op de manier van M Kelder gedaan. Alleen dan met een tooltje. RedHat install heb ik tot aan het copying files al eens uitgevoerd en alles is nu duidelijk. Bedankt allemaal en sorry voor mijn omslachtige manier om dit op te lossen ;), maar ik voel er niet zoveel voor om die NT OS loader eraf te trappen en dan het risico nemen dat ik met grub mijn windows installs niet meer kan booten. :P Ik zal het even melden als ik RH8 draaiend heb :) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 29 januari 2003 Auteur Delen Geplaatst: 29 januari 2003 Ok nou niet zo moeilijk doen. Ik zal je even uitleggen hoe je redhat installatie gaat: 1) gooi redhat cd1 erin bij het opstarten van je pc 2) druk op enter om in grafische modus te installeren 3) cd check kun je wel skippen 4) klik een paar keer op next (allemaal nutteloze dingen) 5) gedeelte partitioneren: - gebruik de eerste van de 3 keuzes (automatisch heet het geloof ik) - Laat alle [b:f5dfda22d4]LINUX[/b:f5dfda22d4] partities verwijderen - hij maakt nu een nieuwe indeling van partities voor redhat (hij gebruik de vrijgemaakte ruimte van je verwijderede linux partities, in jou geval die 10gb) 6) pakketjes selecteren (tip: installeer alles van de development, bespaard je heel wat moeite als je later extra programma's wilt installeren. RedHat installeert bijvoorbeeld niet standaard een compiler :S ) 7) Gebruik als bootmanager gewoon grub, lilo wil wel eens raar doen. Grub ziet alle os's die je op je systeem hebt en je kunt selecteren welk os je als default wilt laden (misschien handig voor je medepc gebruikers die er niet veel van snappen :P ) 8) Alles wijst zich nu vanzelf. Hardware vind ie zelf wel waarschijnlijk. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 30 januari 2003 Auteur Delen Geplaatst: 30 januari 2003 Oke, dit is dan mijn eerste berichtje vanaf mijn KDE desktop :P Het werkt allemaal prima, en met 2 bootloaders.. hehe. Ik ga via de NT OS loader die op /dev/hda1 staat, naar GRUB, die op /dev/hda5 staat. Werkt prima. En internet ook, zoals je kunt "zien" :) Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen