Ga naar inhoud

Wordperfect voor Linux

anoniem

Aanbevolen berichten

WP voor linux is idd al een tijdje niet beschikbaar. Voordeel van WP is dat het een snelle applicatie is en prettig werkt. Nadeel van deze gratis versie is dat bepaalde functionaliteit, zoals het toevoegen van fonts, is uitgeschakeld. Hierdoor is het werken ermee ietwat beperkt. Ander nadeel is dat het door de motif-gui nogal een lelijk ogende applicatie is ;) WP draait niet zonder meer op moderne linux-systemen. Op deze site http://www.loostad.com/linux/oldlibs.html vind je een voorbeeld hoe je WP aan de praat krijgt op SuSE 7.x Max
Link naar reactie
Hoi, Ik wil hier nog een woordje over opmerken. Ook de kernel dient aangepast te worden om WordPerfect 8 (voor Linux) te kunnen draaien. Meer info daarover kan je in mijn kernel compilatie artikel vinden: http://www.loostad.com/linux/compile_kernel/compile_kernel.html Verder wil ik nog even opmerken dat de link die Maximilaan heeft gegeven verouderd is. De update van shlibs5 voor SuSE 7.2 verhelp het probleem, maar voor SuSE 8.1 dient de source code van deze library opnieuw gecompileerd te worden (volgens mij). Een oudere versie van shlibs5 wordt met SuSE 8.1 meegeleverd en of die even goed werkt weet ik niet (ouder dan de update voor SuSE 7.2; beetje vreemd). De source code kan vanaf de SuSE ftp-server geplukt worden (SuSE 7.2, zq directory volgens mij), maar het compileren vergde enig handmatig ingrijpen i.v.m. verwijzingen naar packages die niet meer relevant waren (dus ik moest zelf de .spec-file editen). Uiteindelijk is mij de compilatie gelukt en heb ik WordPerfect8 draaien. De desbetreffende rpm-file van shlibs kan ik ook wel online zetten, denk ik (als mensen daar om vragen). Al met al is het een vrij lastige klus. Ik gebruik WordPerfect alleen nog omdat ik oude documenten in WP-formaat heb die ik wil kunnen editen en printen. Ik dacht trouwens dat Corel een nieuwere versie van WP had (niet gratis) die onder Linux kan draaien (met behulp van wine). Of die versie nog aangeschaft kan worden weet ik eigenlijk niet; volgens mij heeft Corel zich vrijwel teruggetrokken uit de linux wereld (correct me if I am wrong). Kortom: als je echt graag wp wilt draaien, prima! Maar het betekent minimaal het zelf compileren van een linux-kernel. Groet, Philip
Link naar reactie
Corel heeft idd WP2000 voor Linux uitgebracht, maar die is inmiddels niet meer verkrijgbaar. Overigens heb je ook bij deze versie het probleem dat deze een bepaalde kernel verwacht, en zelfs dwars kan liggen als je een te nieuwe X-Server gebruikt. Dus mocht je hem ergens nog in een winkel zien liggen, bedenk dan dat hij niet onmiddelijk draait (overigens wordt Corel Linux meegeleverd, en daar draaitie uiteraard wel onder :) Max
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Populaire leden

Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

• Leden

Geen leden om te tonen

• Nieuwe aanmaken...