Ga naar inhoud

Waar zijn de Linux Office gebruikers?

anoniem

Aanbevolen berichten

Ik ben ook naarstig op zoek naar informatie over Office -toepassingen, zodat Word en Excel niet gebruikt hoevente worden. Het moet er toch zijn, anders kun je een grootschalige overstap naar Linux en (Open) Office wel vergeten. Ik lees in Engelse en Duitse bladen allerlei (juichende) medlingen van bedrijven die Windows vervangen hebben door Linux en Open/Star OfFice. Dan moet er toch ook documentatie en thuisgebruikers (zoals ik) voor zijn. Als het crosposten wat oplevert, volg ik het daar wel. [Dit was een reactie op de spreadsheet vraag, maar blijkbaar heb ik een nieuwe vraag geklikt] Moderator je mag hem daarheen verplaatsten. Sorry voor het ongemak.
Link naar reactie
Natuurlijk zijn die er maar als je dan ergens een probleempje mee heb dn heeft niemand een antwoord/oplossing :( [sarcatisch] Ik ga straks toch maar weer M$ op de werkplekken zetten denk ik :lol: Wellicht dat de gebruikers dan we hun wensen kunnen bewerkstelligen en wat makkelijker (nog makkelijker ?? ) kunne werken [/sarcastisch]
Link naar reactie
[color=darkred:e68dc63216]Och, echte Linux office gebruikers doen alles met awk, perl en MySQL voor de mailmerge en groff :-D :-D en LaTeX natuurlijk 8)[/color:e68dc63216] Nee alle gekheid. Maar zo lastig is OOo in vergelijking met MSOffice toch niet? Kom maar op met de vragen, ergens moet toch gepionierd worden. Zo is MSOffice ook begonnen.
Link naar reactie
[quote:7eb4eef940="wbsoft"][color=darkred:7eb4eef940]Och, echte Linux office gebruikers doen alles met awk, perl en MySQL voor de mailmerge en groff :-D :-D en LaTeX natuurlijk 8)[/color:7eb4eef940][/quote:7eb4eef940] hoezo ?? als je linux op een desktop hebt staan dan is het toch logisch dat je ook gewone GEBRUIKERS (ken je ze van die mensen die net een proggie kunnen starten door het juiste icoon te kiezen en verder alleen maar dat proggie gebruiken (SO bijv.)) hebt. Zoals ik al vaker heb gezegd , het maakt geen bal uit wat voor OS er onder ligt als je gebruikers maar met de geinstalleerde programma's overweg kunnen en dat zijn dan alleen die prog's die ze nodig hebben want verder interesseerd het ze geen bal. Sterker nog als er een linux desktop geweest was tentijde dat wij hier de boel installeerde die 1op1 met win95 was geweest dan had ik die erop gezet ipv. kde. Je wil niet weten wat voor gezeik je krijgt van mensen die geen {start} zien staan :(
Link naar reactie
[quote:ba87e5e516="RvP"] [Dit was een reactie op de spreadsheet vraag, maar blijkbaar heb ik een nieuwe vraag geklikt] Moderator je mag hem daarheen verplaatsten. Sorry voor het ongemak.[/quote:ba87e5e516] Geen probleem, hij gaat immers niet over de vraag die wstolk in de andere topic vroeg, dus nieuwe topic is gerechtvaardigd. Beste vervanger voor MS Office onder Linux is StarOffice. Goede tweede is OpenOffice, deze verschilt met StarOffice in de meegeleverde cliparts, sjablonen, fonttechnologie, spelling/grammatica/thesaurus,filters voor andere bestandstypen en nog enkele zaken. Dan heb je nog Gobe Office en Hancom Office, beide zijn commercieel. Dan krijg je Gnome Office, wat eigenlijk een verzameling stand-alone applcaties is, zoals Gimp, numeric, abiword evolution, en nog enkele En dan krijg je KOffice, een geintegreerd officepakket voor KDE. Max
Link naar reactie
[quote:ff64d9262a="wstolk"][quote:ff64d9262a="wbsoft"][color=darkred:ff64d9262a]Och, echte Linux office gebruikers doen alles met awk, perl en MySQL voor de mailmerge en groff :-D :-D en LaTeX natuurlijk 8)[/color:ff64d9262a][/quote:ff64d9262a]hoezo ?? als je linux op een desktop hebt staan dan is het toch logisch dat je ook gewone GEBRUIKERS (ken je ze van die mensen die net een proggie kunnen starten door het juiste icoon te kiezen en verder alleen maar dat proggie gebruiken (SO bijv.)) hebt.[/quote:ff64d9262a]Het was maar een grapje!!! Tuurlijk heb je gelijk.[quote:ff64d9262a]Je wil niet weten wat voor gezeik je krijgt van mensen die geen {start} zien staan :([/quote:ff64d9262a]Dat speelt natuurlijk al met de Mac. Wat dat betreft is KDE toch geen moeilijke overgang voor mensen die Windows gewend waren. Maar goed, het ging om documentatie en support bij OOo. Ik denk dat naarmate OOo en SO meer gebruikt gaan worden er ook wel meer eind-gebruiker documentatie en boeken zullen komen. Misschien is het nog iets te vroeg. Aan de andere kant: Wat de meeste gebruikers nodig hebben zit toch allemaal in OOo? En makkelijk te vinden ook. Ik heb totaal geen ervaring met MSOffice of zo (wel wat WP5.1) toch vind ik vrij snel mijn weg in OOo. Bevalt erg goed. Plus de bonus van het open documentformaat wat goed is voor uitwisseling en het archiveren van documenten.
Link naar reactie
Ik heb gisteren mijn zusje de desktop van KDE laten 'proeven' die ik zoveel mogelijk had aangepast dat ie zoveel mogelijk op Windows lijkt. In de hoop dat ik deze verwende w2k gebruiker over te halen onder Linux te werken. De eerste reactie was: "Moet het zo ingewikkeld?".... Zucht... daar sta je dan met je goede bedoelingen. Wat ik hiermee wil zeggen is, voor een 'gewone' gebruiker kan het gebruik van een besturingsysteem heel nauw liggen. Als het al een beetje anders er uit ziet haken sommigen al af.
Link naar reactie
Maar als we zo gaan beginnen kun je net zo goed Windows gaan klonen en dat willen we dus niet. Je had je zusje gewoon achter een PC met KDE3.1 moeten zetten met een kwijbakje ;) en haar 30 minuten aan haar lot overlaten, als je terug komt is er een achtergrond van Britney Spears en is ze vrolijk aan het internetten en een muziekje aan het luisteren. Ik bedoel maar, mijn moeder die een ongeloofelijke n00b is en mijn zusje van 9 (nu 10) zijn van de 1 op de andere dag van WindowsXP naar SuSE 8.0 gegaan (volgende week Slack Current) en ze waren zo gewend, hebben niets geklaagd en hebben Windows nooit meer gebruikt. Linux is niet moeilijk, mensen doen gewoon moeilijk.
Link naar reactie
Helaas is er toch een groot verschil tussen gebruikers van ons nivo gebruikers die feeling hebben voor software en gebruikers zoals die hier zitten en altijd alleen maar met een termoinal hebben gewerkt en sommige die een pc thuis hebben maar voor een installatie van een bapaald office pakket nog een neefje laten komen. Dus idd een boek over SO zou heel welkom zijn maar volgens mij was dat er alleen in het engels een paar jaar terug (als je SO 5.2 kocht) te verkrijgen maar los heb ik nog niets kunnen vinden
Link naar reactie
[quote:0a97922417="Marcel de Reus"]Ik bedoel maar, mijn moeder die een ongeloofelijke n00b is en mijn zusje van 9 (nu 10) zijn van de 1 op de andere dag van WindowsXP naar SuSE 8.0 gegaan (volgende week Slack Current) en ze waren zo gewend, hebben niets geklaagd en hebben Windows nooit meer gebruikt.[/quote:0a97922417] Ik denk dat jouw moeder en zusje van een hogere klasse noob zijn dan mijn zusje. :wink:
Link naar reactie
Ik heb toch echt niet het idee dat het gebruik van KDE zoveel ingewikkelder is dan dat van XP. Het heeft grotendeels te maken met wat men gewend is en een draakje ziet er nu eenmaal anders uit dan een een e. En als het moet, kun je zelfs in KDE instellen dat er 2x op dat icoontje geklikt moet worden, voordat er iets gebeurt. KDE is geen XP, maar met enige moeite/inspanning kan men alle veel gebruikte functies van XP ook weer terug vinden in KDE. Eén van de weinige zaken die echt anders zijn is de X-server. Helaas is de configuratie daarvan een stuk ingewikkelder.
Link naar reactie
Ik blijf bij mijn standpunt: Als iemand met XP kan werken en je zet hem achter een KDE desktop met de woorden: Klik op de dinosaurus voor internet en op de vlinder voor office dat ie het prima door heeft. Feeling of niet. Links onder zit een start menu, dat zijn ze gewend, met je rechtermuisknop krijg je opties op koppelingen te maken etc etc. Als je een grote E met een envelop ziet, dan zou er iets moeten gaan werken ;) En verder is het gewoon hetzelfde. De look & feel van OOo 1.0.1 NL is echt niet anders dan die van M$ Word. Gewoon 30 minuten laten kloten en het komt allemaal goed. Het ligt echt aan de persoon zelf, als jij gewoon gaat werken en probeert te bereiken wat je wilt dan komt het echt voor elkaar. Als je na 20 seconde zegt: "Ik snap het niet" dan houd het op. Ik bedoel hoeveel mensen hebben ooit een Windows boek gelezen of een M$ Office boek? Ik ken ze iig niet.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Populaire leden

Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

• Leden

Geen leden om te tonen

• Nieuwe aanmaken...