Ga naar inhoud

KDE 3.1 draadje


anoniem

Aanbevolen berichten

Zo, even een speciaal draadje over KDE 3.1 (rc6 op dit moment). Even om de loftrompet te steken!! Natuurlijk is worden X en Qt ook steeds beter, m.n. op het gebied van fonts, maar de verbeteringen aan KDE en al haar componenten zijn ook enorm! Zo was ik echt verbaasd over de vooruitgang van Konqueror, javascript support, tabs, en de enorme snelheid (als je prelink doet helemaal) ervan. En KGet deed mij versteld staan. Prima download manager. Zit simpel in je dock en haalt alles makkelijk binnen. Ook KMail gaat heel erg de goede kant op. Konsole verslaat de andere terms met gemak (tekst scrollt niet door als je terug aan het bladeren bent, super handig!). Kortom, _erg_ goed werk vind ik! Bijval maar ook kritiek mag in dit draadje. Ikzelf mis bijvoorbeeld nog een makkelijk knopje om een 2de login te starten (beetje a la WinXP, maar gewoon op een vrije console). En de "quick browser" is niet altijd zo quick: een directory openen in een filemanager betekent vaak 2 extra menus' uitklappen: Home->/home/wilbert/->Open in Filemanager. Dus van lieverlee start je toch maar gewoon Konq op en klik je dan snel naar de dir die je wou. Verder vind ik dat XDMCP gewoon in de grafische dialoog van KDM moet kunnen worden geconfigd. Achter een tabblad "Remote X login" ofzo. Een KDM met de flexibiliteit van GDM zou ook wel aardig zijn. En mooie Ruby bindings met goede tutorials en docs graag :wink:
Link naar reactie
2e login om X te starten zou er wel in moeten zitten. SuSE biedt dit al sinds SuSE 8.1, en als het goed is, is dit nu standaard in KDE 3.1 (althans ik heb de configuratiemodule hiervoor vertaald :) ) Overigens kun je op elke Linux-box al andere sessies starten, log gewoon in een terminal in onder een andere gebruikersnaam, en start x met het commando [b:311b932c3d]startx -- :1[/b:311b932c3d], daarnaast kun je applicaties onder verschillende gebruikersnamen opstarten op 1 desktop. De functie van SuSE/KDE 3.1 biedt een grafische login (kdm wordt gestart als je vanuit KDE een nieuwe sessie wilt opstarten), wat het allemaal iets gebruikersvriendelijker maakt. Max
Link naar reactie
Ik had hem ook draaien op Slack 8.1 (toen ik nog gen RAID aan had staan) en hij is helemaal fantastisch. Echt een verbetering, die snelheid, dat uiterlijk, die programma's, geweldig gewoon. //Maar dat van die X-server wist ik nog niet! Das wel handig, dan kun je voor verschillende users een X-sessie aanmaken, en als je dan gaat downloaden zet je gewoon de screenlock erop en gaat naar een andere user, dan kun je 1 kde per gebruiker draaien! Toch?
Link naar reactie
je kan natuurlijk altijd simpelweg: XFree86 :1 -query localhost ergens in je menu zetten of gewoon op een console runnen. Je krijgt dan een nieuwe xdm login. Mits xdm luistert naar requests van localhost. ff aan /etc/X11/xdm/Xacces toevoegen en klaar. Zo doe ik altijd Remote X tenminste ("XFree86 -query obelix" in de inittab van dat ouwe pentiumpje).
Link naar reactie
Yep, maar 1 kde per user? Je kunt meerdere kde's per user draaien, alhoewel ik niet zo 1,2,3 weet waarom je dat zou willen doen (misschien om de nieuwste KDE te testen, draai je op tty7 je eigen kde, en op tty8 de nieuwste versie - kun je meteen zien wat de verschillen zijn :P ), verder kun je onder 1 user verschillende desktops draaien, bijv. KDE op de eerste, Gnome op de tweede, etc.. Verder heb je ook nog XNest, waarbij een 2e X-sessie in een venster binnen je huidige X-sessie draait. Maar we dwalen ietwat af ;) Max
Link naar reactie
Nou als je 'localhost' aan /etc/X11/xdm/Xacces toevoegt (KDM en waarsch. GDM kijken daar ook naar, tenminste in Gentoo) kun je XFree86 :1 -query localhost doen. Dan krijg je het bekende login schem nog een keer, en dan kun je naar believen als om het even welke user inloggen. Als je KDM gebruikt, zorg dan ook dat in KDEDIR/share/config/kdm/kdmrc onder [Xdmcp] Enable=true staat:[code:1:9ad369b7d4][Xdmcp] Enable=true Willing=/etc/X11/xdm/Xwilling Xaccess=/etc/X11/xdm/Xaccess[/code:1:9ad369b7d4]Als je normale X sessie onder CTRL+ALT+F7 zit, komt de nieuwe onder CTRL+ALT+F8. Voor de kenners op VC8 (VC=virtual console). Switchen tussen sessies van verschillende users is dus wel heel makkelijk en snel. Gewoon inloggen op tekstconsole en startx -- :1 kan ook. Wil je nog meer sessies gebruik dan :2, :3 etc.
Link naar reactie
[quote:6b856a9359="Marcel de Reus"]Maarre, hoe start je dan grafische proggrama's als een andere user? [/quote:6b856a9359] Onder KDE: Via Alt+F2 open je [b:6b856a9359]minicli[/b:6b856a9359], toets het commando in om de applicatie te starten, klik op [b:6b856a9359]opties[/b:6b856a9359], selecteer de optie voor starten onder een andere gebruikersnaam, geef het bijhorende wachtwoord op en klik op [b:6b856a9359]ok[/b:6b856a9359] Vanaf de prompt: [b:6b856a9359]xhost +localhost[/b:6b856a9359] om localhost toestemming te geven verbinding te maken met de X-server vervolgens [b:6b856a9359]su gebruikersnaam[/b:6b856a9359] vervolgens commando om applicatie te starten invoeren. permanent onder KDE: Maak in je kde-menu, of op je desktop, een pictogram aan waarmee je een applicatie kunt starten ([b:6b856a9359]nieuw->koppeling naar applicatie[/b:6b856a9359] via de rechter muisknop. Vul de benodigde gegevens in, incl de mogelijkheid de applicatie onder een andere gebruikersnaam uit te voeren. Max
Link naar reactie
:o handig, vooral dat vanaf de promt, hoef je voor grafische instal menuutjes niet telkens naar root te switchen. BTW Slack is een beetje weird met de tty's. tty1 blijft na starten van x bezet, x draaid onder tty7 als ik vervolgens startx -- :1 intyp onder tty6 ontstaat er onder tty2 een xomgeving ipv onder tty8 Dit si voor mij BTW een enorme uitkomst aangezien deze PC door 5 mensen wordt gebruikt, hoef ik tenminste niet telkens uit te loggen, gewoon ieder zijn eigen tty en alleen root mag afsluiten :)
Link naar reactie
[quote:0eb9311df4="Marcel de Reus"]Hmm, ik heb alles gedaan wat je zei Wilbert, maar ik krijg dan gewoon een grijs X scherm met een kruis als pointer.[/quote:0eb9311df4] Yep, kreeg ik ook In feite start je dus X op zonder een Windowmanager. En blijkbaar luistert xdm niet naar nieuwe logons.. Overigens nog een ander geintje met X: typ eens vanaf een ander tty dit in: kwrite -display=:0 als je via xhost +localhost localhost toestemming hebt gegeven, dan start op de desktop van server :0 kwrite op :D Zo kun je dus X-applicaties op een andere desktop opstarten. Max
Link naar reactie
waarsch. moet je {g,k,x}dm herstarten na wijzigen van de Xacces configuratie, en soms duurt het ook gewoon even voordat xdm de nieuwe wm ziet. Als je xdm gebruikt moet je in /etc/X11/xdm/xdm-config een regel [b:dd5e58eb88]! DisplayManager.requestPort: 0[/b:dd5e58eb88] uitgecommentaard hebben staan. (In resource files zoals xdm-config is een uitroepteken het commentaar-teken.) Maar gebruiken jullie XDM, GDM of KDM? staat localhost in Xacces?
Link naar reactie
[quote:ac0e6274d4="wbsoft"]waarsch. moet je {g,k,x}dm herstarten na wijzigen van de Xacces configuratie, en soms duurt het ook gewoon even voordat xdm de nieuwe wm ziet.[/quote:ac0e6274d4] Herstart uitgevoerd, geen effect.. [quote:ac0e6274d4] Als je xdm gebruikt moet je in /etc/X11/xdm/xdm-config een regel [b:ac0e6274d4]! DisplayManager.requestPort: 0[/b:ac0e6274d4] uitgecommentaard hebben staan. (In resource files zoals xdm-config is een uitroepteken het commentaar-teken.) [/quote:ac0e6274d4] OK, heb ik nu uitgecommentarieerd, en ik heb X opnieuw gestart. Geen effect :( [quote:ac0e6274d4] Maar gebruiken jullie XDM, GDM of KDM? staat localhost in Xacces?[/quote:ac0e6274d4] Ik gebruik KDM, en XAcces bevat alleen ingangen met een hekje ervoor, dus geen configuratieopties.. Grappig overigens dat de optie [b:ac0e6274d4]nieuwe sessie starten[/b:ac0e6274d4] in het KDE-menu gewoon werkt, had verwacht dat die van jouw manier gebruik maakte.. Max
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...