Ga naar inhoud

Nw. Server inrichten?


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo allen, ik heb een nw. pc gekocht en houd nu een server over. De specs zijn de volgende: PIII 667MHz 1 GB Intern RAM geheugen, PC133 13,6 GB Harddisk 1 80 GB Harddisk 2 op Ultra TX100 Controller van Promise GeForce 2 64 MB Ik wil deze inrchten met RH8 (voor de DIE-HARDS: er komt geen Slackware of Debian op, ik ga RH8 met kale X-server draaien :-? ) Mijn vraag is nu eigenlijk hoe ik dit het beste kan doen? Ik wil samba draaien MET DOMAIN LOGONS. Maar weet niet hoe een logon-script werkt en waar die staan. Ook NFS voor het mounten van de RH8-schijven naar de linux bakken en SQUID-proxyserver zijn mijn 'toekomst'-plannen. :lol: Hoe kan ik het beste mijn schijf partitioneren en hoe kan ik een logon-script schrijven? Bedankt alvast!
Link naar reactie
Voor al je vragen kan je ook eens op google zoeken. Daar staan tig how-to's en dergelijke..als je puur en alleen bovenstaande wilt hebben red je het makkelijk met RedHat..je kan ook een server distro als SME-Server van E-smith (www.e-smith.org) proberen..die installeert out-of-the-box jouw services en is via een webforntend makkelijk te configureren. Maar zelf zou ik voor RedHat met Webmin gaan.. M.
Link naar reactie
Ik heb met mijn promise kaart geen problemen, maar het is wel de laatste die ik heb gekocht! Het heeft een hele poos geduurd voor er fatsoenlijke drivers voor waren en de snelheidsmetingen blijven ook achter bij andere controllers. Ik heb al heel veel 'gegoogled' en veel how-to's, eigenlijk wil ik alleen iets meer weten over de 'domain-logons' daar ik er weinig over kan vinden. De configuratie van mij pc is best zwaar, maar wel te langzaam om altijd x gestart te hebben toch? Of zou dat best kunnen met GNome 2 of KDE 3. Alvast bedankt.
Link naar reactie
Grappig dat een pc als 'te zwaar' wordt beschouwd, ik ken server os-en die dit aan de lichte kant vinden ;) qua configuratie zie ik geen enkel probleem, ook in het gebruik van KDE of Gnome zie ik geen bezwaar. Het gebruik hiervan kan hooguit tot beveiligingsproblemen geven doordat een complexe gui nu eenmaal meer fouten en lekken kan bevatten, maar anders zie ik geen enkel probleem. Voordeel van deze desktops is dat je niet meteen in het diepe wordt gegooid, je kunt gemakkelijker wennen aan de andere werkwijze van Linux. Later kun je, als je het systeem goed genoeg kent, en een zware gui bezwaarlijk is om bepaalde redenen, de desktop er alsnog af gooien en een lichte Window manager gebruiken. Of beter nog: de server onderhouden op afstand via ssh oid. Max
Link naar reactie
[quote:1f707e9ce7="my009054"]De configuratie van mij pc is best zwaar, maar wel te langzaam om altijd x gestart te hebben toch? Of zou dat best kunnen met GNome 2 of KDE 3.[/quote:1f707e9ce7] Kan makkelijk. Ik draai op m'n laptop (PII-266, 4GB, 128MB) alleen maar X, kde3, evolution, mozilla, oOffice, etc zonder problemen. Gebruik de laptop veel voor ontwikkelwerk (C++ en Java), en compileren geeft ook weinig problemen. Op m'n gewone pc (PIII-450, 384MB, 40GB) idem dito, maar da's logisch dat die geen enkel probleem geeft als m'n flappie dat ook niet doet. Maar om een andere pc te kopen als je dit hebt staan is helemaal overdreven natuurlijk :wink:
Link naar reactie
Maar hoe kan ik samba nu als 'domain-controller' instellen en een netlogon-script maken??? Of kan ik eventuele scripts ook downloaden of iemand een goede die ik aan kan passen??? Alvast bedankt weer. NB. Ik zal er KDE 3 wel bij draaien (kwam er niet in fevruarie een nieuwe uit? :roll: ) maar X niet starten. Dan is mijn servertje lekker snel en kan ik toch de meeste instellingen grafisch doen, of vis ssh/telnet natuurlijk, ik houd wel van typen...
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...