anoniem Geplaatst: 12 februari 2003 Delen Geplaatst: 12 februari 2003 Geachte mede-forummers, Ik hou dit forum regelmatig bij, maar mijn bijdragen zijn minimaal om de doodeenvoudige reden dat de installatie van Linux zo eenvoudig is geworden dat de meeste gebruikers daarmee geen problemen meer hebben. Het gevolg is dat alleen zeer specifieke vragen worden gesteld, waar ik in het algemeen niet aan kan bijdragen (ik ben nou eenmaal geen systeembeheerder of zo). Ik denk dat bovenstaande probleem voor meerdere personen speelt met als logisch gevolg dat er minder topics zijn waar, naast het oplossen van een specifiek probleem, ook sociale contacten wat meer worden aangehaald. Vroeger leerde ik al lezende een aantal "aardigheidjes" en ontstonden (leuke!) discussies binnen discussies (wetenswaardigheden werden volgens mij effectiever en met meer plezier uitgewisseld); dat heb ik nu veel minder. Ik heb ook de indruk dat het forum "verzakelijkt" is. De reden waarom ik het in de groep gooi is omdat ik mij afvraag of meerdere mensen het met mij eens zijn (of niet natuurlijk) en wat er evt. aan gedaan kan worden. En ja, misschien zijn andere forums wel gezelliger. Ik kijk uit naar een interessante discussie! Groet, Philip Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 12 februari 2003 Auteur Delen Geplaatst: 12 februari 2003 Zit wel wat in. Volgens mij is de sfeer op zich wel prima, maar wat mij ook opvalt is dat vragen en problemen meestal betrekking hebben op het aan de praat krijgen van wat hardware, en minder op dingen als configureren van windowmanagers enz en het schrijven van shell scripts enz. Maar goed. 3 Jaar geleden googlede ik rond naar mooie ideeen voor een .fvwmrc, nu klik ik wat rond in KControl en het ziet er allemaal goed uit. Wat is er toch een boel veranderd in die bijna 4 jaar dat ik nu met Linux werk! Het valt mij inderdaad wel op dat er niet zoveel topics zijn over programmeren of scripten of configgen van /sbin/hotplug enzo omdat distro's dat allemaal keurig regelen. Maar met een leuk polletje op z'n tijd is hier toch best de nodige sfeer te creëren dacht ik :) We moeten ook niet vergeten dat op nedlinux.nl een behoorlijk grote community zit :) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 12 februari 2003 Auteur Delen Geplaatst: 12 februari 2003 Ik denk dat het "leuk" zou zijn als er weer een Off-Topic komt, deze is destijds verwijdert, ongetwijfeld met een goede reden. Off-Topic vergt denk ik veel tijd van de moderators om de onzichtbare lijn tussen acceptabele posts en niet-acceptabele posts te trekken en op te treden. Aan de andere kant denk ik, dat als je gezellig wilt babbelen er genoeg chat opties aanwezig zijn, voordeel van dit forum is dat er een brede kennis aanwezig is, en er duidelijk en zonder al teveel geouwehoer wordt beantwoord. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 12 februari 2003 Auteur Delen Geplaatst: 12 februari 2003 Ik ben het wel met Philip eens. In het mobo forum loopt nu een topic genaamd: computergeschiedenis waarin iedereen verteld hoe hij met PC begonnen is en hoe het tot nu verder is verlopen. Dat soort topics zouden er meer moeten zijn. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 12 februari 2003 Auteur Delen Geplaatst: 12 februari 2003 Deze ontwikkeling is al een tijd aan de gang. Viel me een tijd geleden al op. Leuk voor Linux. De vragen worden steeds specifieker en vaak sla ik nadat ik de header van de posting gelezen heb de vraag gewoon over, inschattend dat ik die mensen toch niet kan helpen. Maar ja.... bij die postings waar je wel kunt helpen, is dat vaak des te meer welkom. Ook zie ik toch dat vaak dezelfde beginnersvragen gesteld worden. Men kijkt niet in de faq of zoekt niet eerst of de vraag al eens geweest is. Of men is te lui om op Google een paar steekwoorden in te tokkelen. Dat irriteert me wel eens. Verder vind ik het nog dusdanig gezellig dat ik gemiddeld iedere dag een paar keer langs fiets. Velen worden oude bekenden, zonder ze echt te kennen trouwens. Kzou zeggen... gewoon doorghaan..... gezellig toch? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 12 februari 2003 Auteur Delen Geplaatst: 12 februari 2003 PhilipG, ik ben het helemaal met je eens, zelf heb ik er ook al eens een topic over opengetrokken. Enerzijds heeft het inderdaad te maken met het feit dat Linux waarschijnlijk eenvoudiger is geworden voor de eindgebruiker. Dat wil naar mijn mening echter niet zeggen dat alle fora en communities dezelfde zakelijke sfeer vertonen. Bij NedLinux.nl is de sfeer toch heel anders, daar zijn veel mensen constructief bezig met het schrijven van documentatie, het maken van websites, programmeren, etc. Ook wordt daar in het forum meer gezeligheidsdiscussies e.d. gevoerd. Wat je ook ziet is dat veel van oude gegadigden hier steeds meer op NedLinux ziet komen (en sommigen alleen maar), dan denk ik aan mijzelf, Bilbo, KayJay, maar recentelijk ook Rinse en MrLeeJohn. Het C!T forum wat vroeger een centrale plaats omdat het eigenlijk het enige grote Linux forum was (vroeger waren er zelfs 3 Linux fora). Nu zijn er echte Linux comunities die waarschijnlijk meer te bieden hebben. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 12 februari 2003 Auteur Delen Geplaatst: 12 februari 2003 Het valt me echter op dat op NedLinux veel vragen onbeantwoord blijven, veel meer dan hier. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 12 februari 2003 Auteur Delen Geplaatst: 12 februari 2003 De insteek bij NedLinux is anders dan hier. NedLinux is alleen maar Linux. En hier is het eigenlijk een klein onderdeel van ComputerTotaal. Dat maakt het moeilijk te vergelijken. Misschien dat die nl-samenwerking (het idee was hier geboren... wroosenburg opende hier een topic... de list draait nu bij NedLinux) wat meer structuur zou kunnen brengen waarvoor je waar goed terecht kunt. Het wil alleen daaro nog niet erg vlotten, vind ik. NedLinxu en NLO zijn de grootste Linux-communities... die trekken veel bekijks.... terecht.... hier is wel een hecht forum gaande met vele newbies en vele vaste bezoekers. Zolang de sfeer gemiddeld gezien ontspannen blijft (en af en toe wat stekeltjes... moet kunnen).... vind ik het al vlug gezellig.... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 12 februari 2003 Auteur Delen Geplaatst: 12 februari 2003 De verzakelijking was mij ook al opgevallen, er wordt veel minder nagekeuveld als een bepaald probleem is opgelost, en er zijn de laatste tijd amper topics geopend die puur alleen bedoeld waren als discussie-topic. En de topic "linux algemeen" is al een hele tijd geleden opgedroogd. In principe staat het eenieder vrij om een bepaalde discussie te starten binnen het forum, bij twijfel kun je mij altijd een BP'tje sturen ;) Max Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 13 februari 2003 Auteur Delen Geplaatst: 13 februari 2003 Vreemd mij is exact die mening toegedaan (verzakelijking en weinig ruimte voor gezelligheid) Ironisch genoeg wilde ik hierover een discussie starten maar was A: bang om door allerlei moralisten "terechtgewezen" te worden en B; geen flauw idee waar zo'n topic te starten, Feedback? Nee, als je binnen een thread poogt wat luchtig te zijn of een duidelijke aanleiding voelt om een discussie te voeren die wellicht van het eigenlijke onderwerp wegdrijft, wordt je maar al te snel op de vingers getikt. Ik baal hiervan, het leven is net iets breder dan hardware problemen e.d. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 februari 2003 Auteur Delen Geplaatst: 14 februari 2003 Ik zou zeggen: kom eens wat vaker bij de linuxers, hier wordt je niet snel op je vingers geslagen als je van een onderwerp afdrijft :P Max Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 15 februari 2003 Auteur Delen Geplaatst: 15 februari 2003 Ha :D Ik heb dus datzelfde gevoel, gevolg is dat ik steeds minder op fora bezig ben en alleen maar ff vlug de topics doorloop :oops: Wat ik dan ook zie is dat je steeds minder mensen van de oude garde tegenkom en idd zie je ze af en toe op een ander forum verschijnen. Daarnaast zijn er idd niet echt grote problemen meer met Linux en zie je maar weinig beginners doorstromen naar scripten ed. (wellicht dat die dus dat uitpluizen wat wij moesten doen missen ?? ) Wat er gezegd wordt mbt. Nedlinux is wel waar maar daar zijn het erg veel jongens met een IT opleiding die dus wel doorgaan en gaan programmeren of documentatie gaan schrijven. Wellicht een wat hardere kern ?? Over het algemeen is een Linux installatie natuurlijk erg compleet en zul je tegen steeds minder problemen aanlopen en met alle tooltjes die er zijn is een probleempje snel opgelost. Wat mij zelf opvalt is dat ik het zelf veranderen van config filetjes ook steeds minder doe en dus dat gevoel kwijtraak. :oops: Ik hoop dat de beginners van nu vanzelf overgaan op het meer automatiseren van hun bezigheden en dus vanzelf weer aan scripts gaan liggen sleutelen ed. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 13 maart 2003 Auteur Delen Geplaatst: 13 maart 2003 heeft gezelligheid te maken met kennis ? Ik heb nog geen kennis van Linux, wil het graag leren en ben bovendien prettig gezellig ( zei zij schaterend) Dat iedereen altijd alle kennis moet opzoeken via google etc vind ik onzin als er zo een forum is als dit. Veel dingen die je opzoekt zijn in het engels, en alhoewel ik dat redelijk beheers, is dat met een pc gebeuren toch soms wat ingewikkelder dan nodig zou hoeven te zijn. greetz Fly Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 13 maart 2003 Auteur Delen Geplaatst: 13 maart 2003 heeft gezelligheid te maken met kennis ? Ik heb nog geen kennis van Linux, wil het graag leren en ben bovendien prettig gezellig ( zei zij schaterend) Dat iedereen altijd alle kennis moet opzoeken via google etc vind ik onzin als er zo een forum is als dit. Veel dingen die je opzoekt zijn in het engels, en alhoewel ik dat redelijk beheers, is dat met een pc gebeuren toch soms wat ingewikkelder dan nodig zou hoeven te zijn. greetz Fly Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 13 maart 2003 Auteur Delen Geplaatst: 13 maart 2003 hahahhahahhahahaa, solly voor het 2 x posten , is dat nou gezellig of niet ?? :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 13 maart 2003 Auteur Delen Geplaatst: 13 maart 2003 [quote:b5ebfe2179="Fly"]hahahhahahhahahaa, solly voor het 2 x posten , is dat nou gezellig of niet ?? :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:[/quote:b5ebfe2179] aaaaaaaaaaaaaaah mott je koijken!! wat een mooie vlinder ;) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 13 maart 2003 Auteur Delen Geplaatst: 13 maart 2003 [quote:e21ed3cfa6="KayJay"][quote:e21ed3cfa6="Fly"]hahahhahahhahahaa, solly voor het 2 x posten , is dat nou gezellig of niet ?? :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:[/quote:e21ed3cfa6] aaaaaaaaaaaaaaah mott je koijken!! wat een mooie vlinder ;)[/quote:e21ed3cfa6] KayJay [size=24:e21ed3cfa6]Ga AF[/size:e21ed3cfa6] idd een mooi vlindertje maar ze heeft idd gelijk We moeten wat meer aan gezelligheid doen, en wat minder Google blaffen. Ben het dus wel een beetje met Fly eens ;) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 13 maart 2003 Auteur Delen Geplaatst: 13 maart 2003 Eigenlijk zou Google een tijdje uit de lucht moeten, anders houden we niks over om op te lossen 8) Max Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 13 maart 2003 Auteur Delen Geplaatst: 13 maart 2003 # Ik ben juist erg tegen het nutteloze vragen. Vaak kom je mensen tegen die gewoon maar vragen omdat dat makkelijker is, dan hoeven ze zelf niet te zoeken. Ik weet dan vaak zelf het antwoord niet, maar als je dan de trefwoorden intyped is gelijk de eerste google hit raak. Dat vind ik niet getuigen van eigen inzet. # Ik vind dat je eerst zelf moet proberen zaken op te lossen en als dingen al vaak zijn langsgekomen verwijs je naar de search en als internet er vol mee staan naar google, dat heeft niets met ongezelligheid te maken. # Ik ben er overigens wel erg voorstander van dat als je iets vraagt wat je zelf echt niet kon vinden en er komt eindelijk een oplossing uit dat je dan even een NL HOWTO'tje schrijft. (ik probeer dat zelf ook zoveel mogelijk te doen) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 13 maart 2003 Auteur Delen Geplaatst: 13 maart 2003 ik mag het toch een mooie vlinder vinden???? :( nou is iedereen boos op me Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen