Ga naar inhoud

Open Source in het onderwijs

anoniem

Aanbevolen berichten

Dit is ook al gepost op het forum van nedlinux, en komt ook op tweakers Hieronder volgt een standaard mail die al naar een aantal mensen is gestuurd. Maar hij is ook voor jullie bedoeld, kunnen jullie me misschien verder helpen? ---------------------------------------------- Geachte heer, mevrouw, Via deze weg wil ik graag bij u informeren naar specifieke onderdelen van uw onderwijssysteem. Dit doe ik vanwege een onderzoek waar ik bij betrokken ben. Het gaat hierbij met name om het gebruik van zogenaamde Open Source Software. Ik hoop dat u mijn vraag kunt beantwoorden of mij kunt verwijzen naar iemand die dit wel zou kunnen. In mijn project ben ik bezig met het onderzoeken van de mate waarin Open Source Software gebruikt wordt in het onderwijs. Open Source Software, verder OSS, is software waarvan de broncode bij het programma geleverd wordt. Er zijn veel definities van de term, maar het gaat mij met name om deze grote groep software. OSS is een vorm die tegenwoordig heel erg aan het opkomen is. Misschien dat u wel eens gehoord heeft van Linux, wat een schoolvoorbeeld is van OSS. In mijn project willen wij graag weten of het onderwijs van deze software (die veelal gratis te verkrijgen is) gebruik maakt. Mijn vraag is, in hoeverre wordt er bij uw instituut [of opleiding] gebruik gemaakt van Open Source Software? Wordt er les gegeven in het gebruik ervan of wordt het gebruikt als tool bij bepaalde onderdelen? Heeft uw instituut een policy aangaande Open Source Software? Ik hoop dat u mijn vraag kunt beantwoorden of dat u me kunt verwijzen naar iemand die dit zou kunnen. Bij voorbaat dank voor uw antwoord. Met vriendelijke groet, Bas Lijten student Hogere Informatica bas@nedlinux.nl -------------------------------
Link naar reactie
[b:7409d47d2b]Geweldig[/b:7409d47d2b] Heb zojuist een mailtje gestuurd: Neen en duizend maal helaas!! Op onze school wordt nog geen oss gebruikt, sterker nog Micro$oft is dominant aanwezig en versterkt die aanwezigheid met elk schooljaar. Ter verduidelijking: ik ben Docent op het ROC ](Dit deel is er uit vanwege persoonlijke gegevens) Ik ben erg benieuwd naar de uitkomst van jouw onderzoek en ben bereid om elke medewerking te verlenen aan eventuele promotie van oss op onze scholen. Om je een voorbeeld te geven elke medewerker van het ROC is verplicht een "digitaal rijbewijs" te halen. Dit digitaal rijbewijs laat je werken met uitsluitend M$ producten en vereist een bepaalde vaardigheid in toepassingen als Word, Excel, powerpoint en andere Microsoft ellende. Ik heb dit geweigerd vanwege: [list:7409d47d2b]Weigering M$ producten meer te promoten dan nodig is. Vrijheid in keuze van programma's die ik gebruik. Niet bereid om veel geld uit te geven voor toepassingen die binnen oss veel goedkoper en soms zelfs beter zijn dan M$ toepassingen. Ik betere alternatieven voor de aangeboden programma's al reeds gebruik en hierin veel beter thuis ben.[/list:u:7409d47d2b] Veel succes met je onderzoek!! [Edit] Dat Nuenen de strijd om het Van Gogh jaar moge winnen [/edit]
Link naar reactie
[quote:e17ad1728f="Kopskops"]Bij ons op de UU sinds dit jaar 8 computers met RH. [/quote:e17ad1728f] Ik kan het je nog sterker vertellen. Ik loop nu al zo'n jaar of zeven op de faculteit Natuur- en Sterrenkunde van de UU rond, maar in die tijd heb ik M$ alleen maar terrein zien winnen. Als sinds jaar en dag staat er een fantastische Alpha UNIX server ter beschikking van medewerkers en studenten (op dit moment eentje met 4 alpha processoren en 2GB RAM). Daarnaast waren er al een aantal M$ servers aanwezig, voornamelijk voor het inloggen van windowsgebruikers, naar mijn idee. Het meeste "echte" serverwerk werd gedaan met deze (en andere) UNIX of FreeBSD bakken. Sinds een jaar of twee is er echter een beweging in de groep systeembeheerders om naar M$ oplossingen te kijken. Zo was er eerder M$ SQLserver dan MySQL. Het toppunt is toch wel de overschakeling van webserver. Waar zo'n 3 jaar geleden alle homepages nog op de UNIXserver stonden, zijn nu de meeste sites van onderzoeksgroepen verhuisd naar Win2k servers met IIS. En dan ook nog alleen toegankelijk via Frontpage. FTP toegang is uitgesloten :(. Erg jammer. Ik zie geen reden voor het gebruik van IIS en ASP. Apache en PHP zijn mijns inziens ook uitstekend, misschien wel beter. Hopelijk komt men weer tot inkeer!
Link naar reactie
Howel niet OpenSource: in de tijd dat ik rondliep (tot ruim een jaar geleden) op de faculteit Civiele Techniek van de TU Delft, hadden we iig een novell-server voor het netwerk en Netscape als browser. Misschien dat het daar nog eens goed komt. Alhoewel: ik heb leren Autocadden op een Unix-bak, maar die zijn inmiddels vervangen door windows-nt bakken.
Link naar reactie
[quote:cb032f00a5="water"]Howel niet OpenSource: in de tijd dat ik rondliep (tot ruim een jaar geleden) op de faculteit Civiele Techniek van de TU Delft, hadden we iig een novell-server voor het netwerk en Netscape als browser. Misschien dat het daar nog eens goed komt. Alhoewel: ik heb leren Autocadden op een Unix-bak, maar die zijn inmiddels vervangen door windows-nt bakken.[/quote:cb032f00a5] Ik ben afgelopen jaar nog naar de TU Delf faculteit Technische Wiskunde/ Elektrotechniek/Technische informatica geweest (open dag) en iig beneden stonden 6 RedHat PC's en van de studenten die demo's gaven gebruikten verscheidene Linux.
Link naar reactie
[i:4174b01a64]"...Unix-bak, maar die zijn inmiddels vervangen door windows-nt bakken." [/i:4174b01a64] Vreemd, nee heel vreemd als je nagaat dat Unix een veel krachtiger omgeving biedt dan die ietwat oubollige NT! Bovendien heb ik ooit ergens gelezen dat Windows os'en nogal wat gebruik maken van Unix technologie maar dat is al even geleden en misschien niet helemaal juist op "mijn harde schijf opgeslagen" :wink: (Misschien ooit een firewall waarschuwing gehad met de melding: RPCSS.EXE is trying to act as server... Wel RPC is in feite een Unix techniekje dat in NT wordt gebruikt voor remote acces, Niet de meest subtiele overigens.)
Link naar reactie
Ik zit zelf nog op school (VMBO). Bij mij op school word niks met dat spul gedaan. Waardoor wij heel makelijk in het net werk kunnen snefelen want windows hoeft niet opgestart teworden met zijn beveiligingen :P. Knoppix is er een goed voor beeld van het netwerk in tekomen zonder tegen stand op school. ik heb dus al is geroepen ga onder linux werken in iedergevan de surver dan moet je wel eerst een wacht woord in vullen om binnen tekomen maar dat willne ze niet. het ligt gewoon aan het onder wijs zemaken de heckers wel heel makelijk. Daniël
Link naar reactie
Hier op het Haganum (Den Haag) is het maar een saaie boel, allemaal Windows 98 (hoe zou het toch kunnen dat kinderen dat netwerk plat hebben kunnen leggen ;)) en verder Office. Ik heb al meermaal geprobeerd om Mozilla werkend te krijgen met die proxyserver daar, maar nee hoor, je bent verplicht IEplorer te gebruiken... Uiteraard leer je alleen met M$ Office werken, logisch toch, iedereen gebruikt het toch?? :roll: :roll:
Link naar reactie
ik mag het hopen :) ik studeer aan de Haagse Hogeschool waar veel werk door unix, freebsd en linux bakken staan... volgens mij wordt alleen de logon geregeld door de winnt bakken. Er staan ook een hoop unix bakken (SUN) als workstation... en die zijn altijd vrij :D kben blij dat ik een van de weinige ben die er wel mee om kan gaan... anyway, op mijn oude school (Havo) wordt er nog steeds niets aan gedaan, sterker nog, alles draait nu op MS software, omdat ze daarvoor sponsoring krijgen... :-? :( beetje jammer is dat... maja, ik zweer zelf bij slackware, en zal dat blijven doen ook :) patrick is een held, en als we met elkaar de OSS community blijven steunen zal deze iig niet krimpen... *nix 4 life :)
Link naar reactie
Ik heb hier al eerder mijn mening gegeven. zelfs de "hooft-computer"(docent die het meeste met de pc doet) vind het niet erg als je linux op de tmp schijf zet graag zelfs. ik ga dus nu ook linux op school op der tmp schijf zetten :lol:. wat die word elke dag verwijdert (onder windows) dus niet in linux. dat word laggen ze zullen nog op kijken. Daniël p.s. misschien helpt dat
Link naar reactie
Ik ben als directeur en ict'er werkzaam op een basisschool en moet bekennen dat er bijzonder gebruik wordt gemaakt van Linux. De reden is denk ik, dat er te weinig software in het nederlands is gemaakt voor kinderen in de leeftijdscategorie van 4-12 . Jammer eigenlijk. Microsoft slurpt met z'n enorme hoge bedragen aan licenties gewoon een groot deel van het ict budget op. Dat is eigenlijk te gek voor woorden, maar je moet als school wel mee. Kinderen, ouders en leerkrachten verwachten toch een goed gebruik van de mogelijkheden van de pc binnen de vakgebieden. Als er meer software verschijnt voor deze leeftijdsgroep en er ook thuis meer Linux wordt gebruikt en de overheid minder krampachtig vasthoud aan WINDOWS zal het tij wel keren denk ik.
Link naar reactie
[quote:1de32f1d91="Dijkhuis"]Ik ben als directeur en ict'er werkzaam op een basisschool en moet bekennen dat er bijzonder gebruik wordt gemaakt van Linux. De reden is denk ik, dat er te weinig software in het nederlands is gemaakt voor kinderen in de leeftijdscategorie van 4-12 . Jammer eigenlijk. Microsoft slurpt met z'n enorme hoge bedragen aan licenties gewoon een groot deel van het ict budget op. Dat is eigenlijk te gek voor woorden, maar je moet als school wel mee. Kinderen, ouders en leerkrachten verwachten toch een goed gebruik van de mogelijkheden van de pc binnen de vakgebieden. Als er meer software verschijnt voor deze leeftijdsgroep en er ook thuis meer Linux wordt gebruikt en de overheid minder krampachtig vasthoud aan WINDOWS zal het tij wel keren denk ik.[/quote:1de32f1d91] Volg de Linuxmagazine programmeer wedstrijd dan maar. Er zijn nu velen mensen bezig educatieve software voor de basisschool te schrijven. Zoek hier eenn op het forum naar Educat, dan vind je een paar screenies van het project waar phaas mee bezig is.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...