Ga naar inhoud

cat /proc/ (Mandrake9 )

anoniem

Aanbevolen berichten

[b:6780aea561]cat[/b:6780aea561] is een kleine commandline editor. maw. alles wat je via het commando [b:6780aea561]cat bestandsnaam[/b:6780aea561] opent, kun je ook openen in bijv. kwrite, gedit, OO-writer, etc.. cat is alleen handiger in sommige gevallen, en je kunt de uitvoer van cat doorsluizen naar een ander programma, een bestand, of naar een bepaalde poort.. Max
Link naar reactie
Volgens mij is [b:8327dec881]cat[/b:8327dec881] eerder een viewer dan een editor. Maar waar het veel voor wordt gebruikt is de inhoud van files weergeven. Met [code:1:8327dec881] cat filenaam | grep string [/code:1:8327dec881] kun je een stukje tekst uit bv een logfile vissen. [b:8327dec881]|[/b:8327dec881] is een zogenoemde pipe, waarmee de uitvoer van het eerste commando wordt doorgeschoven als input voor het tweede commando. BTW: /proc is een virtueel bestandsysteem, misschien een beetje vergelijkbaar met de systeemmap in Windows.
Link naar reactie
cat [file-list] Displays the files [file-list] to the screen one after the other, without pausing at the end of each page. In reality, 'cat' stands for concatenate. It actually attaches the files in [file-list] to one another and then 'attaches' all of them to the screen. If the output of this commands is redirected (see > below), you can connect files and save them in another file.
Link naar reactie
[quote:559856b228="water"]Volgens mij is [b:559856b228]cat[/b:559856b228] eerder een viewer dan een editor. Maar waar het veel voor wordt gebruikt is de inhoud van files weergeven. [/quote:559856b228] Je kunt er ook tekst mee invoegen in een document, dus is het een editor. Viewer kan alleen de inhoud van documenten tonen.. Max
Link naar reactie
[quote:1a03f67b7b="maximilaan"][quote:1a03f67b7b="water"]Volgens mij is [b:1a03f67b7b]cat[/b:1a03f67b7b] eerder een viewer dan een editor. Maar waar het veel voor wordt gebruikt is de inhoud van files weergeven. [/quote:1a03f67b7b] Je kunt er ook tekst mee invoegen in een document, dus is het een editor. Viewer kan alleen de inhoud van documenten tonen.. Max[/quote:1a03f67b7b] niet met je eens max alleen als je de output van cat redirect en je aangeef waar het moet komen in je file :D dus is meer de redirector de editor dan cat dus een editor zou ik het niet willen noemen (dos kende print en die kon dat ook :D copy con (copy console)kon overigens wel als editor gezien worden ;)
Link naar reactie
[quote:eef48c7c4d="wstolk"] niet met je eens max alleen als je de output van cat redirect en je aangeef waar het moet komen in je file :D dus is meer de redirector de editor dan cat [/quote:eef48c7c4d] Doe eens het volgende: [b:eef48c7c4d]cat > mijnbestand.txt[/b:eef48c7c4d] en typ een willekeurige tekst in. sluit cat af met [b:eef48c7c4d]ctrl+d[/b:eef48c7c4d] en lees je tekst met [b:eef48c7c4d]cat mijnbestand.txt[/b:eef48c7c4d] Doe nu het volgende [b:eef48c7c4d]cat >> mijnbestand.txt[/b:eef48c7c4d] en typ nog wat regels tekst in, sluit weer af met [b:eef48c7c4d]ctrl+d[/b:eef48c7c4d] kijk met [b:eef48c7c4d]cat mijnbestand.txt[/b:eef48c7c4d] of de tekstregels in het bestand terecht zijn gekomen. In feite leg je met deze commando's een tekstbestandje aan. Mijn conclusie dus: het is een zeer kleine en eenvoudige editor ;) Max
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...