anoniem Geplaatst: 1 januari 2003 Delen Geplaatst: 1 januari 2003 Ter kennismaking op de HCC dagen een Knoppix schijfje gehaald. Ik heb twee PC's in een netwerkje draaien. Onder Windows werkt alles OK. Nu wil ik op de ene PC via Knoppix de andere PC benaderen. Hoe bouw ik dit op? Voorlopig ziet Knoppix de netwerkkaart nog niet. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 1 januari 2003 Auteur Delen Geplaatst: 1 januari 2003 Je knoppix opstarten door achter de bootprompt [b:c4be46c054]knoppix expert[/b:c4be46c054] in te typen. knoppix loopt dan stap voor stap alle gevonden hardware en bijhorende isntellingen met je door. Mogelijk dat je dan bij de sectie network interfaces handmatig een netwerkkaart kunt configureren. Lukt dat niet, dan zal het een behoorlijke puzzel worden om je netwerkkaart aan de gang te krijgen. Reden hiervoor is dat knoppix een demonstratie-cd is, bedoelt voor eenmalig gebruik op een seminar oid. Instellingen die je dus hamdmatig in knoppix maakt gaan bij het afsluiten van knoppix verloren. Als die hobbel is overwonnen komt de volgende hobbel, hoe regel je samba, en hoe houdt knoppix samba vast? Samba regelen is een kwestie van /etc/samba/smb.conf instellen volgens de gegevens van je netwerk. Lees hierover de documentatie in dit forum, en de documentatie van knoppix zelf. Je kunt er voor zorgen dat knoppix een gemaakte configuratie op flop zet, zodat je niet bij elke sessie weer vanaf 0 hoeft te beginnen. Ben je hier al achter? Zo nee, dan wil ik wel een uitleg posten die je een eind in de goede richting kan helpen... Max Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 januari 2003 Auteur Delen Geplaatst: 3 januari 2003 Bedankt. Bij nader inzien zie ik zowel in de "gewone" als in de Expert opstart de mededeling Network device Eth0 detected. Dat ziet er dus wel hoopvol uit. Hoe kan ik in KDE dat netwerk nu draaiende krijgen? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 januari 2003 Auteur Delen Geplaatst: 3 januari 2003 In KDE zelf kun je dit niet instellen. Kijk even via het commando [b:5cf47e47fe]ps ax[/b:5cf47e47fe] of samba draait. Zo neen, probeer samba te starten via het commando [b:5cf47e47fe]/etc/init.d/samba start[/b:5cf47e47fe] of [b:5cf47e47fe]/etc/rc.d/init.d/samba start[/b:5cf47e47fe] (een van beide moet werken, is afhankelijk van hoe knoppix dit heeft ingericht.) Deze commando´s voer je als root uit: ga via [/b]Ctrl+Alt+F1, Ctrl +Alt +F2[/b] etc op zoek naar de prompt van de root, herkenbaar aan het hekje (#) achter de prompt. [b:5cf47e47fe]Ctrl+Alt+F5[/b:5cf47e47fe] brengt je terug naar de grafische omgeving. als samba wil draaien, ga dan op zoek naar het tekstbestand [b:5cf47e47fe]smb.conf[/b:5cf47e47fe], welke je mogelijk kunt vinden in de map /etc of /etc/samba. In dit bestand plaats je de opties die van toepassing zijn op je Windowsnetwerkje. Sla dit bestand op als root, en herstart samba door in het eerdergenoemde commando de [b:5cf47e47fe]start[/b:5cf47e47fe] te vervangen door [b:5cf47e47fe]restart[/b:5cf47e47fe]. Houd er rekening mee dat al deze wijzigingen na het afsluiten van knoppix verdwenen zijn Max Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 4 januari 2003 Auteur Delen Geplaatst: 4 januari 2003 Ik heb ook wel gebruik gemaakt van Knoppix, maar instellingen kunnen [b:fef8d9d0c3]wel[/b:fef8d9d0c3] opgeslagen worden op een diskette. In het startmenu zit hiervoor een optie. Het betreft een simpel grafisch tooltje, die persoonlijke instellingen op de diskette zet. Je moet bij het opstarten wel een commando meegeven waarmee de instellingen vanaf de diskette weer worden geladen. Ik weet het commando zo niet uit mn hoofd, maar in de documentatie op de cd is dit wel te vinden. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 4 januari 2003 Auteur Delen Geplaatst: 4 januari 2003 He da's mooi, Ik heb overigens wel een script voorhanden die er voor zorgt dat Knoppix idd een configuratie van diskette kan lezen. Maar als de huidige Knoppix dit al grafisch kan afhandelen, dan is dat dus overbodig ;) Max Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 7 januari 2003 Auteur Delen Geplaatst: 7 januari 2003 Effe wat gerommeld en ik ben een stuk verder gekomen. 1. Het opslaan van de configuratie op een flodderschijf gaat in Knoppix als volgt: Menu > Knoppix > Configure > Save Knoppix Configuration 2. Het ophalen van deze opgeslagen configuratie gaat bij opstarten als volgt: Type achter de boot prompt: knoppix floppyconfig (en dus niet floppyconf zoals na het uitvoeren van punt 1 door Knoppix wordt voorgesteld!). Dit werkt perfect. Ook de ingestelde printer werd keurig netjes meegesaved (ja, logisch, maar toch leuk dat het echt werkt). Nu het netwerk. Ik vond dat het netwerk ook in KDE te configureren is! Dit gaat door: Menu > Knoppix > Network/Internet > Network card configuration Hierna wordt je door een tovenaar geleid en daar ga ik blijkbaar de mist in. De volgende vragen worden gesteld: Please select netwerk device (bij mij eth0 Netzwerkkarte0, die Duitsers toch) Use DHCP broadcast: op No gedrukt Please enter IP adress for eth0 192.168.0.2 (dit is namelijk mijn client) Please enter Network Mask for eth0 255.255.255.0 (lijkt me logisch) Please enter Broadcast adress for eth0 192.168.0.2 (klopt dat?) Please enter Default gateway 192.168.0.1 (klopt dat?) Please enter Nameserver 192.168.0.1 (klopt dat?) Verder moet ik mogelijk ook nog iets in het bladerprogramma instellen (dattie naar een LAN moet kijken of zo maar dat heb ik niet zo 123 kunnen vinden). Wie helpt me verder? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 8 januari 2003 Auteur Delen Geplaatst: 8 januari 2003 Wat voor een netwerkje heb je? Hoe heb je de pc's aan elkaar geknoopt en hoe zitten ze op internet? Gebruik je een router of switch of hub, etc... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 8 januari 2003 Auteur Delen Geplaatst: 8 januari 2003 Het gaat om een netwerkje bestaande uit twee computers met een cross linked UTP kabel ertussen. Geen hubs, switches e.d. Comp_A is de klant (192.168.0.2) en hier laat ik Knoppix op draaien. Comp_B is de gastheer (192.168.0.1) en draait onder Windhoos 98SE. Comp_B hangt via een tweede netwerkkaart aan een kabelmodem. Op de gastheer heb ik onder Windhoos het programma Proxy+ draaien om het internet te kunnen delen. Als de klant ook onder Windhoos draait werkt deze combinatie perfect (ik kan dan op beide computers tegelijk Internetten en mailen en nieuwsgroepen). Ik heb daar Internet Exploder zo moeten instellen dat hij inbelt via een LAN. Door in IE 192.168.0.1:4400 in te toetsen kan ik de proxy op de klant instellen. Om die reden denk ik dat ik ook via het bladerprogramma van Knoppix met wat instellingen dit zou moeten werken. Op Knoppix draait Mozilla 1.1 en Konquoror 3.04. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 8 januari 2003 Auteur Delen Geplaatst: 8 januari 2003 Je werkt via een proxy? Stel in KDE [b:b9f5cb4d85]voorkeuren->browsen->proxy[/b:b9f5cb4d85] de proxy-instellingen in. Dit kun je ook bereiken via de configuratie van Konqueror. Mozilla heeft haar eigen proxy-instellingen. Max Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 10 januari 2003 Auteur Delen Geplaatst: 10 januari 2003 netwerk broadcast = 192.168.0.255 Met vr.gr. Robert Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 10 januari 2003 Auteur Delen Geplaatst: 10 januari 2003 Dit bericht komt van m'n computer onderKnoppix via het netwerk en via ProxyPlus dat op een Windhooscomputer werkt. Dat werkt dus! DHCP broadcast: No IP adress for eth0 192.168.0.2 (client) Network Mask for eth0 255.255.255.0 Broadcast adress for eth0 192.168.0.255 Default gateway: niks ingevuld Nameserver: niks ingevuld Menu KDE > Voorkeuren > Webbrowsen > Proxy: Proxy aanvinken, Handmatig opgegeven instellingen: HTTP://192.168.0.1, poort 4480 en het werkt (zoals je ziet). Nu m'n mail (mozilla). M'n instellingen zien er als volgt uit: Outgoing server name: 192.168.0.1, port 25, use name and password uitgevinkt Ingoing servername: 192.168.0.1, port 110, username: mijn username. Dit wil maar niet werken. Iemand een idee? Port outgoinig server Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 10 januari 2003 Auteur Delen Geplaatst: 10 januari 2003 [quote:bb1aed080c="boshond"] Nu m'n mail (mozilla). M'n instellingen zien er als volgt uit: Outgoing server name: 192.168.0.1, port 25, use name and password uitgevinkt Ingoing servername: 192.168.0.1, port 110, username: mijn username. Dit wil maar niet werken. Iemand een idee? Port outgoinig server[/quote:bb1aed080c] Heb je op die 192.168.0.1 machine een mailserver draaien? Zo nee en je probeert je mail van je provider te benaderen dan zal dat niet lukken. Probeer eens gewoon de gegevens van de mailserver (pop3 en smtp) van je provider. Of heb je een ook een proxy voor je mail? Dan wordt het een andere verhaal. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 11 januari 2003 Auteur Delen Geplaatst: 11 januari 2003 Ook mijn mail gaat via Proxy+. Onder Windhoos werkt het wel goed dus het moet kunnen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 11 januari 2003 Auteur Delen Geplaatst: 11 januari 2003 Ah dus toch mail via proxy. Wat is de foutmelding die je krijgt van je Mozilla mailclient? En heeft die proxy ook logs? Misschien kan je daar een aanwijzing vinden. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 januari 2003 Auteur Delen Geplaatst: 14 januari 2003 Nou, dat gaat lekker. Mail draait en nieuwsgroepen ook. Voor de geinteresseerden: uitgaande van ProxyPlus draaiende op de server met IP 192.168.0.1: Nieuws in Mozilla: News Server instellen op 192.168.0.1, poort 119 Account name, Your name en E-mail adress spreken voor zich. Mail in Mozilla: Incoming (POP) server en outgoing (SMTP) server beide instellen op 192.168.0.1 Poort bij SMTP niet invullen, bij POP server komt ie vanzelf op 110 te staan De grote truc: vul zowel bij POP als SMTP als username de naam in die je bij ProxyPlus hebt ingevoerd onder Account > Users. Ook het password dat wordt gevraagd moet het password zijn dat daar is ingevoerd (een netwerkpassword dus). Account name, Your name en E-mail adress spreken voor zich. Ik weet, het klinkt allemaal bij nader inzien erg logisch maar er zijn zoveel variabelen in te vullen in dit geval. Hopelijk doe ik hier ook anderen een voordeel mee. Wat mij betreft sluit ik nu deze discussie want het newerk is zo compleet geconfigureerd. Dank aan allen die mij het juiste duwtje in de goede richting hebben gegeven! Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen