Ga naar inhoud

[ Samba - RH8 ] - Printershare en XP


anoniem

Aanbevolen berichten

ik draai RedHat 8 met Samba 2.2.7 Mijn HP940C Deskjet printer heb ik ingesteld in Samba en via XP geinstalleerd als netwerkprinter met de driver vanaf de HP-site voor XP. Als ik nu vanaf XP afdruk naar mijn HP940C op mijn RedHat systeem, print hij wel maar krijg ik alleen rare tekens??? :roll: Vanuit RedHat zelf op de printer afdrukken gaat wel. Mijn printershare: [printers] comment = All Printers path = /var/spool/samba browseable = no guest ok = no writable = no printable = yes Ik hoop dat iemand mij kan helpen. [b:887d29cf8c][/b:887d29cf8c][b:887d29cf8c][/b:887d29cf8c][i:887d29cf8c][/i:887d29cf8c]
Link naar reactie
Volgens mij zit het probleem bij het gebruiken van de Windows drivers. Windows zet je document (met de drivers) om in printer-data (raw-data) en stuurt dat naar linux, die de data ook weer probeert om te vormen naar data waarmee je printer wat kan. Je kunt hieraan 2 dingen doen: - Gebruik in windows niet je HP drivers (dus laat linux je document omzetten naar raw-data) Of - Maak een raw-printer onder linux en gebruik gewoon je windows-drivers (waarschijnlijk beter resultaat als je printer het niet optimaal onder linux doet). Wil je nog wel gewoon onder linux kunnen printen, dan moet je een raw printer naast je (zeg maar) linux printer. Ik kan je wel posten hoe je een raw printer maakt??? zeg het maar.
Link naar reactie
Hartelijk dank voor de uitleg. Maaruh, hoe doe je dat??? Ik vind het erg raar, met dezelfde printer en dezelfde smb.conf printte ik ook gewoon op redhat 7.2 en 7.3? Waarom het nou ineens niet meer werkt in redhat 8 en samba 2.2.7, vreemd! Maar bedankt voor het antwoord en ik hoop dat ik de uitelg zal begrijpen, ik ben nog niet zo ver in de 'linux-wereld' maar zel wel door met dit prachtige systeem :D :D :D
Link naar reactie
Hoe het komt dat je printer het eerst wel deed weet ik ook niet, maar ik kan je wel uitleggen hoe ik mijn raw-printer heb gemaakt: Ik heb een server (Debian 3.0) met daaraan een printer (Canon i550). Ik hoef alleen maar vanaf Windows Clients te printen en daarom hoef ik de printer dus ook niet onder linux aan de praat te krijgen (wat waarschijnlijk toch niet goed zou lukken met zo'n printer). Ook wou ik wat van de functies van de officiele Canon drivers gebruiken. Op internet las ik dat Windows met de drivers een document / plaatje (wat dan ook) eerst omzet naar raw-data en dan naar de (Windows / Linux) server stuurt. Het linux principe is juist dat de linux-server het omzetten naar raw-data doet. Nu heb ik op mijn Windows pc's de drivers geinstalleerd en kan ik alles doen met de printer, ik heb de (netwerk)printers zo ingesteld dat er op de Windows pc's geen wachtrij wordt gemaakt, maar dat de data direct naar de printer (dus de server) wordt gestuurd (is niet nodig, maar wel iets sneller, anders wordt alles 2 keer in een wachtrij gezet). Linux wordt dus alleen als wachtrij gebruikt. Mijn /etc/printcap bestand (ik gebruik lpr) ziet er als volgt uit: [size=9:3f8050c790][b:3f8050c790]/etc/printcap[/b:3f8050c790] canon|Canon i550:\ :sd=/var/spool/lpd/lp:\ :mx#0:\ :sh:\ :lp=/dev/lp0: [/size:3f8050c790] Belangrijk is om de hier ingestelde directory (tenminste dat moet met Debian) alle rechten te geven (chmod 777 /var/spool/lpd/lp). Om 1 of andere reden werkt het niet met alleen lees- en schrijfrechten. Dit is mijn Samba config file: [size=9:3f8050c790][b:3f8050c790]/etc/samba/smb.conf[/b:3f8050c790] [global] workgroup = Klarenbeek server string = Samba Server load printers = yes printcap name = /etc/printcap printing = bsd invalid users = root max log size = 1000 syslog = 0 security = share encrypt passwords = true socket options = TCP_NODELAY dns proxy = no passwd program = /usr/bin/passwd %u passwd chat = *Enter\snew\sUNIX\spassword:* %n\n *Retype\snew\sUNIX\spassword:* %n\n . obey pam restrictions = yes [printers] comment = All Printers path = /var/spool/lpd/lp browseable = no printable = yes public = yes writable = no create mode = 0700 [/size:3f8050c790] Je zou in je printcap bestand nog een tweede printer kunnen maken (om in linux te kunnen printen) maar die hoef je dan niet te delen met Samba.
Link naar reactie
Ik ben wederom uren en uren aan het puzzelen geweest... Ik kom er dus niet zomaar aan uit. Mijn path is het volgende: /var/spool/samba in de share-definitie in de sectie [GLOBAL] in /etc/samba/sbm.conf Heeft het hiermee niets te maken: /etc/samba/smb.conf: [ GLOBAL ] printing = lprng printcap name = /etc/printcap In andere smb.conf files zie ik heel veel: printing = bsd Wat is het verschil tussen bsd en lprng??? Verder kreeg ik op andere forums veel te horen dat ik een 'postscript-printer' moet installeren? Hoe en waarom??? Bedankt!
Link naar reactie
[quote:a645f83f66="my009054"]Ik ben wederom uren en uren aan het puzzelen geweest... Ik kom er dus niet zomaar aan uit. Mijn path is het volgende: /var/spool/samba in de share-definitie in de sectie [GLOBAL] in /etc/samba/sbm.conf Heeft het hiermee niets te maken: /etc/samba/smb.conf: [ GLOBAL ] printing = lprng printcap name = /etc/printcap [/quote:a645f83f66] Benniet zo bekend in samba, maar wil wel mijn instelling met je delen: [code:1:a645f83f66] workgroup = TUX-NET os level = 2 time server = yes unix extensions = yes encrypt passwords = yes hosts allow = 192.168.100.1 printing = LPRNG ;printcap name = LPRNG socket options = SO_KEEPALIVE IPTOS_LOWDELAY TCP_NODELAY wins support = no character set = ISO8859-15 client code page = 850 veto files = /*.eml/*.nws/riched20.dll/*.{*}/ [printers] comment = All Printers path = /var/tmp printable = yes create mask = 0600 browseable = no [print$] comment = Printer Drivers path = /var/lib/samba/drivers write list = @ntadmin root force group = ntadmin create mask = 0664 directory mask = 0775 [/code:1:a645f83f66] [quote:a645f83f66] In andere smb.conf files zie ik heel veel: printing = bsd Wat is het verschil tussen bsd en lprng??? [/quote:a645f83f66] Het type afdrukssysteem dat je op je systeem gebruikt. Bij linux zijn er altijd verschillende mogelijkheden om hetzelfde te doen. De drie belangrijkste afdruksystemen zijn : lprng, bsd en cups. Laatstgenoemde is de meest moderne. Welke jij moet invullen is afhankelijk van welk afdrukssysteem je momenteel op je linux-pc hebt geinstalleerd. Heb je kde 3.0? Probeer dan iets af te drukken in een kde-applicatie, en lees in het printerdialoog welk afdrukssysteem gebruikt wordt. Zorg er voor dat dit afdrukssysteem in samba wordt vermeld. [quote:a645f83f66] Verder kreeg ik op andere forums veel te horen dat ik een 'postscript-printer' moet installeren? Hoe en waarom??? Bedankt![/quote:a645f83f66] Hoe, is heel simpel, maar in Windows een nieuwe printer aan, en kies uit de lijst met printerdrivers eentje van een postscriptprinter, ipv je werkelijke printer. Welke postscriptprinter maakt voor samba niks uit, hooguit voor je afdrukkwaliteit. Een aardige vind ik zelf is [b:a645f83f66]Digital Printserver r20/Net[/b:a645f83f66] Waarom? Nou, alles op gebied van afdrukken in Linux gebeurt in postscript. Als je onder Windows een postscript-printerdriver gebruikt, dan stuurt de Windows-pc een postscriptbestand naar de Linux-server, die hier vervolgens goed raad mee weet. Maar omdat de printer die je thuis gebruikt geen postscript, maar een GDI-printer is, is het nadeel hiervan dat onder Linux weer wel printerdrivers geschikt voor je printer aanwezig moeten zijn. Als je printerfabrikant die levert is er weinig aan de hand, levert die ze niet, dan moet je rekening houden met een lagere kwaliteit printafdruk, en/of langzamere afdruksnelheden. Vandaar dat de optie om onder Windows een printerdriver voor de printer te installeren, en onder Linux de boel zo in te stellen dat de printerdata die van Windows afkomstig onbewerkt doorgestuurd wordt naar de printer, in dergelijke gevallen een oplossing kan zijn. Max
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...