anoniem Geplaatst: 29 december 2002 Delen Geplaatst: 29 december 2002 Hoe moet/kan ik met rpm 1 bestandje uit een rpm halen? Ik heb verschillende dingen geprobeerd, maar zonder het gewenste resultaat. Achtergrond hiervan is dat een volledige rpm-installatie niet lukt omdat dit conflicteert met de reeds geinstalleerde files. Maar het bestandje dat ik nodig heb (voor het invullen van een dependency) staat juist in die conflicterende rpm :( TIA, greetz, dJezzer 8) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 29 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 29 december 2002 Tja, leuk is dat he? Er zijn wel programma's waarmee je een rpm kunt uitpakken, maar ik ben er nog geen tegen gekomen. Is de bibliotheek die je zoekt niet te verkrijgen in een .tar.gz-bestand? Max Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 29 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 29 december 2002 rgr, tks. Ik heb tot op heden geen tar.gz versie gevonden, maar zal er nogmaals naar zoeken. Via een ander kanaal werd ik gewezen op het bestaan van het (standaard) programmaatje rpm2cpio, dat rpm bestanden om zou zetten naar stdout, of naar een file als je dat aangeeft. Maar de documentatie is iets te summier voor mij :( want ik krijg er niet uit wat ik wil hebben. Greetz, dJezzer 8) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 29 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 29 december 2002 [quote:2f46234e5f="djezzer"]Hoe moet/kan ik met rpm 1 bestandje uit een rpm halen? Ik heb verschillende dingen geprobeerd, maar zonder het gewenste resultaat. Achtergrond hiervan is dat een volledige rpm-installatie niet lukt omdat dit conflicteert met de reeds geinstalleerde files. Maar het bestandje dat ik nodig heb (voor het invullen van een dependency) staat juist in die conflicterende rpm TIA, greetz, dJezzer 8)[/quote:2f46234e5f] Rare truc: # rpm --root /path/to/mydir ...(rest of options) zorgt dat niet / maar /path/to/mydir als basis dient, en je kunt daarin je spul rpm-men. En vervolgens het benodigde file daaruit vissen en /path/to/mydir weer verwijderen. Niet geprobeerd, maar moet lukken volgens mij. uit de man-page van rpm.... :( Have Fun, Douwe. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 30 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 30 december 2002 Probeer eens via mc (Midnight Commander) het bestandje te kopieeren. Ik gebruik dit meestal om even vluchtig te kijken wat de rpm allemaal gaat doen... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 30 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 30 december 2002 Bedankt voor de tips, maar waarschijnlijk doe ik iets fout. Tenminste, ik krijg niet het gewenste resultaat. Met mc kan ik wel de inhoud van de rpm bekijken (F3) maar zodra ik enter op de rpm wil 'ie installeren - met de foutmeldingen van dien. De root rpm truc lijkt het te doen, maar hij geeft in plaats van wat ik wil alleen de standaard help output, met alle mogelijke commando's. Niet wat ik zocht :( RedHat 8.0 met rpm 4.1, dat moet toch kunnen?! Greetz, dJezzer 8) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 30 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 30 december 2002 De mogelijkheid van het omleiden van de rpm-installatie wordt niet bepaald door de rpm-versie die je hebt, maar door de het rpm-bestand zelf, die rekening heeft moeten houden met deze mogelijkheid. MC kan klaarblijkelijk ook niet een los bestand uit een rpm-bestand trekken... Om welk bestand gaat het eigenlijk? Mogelijk dat iemand anders op dit forum het toevallig op zijn systeem heeft. Max Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 30 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 30 december 2002 Het gaat om het bestandje libXv.so.1 uit de rpm xshared-4.1.0-85.i386.rpm Greetz, dJezzer Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 30 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 30 december 2002 [quote:136c314229]Bedankt voor de tips, maar waarschijnlijk doe ik iets fout. Tenminste, ik krijg niet het gewenste resultaat. Met mc kan ik wel de inhoud van de rpm bekijken (F3) maar zodra ik enter op de rpm wil 'ie installeren - met de foutmeldingen van dien. [/quote:136c314229] Als je met mc op het bestand staat 1x op de enter toets drukken --> inhoud van rpm, hierna kun je door de rpm 'manoevreren' (althans by Redhat 8.0 en voorgaande versies) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 30 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 30 december 2002 Yep ff getest maar idd als je MC gebruik kun je het bereffede filetje opzoeken in de rpm ( grootte staat waarschijnlijk op 0 ) en dat kun je dan mbv. F5 kopieren naar de plek waar je het wil hebben Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 31 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 31 december 2002 Ik gebruik krusader om in rpm bestanden te kijken, om even te zien waar alles geinstalleerd gaat worden. Hiermee kan ik specifieke bestanden ook kopieren naar een locatie. Dit werkt erg makkelijk. http://krusader.sourceforge.net/ Bart Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 2 januari 2003 Auteur Delen Geplaatst: 2 januari 2003 Helaas, helaas, jullie tips hebben mij niet geholpen (Krusader heb ik niet geprobeerd). Het klikken (in een X-terminal met mc) of enteren (in een console met mc) leidde telkens tot een installatiepoging van de betreffende rpm. Middels F3 kon ik wel de inhoud bekijken. Het probleem bestaat nog steeds, maar ik heb het omzeild door andere software te zoeken, die mij toch de mogelijkheden geeft die ik zocht. Jammer, maar toch bedankt voor de leermomenten :D Best Wishes & Greetz, dJezzer 8) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 2 januari 2003 Auteur Delen Geplaatst: 2 januari 2003 Raar, ik heb voor de aardigheid [b:1cee26c624]mc[/b:1cee26c624] uitgeprobeerd: rpm-pakket openen, bladeren naar een bestandje, op [b:1cee26c624]F5[/b:1cee26c624] klikken, bestand kopieren naar /home/max, en [b:1cee26c624]ok[/b:1cee26c624] kiezen. Even in ~/ gekeken, en idd het bestand is gekopieerd. Krusader is een mc-kloon, dus die zal wel dezelfde procedure kennen. Heb een en ander inmiddels in de faq verwerkt. Max Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 januari 2003 Auteur Delen Geplaatst: 3 januari 2003 Toch nog even een nabrander - ook al is het probleem uit de wereld.[quote:63b1690536="djezzer"]Via een ander kanaal werd ik gewezen op het bestaan van het (standaard) programmaatje rpm2cpio, dat rpm bestanden om zou zetten naar stdout, of naar een file als je dat aangeeft. Maar de documentatie is iets te summier voor mij :( want ik krijg er niet uit wat ik wil hebben.[/quote:63b1690536]Maximum RPM (onderdeel van de Red Hat Documents CD van Red Hat Linux 8) gaat uitgebreid in op rpm2cpio. Daar vond ik het volgende commando:[quote:63b1690536]rpm2cpio bestandsnaam.rpm | cpio -ivd bestandinrpmmetpad[/quote:63b1690536]Bij mij werkte dat eigenlijk heel eenvoudig. Zie verder het prettig geschreven Maximum RPM. Succes! Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen