anoniem Geplaatst: 27 december 2002 Delen Geplaatst: 27 december 2002 Snap het weer eens niet????... ik probeer wat leuks te downloaden en te installeren vanuit Tucows.com, maar heb constant problemen met het maken van een installatie file. Ik werk met Mandrake 9.0 en op zich werkt het perfect, behalve bij het proberen te installeren van een programma. Via de package manager heb ik gezocht naar c++, maar dan vind package manager niks. Ik werk vnl. met KDE 3. Wat doe ik fout of wat moet ik installeren. ik downlad de programma en kan dan wel ./configure uitvoeren als root, maar krijg dan de volgende meldingen, waardoor ik niet verder kan. Kan iemand mij vertellen hoe ik dit als een "leek" kan oplossen en toch programma's kan installeren. BVD! checking for c++... no checking for g++... no checking for gcc... no checking for CC... no checking for cxx... no checking for cc++... no checking for cl... no checking whether the C++ compiler (gcc ) works... no configure: error: installation or configuration problem: C++ compiler cannot create executables. [root@Linux avifile0.7-0.7.22]# Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 27 december 2002 installeer mbv de mandrake tools eerst eens gcc en make dan zal het zeker makkelijker gaan. Waarschijnlijk vind je ze onder development tools :D Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 27 december 2002 Blijft vreemd dat distro's hedentendage dit niet meer standaard mee-installeren. Max Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 27 december 2002 [quote:07af9bb1de="maximilaan"]Blijft vreemd dat distro's hedentendage dit niet meer standaard mee-installeren. Max[/quote:07af9bb1de] Tja dat heet denk ik gebruikers vriendelijk ??? mc ook die staat er dus echt niet meer bij en juist dat is voor consolewerk zo'n verrekte handig tooltje :D maar ik denk dat ervan uitgegaan wordt dat wanneer je tarbals wilt gaan gebruiken je ook genoeg van Linux weet dat je zelf wel kunt uitvogelen wat je allemaal nodig hebt ?? :evil: Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 27 december 2002 Wat ik helemaal erg vind is dat zelfs locate weg is. Alhoewel dat wel rustiger is qua crond. Max Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 27 december 2002 [quote:cd955e1bf4="maximilaan"]Wat ik helemaal erg vind is dat zelfs locate weg is. Alhoewel dat wel rustiger is qua crond. Max[/quote:cd955e1bf4] Tja en dat is helamaal om te janken :( moet eens which {filename} intypen op een verse installatie ........ which command not found :o en zo zijn er meer dingen die toch wel essentieel zijn dacht ik maar die je gewoon niet geinstalleerd krijg bij een normale installatie :evil: Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 27 december 2002 Ik denk inderdaad dat, dat een van de redenen is dat nieuwelingen na korte tijd afhaken. Je leest bv. dat het installeren van een proggie "gewoon even" een kwestie is van configure, make, make install en dan kom je er na uren van frustratie en geploeter achter dat die instructie's dus gewoon zijn niet geïnstalleerd! Vervolgens ben je weer een hele tijd bezig om die instructies wel te installeren. Denken de makers van Red Hat, Mandrake etc. dat hun producten zo geweldig zijn dat je die commando's helemaal niet meer nodig hebt of zo? :o Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen