Ga naar inhoud

grote schijf (large disk)


anoniem

Aanbevolen berichten

Onlangs heb ik een nieuwe HD gekocht. Het betreft een IBM 80Gb drive. Het is de bedoeling dat deze drive als datadrive naast mijn systeemdrive van 15Gb (Western Digital) gaat draaien op een RedHat Linux 8.0 systeem. Het systeem waarop dit moet gaan draaien is een P550 met een Award Bios 4.51. Dit Bios herkent de nieuwe harde schijf niet maar kan met behulp van een IBM tool wel werkend worden gekregen (is echter niet specifiek voor linux). Ik wil de schijf echter niet als bootschijf gebruiken. Na vele malen installeren ben ik erachter gekomen dat als de schijf van 80Gb alleen wordt gebruikt linux deze wel herkent als 80Gb schijf, maar in combinatie met de 15Gb schijf (op dezelfde IDE kabel) wordt hiervan een ~33Gb schijf gemaakt. Met behulp van het setmax tooltje (zit reeds in kernel 2.4....) geeft linux, bij 2 schijven, wel aan dat er 160836480 LBAsect op de grote schijf zit. Dit komt als ik mij niet vergis overeen met de 80Gb. Wie weet hoe ik alsnog 80Gb op deze schijf kan krijgen ?!?!!?
Link naar reactie
Dat is nu net het vreemde. Ik heb een 2.4 kernel en mijn grote schijf wordt alleen als 80Gb herkent als deze als enige op een IDE kabel zit. Anders (met mijn 15Gb schijf als master erbij) moet ik het met 33Gb doen.... Misschien kan iemand mij vertellen hoe ik mijn RedHat zo gek krijg dat ie niet naar het BIOS kijkt en anders welke parameters ik dan met mijn bootloader moet meegeven (moet ik dat dan in het GRUB.conf bestand doen?).
Link naar reactie
[quote:18bab3ec89="BoGuS"]gebruikt linux deze wel herkent als 80Gb schijf, maar in combinatie met de 15Gb schijf (op dezelfde IDE kabel) wordt hiervan een ~33Gb schijf gemaakt. [/quote:18bab3ec89] Heb je al geprobeerd die 80 GB harddisk als Secondair Master? Het is sowieso niet aan te bevelen deze twee harddisken op 1 ide aan te sluiten. :roll:
Link naar reactie
Maar wat geeft jouw pc dan weer bij het opstarten? Omdat deze gegevens meestal nogal snel voorbij vliegen, kun je een lege floppy in je diskette station te plaatsen. Op een van mijn PC's wordt dan getoont: [code:1:7b8f63c4c6] Pri. Master Disk : 80026MB, UDMA 5 Pri. Slave Disk : None Sec. Master Disk : CD-ROM, UDMA 2 Sec. Slave Disk : CD-ROM, Mode 4 [/code:1:7b8f63c4c6] Ik heb hier twee pc's met een 80 GB harddisk, maar die heb ik nog nooit op Prim Slave of Sec master geprobeerd. :roll:
Link naar reactie
De PC waarin ik deze schijven wil plaatsen is al wat ouder (PIII550) met een award bios 4.51. Als ik alleen de 80Gb schijf plaats is er dus niets aan de hand. Mbv een soort bios-overlay van IBM herkent mijn BIOS de 80Gb schijf en zo ook linux. De problemen onstaan pas wanneer ik dus 2 schijven aansluit, ongeacht op welke ide poort wordt de disk dan geclipt op 33 Gb. Ik begin nu het vermoeden te krijgen, na dagenlang speuren op internet, dat ik alleen met een bios upgrade kan slagen. Dit is alleen een beetje vreemd omdat linux zijn schijf gegevens niet uit het bios leest.
Link naar reactie
[quote:ba879e1b93="BoGuS"] Ik begin nu het vermoeden te krijgen, na dagenlang speuren op internet, dat ik alleen met een bios upgrade kan slagen. Dit is alleen een beetje vreemd omdat linux zijn schijf gegevens niet uit het bios leest.[/quote:ba879e1b93] Hm, ik heb nog even getest dat als in de bios een harddisk op disable staat, dan is ie gewoon zichtbaar voor linux. Maar staat daarentegen een IDE-controller disable, dan zijn de harddisks die daar op aangesloten zijn ook onzichtbaar voor Linux. (Getest met een Linux opstart diskette uiteraard.) Wellicht zou idd een bios update je probleem kunnen oplossen. Ik heb hier ook nog een oude Pentium II 266MMX. En bij een van de BIOS updates staat: [code:1:ba879e1b93] bx6mx.exe Bios date: 1999/12/20 Supports Celeron 533Mhz(66Mhz FSB) CPUs. Supports PIII 600Mhz(100Mhz FSB) CPUs. Supports 40GB harddisks and abov. [/code:1:ba879e1b93] En de laatste BIOS update: [code:1:ba879e1b93] bx6qs.exe Bios date: 2000/03/10 Fixes the incorrect capacity issue under Linux. Fixes the incompatibility issue with W2K. [/code:1:ba879e1b93]
Link naar reactie
[quote:56543d7c03="maximilaan"]updaten is gratis, doch gevaarlijk [/quote:56543d7c03] Dat klopt, een Bios update is dan ook alleen nodig, als er op de website van jouw moederbord ook zo een soort omschrijving staat als over mijn Pentium II 266MMX. Meestal is daar ook wel een readme te vinden. Ik heb een website gevonden over [url=http://www.testbank.hccnet.nl/bioszip/inflash.htm]BIOS updates[/url] :wink:
Link naar reactie
[quote:ae618aa109="BoGuS"]Onlangs heb ik een nieuwe HD gekocht. Het betreft een IBM 80Gb drive. Het is de bedoeling dat deze drive als datadrive naast mijn systeemdrive van 15Gb (Western Digital) gaat draaien op een RedHat Linux 8.0 systeem. Het systeem waarop dit moet gaan draaien is een P550 met een Award Bios 4.51. Dit Bios herkent de nieuwe harde schijf niet maar kan met behulp van een IBM tool wel werkend worden gekregen (is echter niet specifiek voor linux). Ik wil de schijf echter niet als bootschijf gebruiken. Na vele malen installeren ben ik erachter gekomen dat als de schijf van 80Gb alleen wordt gebruikt linux deze wel herkent als 80Gb schijf, maar in combinatie met de 15Gb schijf (op dezelfde IDE kabel) wordt hiervan een ~33Gb schijf gemaakt. Met behulp van het setmax tooltje (zit reeds in kernel 2.4....) geeft linux, bij 2 schijven, wel aan dat er 160836480 LBAsect op de grote schijf zit. Dit komt als ik mij niet vergis overeen met de 80Gb. Wie weet hoe ik alsnog 80Gb op deze schijf kan krijgen ?!?!!?[/quote:ae618aa109] Vaak is het zo dat de IDE1 poort krachtiger is dan IDE2. Is er wellicht iets met 80-aderige IDE-kabel (voor de 80Gb) en een 40-adrige IDE-kabel voor de 15Gb disk (en voor de CDrom). Dat kan dus niet samen aan een IDE poort lijkt me. Hang dus de 80GB disk aan IDE1 (als Single Disk, kijk of dit hetzelfde is als Master, vaak wel, maar hoeft niet) en de 15GB disk aan IDE2 (als Single Disk als hij in zijn eentje is, als Master als er ook nog een Slave CDrom aan deze IDE2 poort hangt). Natuurlijk is het mogelijk, dat je systeem op de 15GB disk staat. Je moet echter de 80GB bootable maken in (Linux) fdisk en gemakkelijk is er een kleine ext2 partitie /dev/hda1 van bv. 20 Mb op te zetten, met je GRUB of LILO stuff. Je computer boot dus vanaf die boot-partitie /boot je /-partitie op /dev/hdb. In Grub moet de configuratie staan in /boot/grub/menu.lst, althans zo heet die file in Gentoo, bij RedHat wellicht anders. Is gewoon een textfile. Grub zal wel in het RedHat installatie Manual uitgelegd staan. Wellicht lukt het ook als je alleen /dev/hdb (je 15 GB disk aan IDE2 dus) bootable maakt en GRUB (of LIilo) in de boot-sector daarvan opbergt. Aangenomen is nu dat je geen M$ systeem op deze computer wilt. Zelf heb ik een oud systeem waarbij /dev/hda bootable is met Lilo op de bootsector, maar de /boot sector staat op /dev/hdb5. (2 harddisken aan IDE1 dus). Staat bij booten wat te zoeken en te schakelen (kun je horen,,,) maar komt er altijd uit. http://www-106.ibm.com/developerworks/linux/ klik links op education|tutorials. Een pagina met zeer veel tutorials staat rechts. Even zoeken met je browser's Find naar "grub" brengt je naar de link naar IBM's GRUB tutorial. En die heeft weer een URL die te lelijk en groot is om hier te copieren, vandaar deze omweg. Hopelijk heb je hier wat aan.
Link naar reactie
alvast bedankt voor alle reacties .... ik ben er echter nog steeds niet uit. Ik heb ook getracht de schijf van 80Gb op IDE1 te zetten, de schijf van 15 verwijderd en alleen een CD erop. Gekke is dat het blijkbaar van kwaad tot erger gaat, mijn linux ziet nu helemaal geen 80Gb schijf meer. De jumpers staan overigens goed...dus geen 32Gb clip. Ik ben alleen wel met de IBM software (ontrack rommel) aan de slag geweest om mijn schijf herkenbaar te maken voor mijn BIOS. Toen ik mijn eerste poging waagde met deze schijf herkende mijn BIOS helemaal niets en bleef alles hangen bij het aan schakelen. Dit is nu over...Misschien dat er iemand is die een zelfde IBM schijf en een ouder BIOS heeft en ook met de ONTRACK (is een soort dynamic disk overlay) software van IBM de handel draaiende heeft gekregen ??? Of misschien had ik deze software wel nooit moeten gebruiken :evil: :evil:
Link naar reactie
Kun je dan posten wat voor een moederbord je hebt en Bios datum. Was een eventuele Bios update dan toch niet de oplossing volgens de beschijving van de Bios updates op de website van je moederbord fabrikant. Indien nodig kun je die IBM overlay software altijd weer verwijderen, of wel via de zelfde diskette waarmee je die software mee geïnstalleerd hebt. Of met een Win98 opstart diskette opstarten, gevolgd door: fdisk /mbr :roll:
Link naar reactie
Zelfde had ik ooit met een 486 die dus geen grote schijven (lees boven de 2,1 Gib ) kon lezen en dus me zo'n schijf erin wel starte maar an linux de verkeerde parameters doorgaf. Als ik dan simpel de schijf op none zette in de bios werd hij gewoon goed gezien door linux en was er dus geen vuiltje aan de lucht :D in jouw geval even aan de bios doorgeven dat er ALLEEN een prim-master op je kabel zit alle extra proggies die je nu gebruikt hebt gewoon verwijderen (fdisk /mbr) en lilo (of grub) even vertellen dat je lba32 gebruik Linux zal nu gewoon je schijven herkennen en aanspreken.
Link naar reactie
Inmiddels heb ik mijn BIOS voorzien van de laatse update. Op IDE1 zit mijn 15Gb en mijn CD-Rom. Op IDE2 zit 80Gb (master). De BIOS update heeft niet veel opgeleverd..er stond iets in over het herkennen van 80Gb Maxtor schijven...jammer ik heb een IBM...mijn BIOS is geupdate maar herkent mijn schijf nog niet als zodanig. Wat ie weergeeft is een schijf van 33Gb. Onderzoek naar het Grub verhaal en de lba32 optie, zoals deze in Lilo kan worden opgeven, leert mij dat Grub dit optie niet heeft en dit automatisch insteld als HET BIOS het heeft herkent. zucht....en daar zit em nu net het probleem. Misschien dat iemand weet hoe ik dit (lba32) kan forceren bij Grub, zonder dat mijn BIOS dit herkent ?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...