Ga naar inhoud

[Mandrake 9.0] ADSL met HCCNET in Linux


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo, Zoals jullie kunnen zien noem ik mezelf LinuxBlondt: d.w.z. ik weet nix van Linux. In Computer!Totaal zag ik de verhalen over Linux op je pc en ben enthousiast aan het werk gegaan. Maar dan blijkt dat je nix weet van Linux. In C!T van januari 2003 werd beloofd dat de configuratie van ADSL onder Linux op de site van C!T zou staan. Gezocht en niets gevonden. Dus mijn vraag: [b:b13d8200a9]Wat moet ik doen om ADSL aan de praat te krijgen op mijn PC?[/b:b13d8200a9] even ter info: * Ik heb ADSL op m'n windows harde schijf geïnstalleerd met het Doe Het Zelf pakket van KPN. * Ik gebruik een ethernet kaart met extern modem. * Mijn provider is HCCNET. Onder Windows gaat alles prima; zodra ik Linux opstart blijft de pc lang hangen bij "interface eth0" na ongeveer een minuut zegt-ie: "Determining IP info for eth0 failed" De rest lijkt wel goed te gaan.... Wie kan mij helpen? en onthou: Ik weet verder haast nix van Linux. Alvast bedankt LinuxBlondt amsterdam37@hotmail.com
Link naar reactie
Dank voor je snelle antwoord, maaaaaaaaaarrrrrrrrrr...... Er gaan meteen al wat zaken mis: 1. De pppd van Samba.org blijkt niet te downloaden te zijn 2. De instructie "Download en installeer pppd......" etc is al wat te moeilijk: Hoe installeer ik iets in Linux..... Had je nog niet gedacht dat ikweinig van Linux afwist, nu weet je het zeker..... Sorry, zo'n newbie ben ik dus.... LinuxBlondt
Link naar reactie
Programma's worden op twee manieren verspreid (nou ja, twee manieren komen vaak voor). Alles wat je in moet typen moet je in console doen. Als het gedownloade bestand eindigd op '.rpm' dan moet je het als volgt installeren: [code:1:7087b23ca8]su - cd <weg/naar/bestand> rpm -ivh <bestand>.rpm exit[/code:1:7087b23ca8] Alles tussen <> moet afhankelijk van het bestand en gekozen directorie aangepast worden. Als het gedownloade bestand eindind op '.tar.gz' dan is het ingepakte broncode. Om deze te installeren moet je de ontwikkelings-pakketten geinstalleerd hebben. Toets vervolgens:[code:1:7087b23ca8]su - cd <weg/naar/bestand> tar -zxvf <bestand>.tar.gz cd <bestand> ./configure make make install exit[/code:1:7087b23ca8]Vervolgens is het programma voor alle gebruikers beschikbaar.
Link naar reactie
Ik heb zelf ook Linux Mandrake 9 en ik heb wanadoo cable. Die werken via hetzelfde protocol als ADSL namelijk: PPOE Ga naar mandrake control center Kies daar netwerk Daar kun je een nieuw profiel aanmaken Kies bij het nieuwe profiel dat je Local Lan + PPOE wilt gebruiken. Voer de DNS nummers in. Kies daarna: connect. Er opent een venster met een icoontje. Klik het 'connect adsl' icoon. Als het icoon rood wordt is hij verbonden. Bij DHCP kies je trouwens: IP instellen bij boot.
Link naar reactie
Hoe je dat doet? Tja, ik heb geen mandrake, dus ken ik de grafische programma's waarmee je dat doet helaas niet Mandrake komt met een zgn 'Mandrake Beheerscentrum', alwaar waarschijnlijk een optie staat om je netwerkkaart in te stellen. Ander hulpprogramma van RedHat (mandraks is een afgeleide van RH, dus grote kans dat die het hulpprogramma ook biedt) is netconfig. Bij dit programma vul je de gegevens in die je van je provider hebt ontvangen. Max
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...