anoniem Geplaatst: 24 december 2002 Delen Geplaatst: 24 december 2002 Vroeger toen ik mijn computer opstartte, kwam er een scherm waarbij ik met de pijltjes toetsten uit m'n 2 besturingssystemen kon kiezen. (2x WinXP Pro, 1x 'vast' en 1x op de back-upschijf in een tray) Sinds de installatie van Linux Mandrake 9.0 start de computer aut. op in Linux. Probleem is dat ik, vooralsnog tenm., het grootste deel van de tijd werk met WinXP en dus graag zou willen dat dat als eerste opstart. Hoe kan ik veranderingen aanbrengen in het lijstje van Besturingssystemen dat ik bij het opstarten krijg?? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 24 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 24 december 2002 GRUB of LiLo bootmanager? Voor GRUB Zoek het bestand menu.lst op. Waarschijnlijk staat het onder /boot/grub, open het met een editor, voeg de volgende regels toe: [code:1:6aaf185ae6] title=Windows XP root (hd0,0) chainloader +1 [/code:1:6aaf185ae6] Kleine toelichting: -title > titel in je bootmenu -root > de schijf en de partitie waar XP staat. In het voobeeld 1e schijf (=0), eerste partitie (=0). Indien het bv de tweede schijf is, dan wordt het hd1 ipv hd0 -chainloader +1 > zorgt ervoor dat eventuele windows bootmenu's worden geladen. Voor LiLo weet ik het even niet zo snel. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 24 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 24 december 2002 Voor Lilo moet je lilo.conf aanpassen. Ik heb dit ook nog veel gedaan (ook nog een newbie) en ik doe dit uit het hoofd :roll: (zit even niet achter een Linux-bak). [b:a7795fdb78]lilo.conf[/b:a7795fdb78] vindt je in /etc en deze moet je als root editten. Maak eerst ff een backup met: [b:a7795fdb78]cp lilo.conf lilo.conf.org[/b:a7795fdb78] Ergens vindt je een entry met het standaard OS dat wordt gestart Ik geloof dat het iets is van: [code:1:a7795fdb78] default=Linux [/code:1:a7795fdb78] Verander deze entry in het gewenste OS (moet voorkomen in het lijstje van beschikbare OS-en in je lil0.conf Saven en vervolgens niet vergeten [b:a7795fdb78]lilo[/b:a7795fdb78] uit te voeren. Booten en klaar is kees. :lol: [/code] Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 24 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 24 december 2002 Voor LILO: Edit het bestand /etc/lilo.conf en zet het deel wat windows laadt boven het deel wat linux laadt. Of zet 'default = windows' (zonder de ' en windows is de naam van het label wat windows laadt) in de lilo.conf. Sla het op en draai daarna als root 'lilo' of '/sbin/lilo' (beide zonder de '). Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 24 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 24 december 2002 Eh ja, ik lees even niet helemaal goed. GRUB heeft ook ergens bovenin een regeltje van "default". Die even aanpassen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 24 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 24 december 2002 Bedankt voor de tips! Alleen gaat het alsnog fout, nadat ik zowel de GRUB als de lilo had gevonden en probeerde te editten (met 'K edit') kon ik het niet opslaan.. Ik geloof dat ik wel als 'root' was ingelogd. Als ik de gewijzigde file probeerde op te slaan, kwam er een foutmelding die zei dat er geen backup (of iets dergelijks) gemaakt kon worden. Het kwam er in ieder geval op neer dat ik het niet kon veranderen.. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 24 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 24 december 2002 Probeer het eens met kwrite. En uiteraard als root. Max Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen