Ga naar inhoud

dhcpcd problemen

anoniem

Aanbevolen berichten

Heb een nieuwe computer, een Shuttle SS51G barebone met P4 2.4Ghz 512, 120 GB Maxtor 8Mb cache, een 32* BTC cdrom en een 1.44" floppy drive. Geen M$ er op. De computer hangt aan het internet via een Freesco bak, mijn oude computer hangt ook aan die Freesco en werkt goed (Slackware 8.1). De op de HCC dagen verkregen KNOPPIX cdrom werkt prima, ook kan ik er mee internetten. Als ik mbv. een daarop staand script (ben de naam ff kwijt) Debian installeer op de harddisk vanuit de Knoppix-cdrom dan werkt dat goed, alleen het internet komt niet op. Debian werkt met pump. Toen een Gentoo 1.2 cdrom aangeschaft. Cdrom maakt contact met internet om via het Gentoo systeem (portage) software te downloaden. Maar helaas, als ik mbv. een .tgz image een Gentoo systeem installeer op de harddisk, dan weigert dhcpcd dienst. (net zoals pump bij Debian dus). Ook een 1.4RC versie vertoont dit gedrag. Dan maar Slackware Current gedownd van een NL mirror en dat geinstalleerd. Werkt goed, maar je raadt het al: dhcpcd weigert dienst. Dit is dus de nieuwste versie van dhcpcd. De verschijnselen zijn steeds te volgen op het beeldscherm van de Freesco bak en je ziet dat er 4 maal een DHCP-OFFER wordt gedaan door de Freescobak na een DHCP-DISCOVER, maar er komt geen ACK terug van de Shuttle. Maar nu het raarste verschijnsel: Start de Knoppix-cdrom op. kill pump. (nu dus even geen internet). Start de dhcpcd vanuit de Slackware=partitie op de harddisk en ra ra: Nu kan ik op de Freesco zien dat er wel contact wordt gemaakt, en kan ik dus inderdaad gewoon internetten. Waarom doet dhcpcd het niet vanuit een systeem dat vanuit de harddisk is gestart en wel vanaf een systeem dat vanuit een cdrom is gestart? Ik gebruik de built-in video van de Shuttle met de vesa-driver onder X, en de built-in net-chip van RealTek werkt met de 8139too.o driver. Niks bijzonders dus. Hoe los ik dit op? Wel heb ik zelf de Slackware-kernel herbouwd, maar ik kan niet inzien wat daarbij fout zou zijn gegaan. Ook geen overclocking toegepast (wel geprobeerd, ging niet,en ik wil geen hogere voltages proberen). Hoe pak ik dit probleem aan? Want ik wil toch wel met een systeem dat zo te zien verder gewoon werkt vanuit de harddisk het internet op kunnen. Moet ik ergens nog iets configureren?
Link naar reactie
[quote:86a7faa704="water"]Als ik het goed begrijp verkrijg je een lease-ip van je freesco-bak? [/quote:86a7faa704]yep, via de freesco-bak[quote:86a7faa704="water"] Waarom werk je niet met vaste ip-adressen voor je locale netwerk? Of begrijp ik het even niet goed?[/quote:86a7faa704]De locale pc's (inclusief de freesco-router) hebben vaste locale ip=adressen. De dhcpcd is voor het contact met de internet-provider. Op de Freesco-bak draait ook dhcpcd, die de request van het net-kaartje aan de hub doorgeeft aan het net-kaartje aan het kabelmodem meen ik te begrijpen. Ik krijg dus al met al een lease van de provider.
Link naar reactie
[quote:a169ebae62="knopper"]Als ik het goed begrijp: Je freesco bak heeft verbinding met internet, op diezelfde bak draait een dhcp server en nu probeer je vanaf je andere pc's een ip-adres te krijgen? Op die knoppig cd krijg je dus wel een ip-adres, maar kun je ook internetten?[/quote:a169ebae62] Ja, ik kan internetten op de Shuttle-computer, als ik hem start met de Knoppix cdrom (je krijgrt dan Debian), en ook als ik een Gentoo-installatie-cdrom opstart, maar niet vanuit een op mijn hd geinstalleerde distro: Slackware-current en Gentoo 1.4RC. (de Debian op de harddisk waar ik het in mijn eerste posting over had is verwijderd). Ik verdacht het proggie dhcpcd, maar dat blijkt wel vanuit de Knoppix cdrom Debian te werken, maar dus niet vanuit de Slackware en Gentoo. Vraag me af of de config files op de harde schijf goed zijn. /etc/hosts en /etc/hostname heb ik. /etc/hosts: 127.0.0.1 localhost 10.0.0.3 shuttle.inet shuttle /etc/hostname shuttle.inet Waar je een gateway & DNS op de Shuttle moet opgeven, weet ik niet, en moet dat naar de provider of naar de freesco bak (10.0.0.1) wijzen. Kom daar niet uit en vraag daar hulp voor. Wellicht is er iets anders aan de hand maar wat. De Freesco bak (vs 2.7) draait al tijden t.b.v. mijn oude computer met Slackware 8.1 en Windows 95 en dat gaat goed. [quote:a169ebae62="water"]Kun je niet gewoon het locale ip-adres van je freesco-router als gateway opgeven voor de workstations? Als het juist ben zorgt Freesco voor het doorsturen naar je provider en terug. Heb je nog een subnetmask nodig en dns-servers[/quote:a169ebae62]Sorry, geen idee waar dat gezet moet worden. hoe en in wel config-file? Beiden bedankt voor de antwoorden tot dusver.
Link naar reactie
Tenslotte de oplossing van mijn probleem zelf gevonden. Was ik maar eerder op het idee gekomen om op Google newsgroups te gaan googelen. 'Shuttle ss51g" ingetikt (zonder de quotes) en daar was een thread 'Shuttle ss51g linux' , waarin de oplossing van het probleem stond: In het BIOS van de Shuttle de optie 'APIC' disablen. APIC = Advanced? Programmable Interrupt Controller (ACPI, de opvolger van APM is dus wat anders...). Die APIC schijnt pas in Kernel 2.4.20 ondersteund te worden, en ik heb nu 2.4.19 (de sources zaten in de distro). Mijn instellingen tbv. het internet zijn ongewijzigd, en na het disablen van APIC gaf het Freesco beeldscherm bij het booten wel de juiste 2 regels aan en kan ik nu dus eindelijk gewoon internetten en Gentoo verder optuigen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...