Ga naar inhoud

suse linux 8.1 does not boot from cd


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik heb suse linux 8.1 ( officiele 3 cd's ) maar de cd boot niet bij het opstarten. :( Met andere woorden; de laptop start gewoon door in windows xp of start door in GRUB. Op de laptop is al windows xp geinstalleerd. Mandrake linux 9 werkt perfect, GRUB is geinstalleerd en alles werkt. Ik heb gekeken op de eerste cd, maar de autorun bevat alleen een referentie naar een icoon??? :-? De versie op de FTP is exact hetzelfde. Kan iemand suse linux 8.1 wel booten vanaf cdrom? Overigens; ik heb geprobeerd via diskettes te installeren en ik heb de boot image gebruikt; maar die start op in dosmodus; gewoon een dosdisk dus ?? De helpfiles zijn ook niet hulpvol.... :cry: Graag hulp; via cd of diskettes. Wat moet de layout van de diskettes zijn en wat zijn de commando's? Alvast bedankt!!
Link naar reactie
Als de laptop gewoon doorstart vanaf de harde schijf, dan is of je laptop niet ingesteld voor een boot vanaf cdrom (kun je nagaan via bijv. de installatiedisk van XP), of je laptop kan het type bootable cdrom van SuSE niet aan. je kunt dit ondervangen door een bootdisk aan te maken. Dat doe je met het programma rawrite, welke in de map DOSUTILS op je eerste cdromschijf te vinden is. Max
Link naar reactie
[quote:24da979669="MrLeeJohn"]Veel laptops hebben bij het booten een hotkey.... bij Toshiba is dat de laatste jaren F-12. Start je laptop en toets die hotkey en kies waarvan je wilt booten.[/quote:24da979669] zelfs gewone pc's gebruiken tegenwoordig F12 voor een bootmenu maar dan moet je cdrom wel in de bios als boot-device zijn aangemerkt. Gad dus toch eerst ff daar kijken en anders moet je het menu volgen dat je krijgt als je met de bootdiskette bent opgestart
Link naar reactie
Het probleem is dat ik geen menu krijg. Ik gebruik de bootimage van de cdrom. Wanneer ik opstart, start deze GRUB. Wat ik krijg is de commandline: boot: wat moet ik daar intypen? Of heb ik het verkeerde bestand gebruikt? Waar zou ik het goed image voor de bootdiskette kunnen halen? Als iemand deze heeft, zou men die dan kunnen mailen of zo? Dank is groot!
Link naar reactie
Pfoei, heb alleen bootdiskettes gebruikt ten tijde van RH 5.1 En dan drukte je gewoon op [enter] als je vanaf diskette bootte. Maarehh heb je geen boeken etc erbij? Alle info die ik je hier geef pluk ik van de cdrom van SuSE 8.1. M.A.W. die zou je zelf ook hebben kunnen achterhalen. Op de cdroms moet ook een complete documentatie als pdf of zo zijn te vinden. Max
Link naar reactie
[quote:698ea240e0="rodey"]Het probleem is dat ik geen menu krijg. Ik gebruik de bootimage van de cdrom. Wanneer ik opstart, start deze GRUB. Wat ik krijg is de commandline: boot: wat moet ik daar intypen? Of heb ik het verkeerde bestand gebruikt? Waar zou ik het goed image voor de bootdiskette kunnen halen? Als iemand deze heeft, zou men die dan kunnen mailen of zo? Dank is groot![/quote:698ea240e0] En in grup zie je optie's ??? die kun je dan gewoon kiezen mbv. je pijltjes toets :D Maar ik zou als ik jouw was eerst eens in je bios gaan neuzen om daar te zorgen dat je machine van cd kan opstarten (kies deze dan als eerste optie !! ) Als je dat niet weet te vinden kun je wellicht eerst wat beter met je pc leren omgaan voor je linux gaat installeren. Dit met het oog op.. 1) je partitie's moet aanmaken (verkleine/verwijderen enz.) 2) je heel goed moet weten wat er nu precies in je machiene voor hardware zit 3) Linxu wel erg toegangkelijk is maar zeker niet zomaar te installeren als ware het win(vulmaarin) succes
Link naar reactie
[quote:984158209d="wstolk"] En in grup zie je optie's ??? die kun je dan gewoon kiezen mbv. je pijltjes toets :D [/quote:984158209d] Wat de topicstarter bedoeld is dat de pc opstart vanaf de harde schijf, alwaar bootloader Grub mandrake laat opstarten. Opstarten vanaf cdrom is er dus niet bij.... Als terugvaloptie kun je overigens ook de installatie starten vanaf cdrom #2. Die is ook bootable, en werkt in principe als cd #1 niet ondersteund wordt. Max
Link naar reactie
Hoi, bedankt voor de tips. Ben er eindelijk achter wat het probleem is.. Ik heb een Dell Laptop waar je moet kiezen of je het diskette station erin doet, of de cdrom. Met alleen de cdrom erin, ben je dus aan cd's gebonden. De cdrom #1 boot bij mij niet. Daarom probeerde ik met het diskette station erin de floppies te booten. Omdat er dan de cdrom er niet in zit starten de floppies niet door en krijg ik een prompt. Ik heb nu virtual PC geprobeerd ( daar kun je bootimages laden ) en die start dus wel omdat je dan virtueel WEL een floppy station EN een cdrom hebt. Ik krijg dan inderdaad de Yast bootloader waarna ik verder kan gaan. Dit miste ik dus bij de normale opstartmethode. Dit geeft dus aan dat ik een manier zal moeten vinden om ze beide aan te sluiten. Wellicht kan ik vanaf het virtuele station de data naar mijn eigen station kopieren. Dat van CD2 zal ik proberen. Bedankt!
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...