anoniem Geplaatst: 20 december 2002 Delen Geplaatst: 20 december 2002 Ik wil linux versnellen door programma's die bij het opstarten geladen worden zoveel mogelijk uit te schakelen zover mogelijk is. Dit kan ik denk ik op 2 manieren doen. Manier 1: Door met de pakket-manager de programma die bij het opstarten worden geladen te verwijderen, als ik ze niet nodig heb. Ik heb al enkele pakketten verwijderd, en dat ging goed verder. Manier 2: Door in het script waar de opstartprogramma's staan dingen uit te zetten. IK heb lopen zoeken naar dit script. Maar kan het niet vinden, als het wel bestaat. Het voordeel van deze manier boven manier 1, is dat ik programma's die ik toch af en toe wil gebruiken toch op de PC kan laten staan. Dus mijn vraag is, kan manier 2 onder linux? Zoja, welk script moet ik hebben hiervoor? En hoe schakel ik een bepaalde service uit? mvg, Roy Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 20 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 20 december 2002 heel simpel... bepaal in welk runlevel ze worden opgestart: dat is /etc/rc.d/rc*.d/ * = staat voor het runlevel renamed de link S**<service_name> naar K**<service_name> S=startup K=kill Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 24 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 24 december 2002 [quote:f02ffb5c9b="KayJay"]heel simpel... bepaal in welk runlevel ze worden opgestart: dat is /etc/rc.d/rc*.d/ * = staat voor het runlevel renamed de link S**<service_name> naar K**<service_name> S=startup K=kill[/quote:f02ffb5c9b] Dank je wel. Ik snap nu dit moet. Nu wil ik alleen nog weten, welke dingen ik absoluut niet kan renamen van S naar K? Ik neem aan dat tijdens het starten ook scripts worden geladen die nodig zijn voor hardware en voor een goede werking van command regel, Xwindows etc? Of kun je deze vraag alleen beantwoorden als ik alle pakketten hier uit type, die bij mij bij het opstarten geladen worden? Mijn 2e vraag: IPtables is dat het standaard firewall programma wat Mandrake gebruikt? (ik gebruik een router-switch, en heb de firewall van linux dus niet nodig) Zoja, als ik tijdens de setup had ingesteld om dit op de laagste beveiliging te zetten, dan had ik het nu niet hoeven uit te schakelen toch? mvg, Roy Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 24 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 24 december 2002 [quote:d6e119385a="roy_startpag"][quote:d6e119385a="KayJay"]heel simpel... bepaal in welk runlevel ze worden opgestart: dat is /etc/rc.d/rc*.d/ * = staat voor het runlevel renamed de link S**<service_name> naar K**<service_name> S=startup K=kill[/quote:d6e119385a] Dank je wel. Ik snap nu dit moet. Nu wil ik alleen nog weten, welke dingen ik absoluut niet kan renamen van S naar K? Ik neem aan dat tijdens het starten ook scripts worden geladen die nodig zijn voor hardware en voor een goede werking van command regel, Xwindows etc? Of kun je deze vraag alleen beantwoorden als ik alle pakketten hier uit type, die bij mij bij het opstarten geladen worden? Mijn 2e vraag: IPtables is dat het standaard firewall programma wat Mandrake gebruikt? (ik gebruik een router-switch, en heb de firewall van linux dus niet nodig) Zoja, als ik tijdens de setup had ingesteld om dit op de laagste beveiliging te zetten, dan had ik het nu niet hoeven uit te schakelen toch? mvg, Roy[/quote:d6e119385a] betreft de firewall...hmmm niet zo zeer...die beveiliging heeft ook enigszins te maken met je bestandenstructuur.. Het lijkt me raadzaam om de scripts in je runlevel ff op te noemen...en hierbij gelijk wat informatie over opzoekt..want het meeste kun je gauw achterkomen.... Ook kan de rest van het forum je vertellen waar de scripts voor zijn... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 24 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 24 december 2002 Okee bedankt! Ik ben zelf al bezig om mbv de pakketmanager te kijken waar elk pakket voor dient. Maar dit helpt niet altijd helemaal. Omdat er soms in voor mij onbegrijpelijke taal uitgelegd wordt waarvoor een pakket dient. En soms is het niet op te zoeken in de pakketmanager. Dit omdat het waarschijnlijk puur om een script of library gaat ofzo. Kan ik soms een screenshot maken van mij /etc/rc.d/rc3.d directory, en dan hier invoegen? Zoja hoe doe ik dat? ALT-printscreen? En hoe plak ik het dan hier op het forum? mvg, Roy Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 24 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 24 december 2002 Wat me handiger lijkt is dat je vanuit een terminal het commando [b:b3fd1541db]ls[/b:b3fd1541db] loslaat in de betreffende map, en dan de uitvoer hier post. Schermafdrukken kun je maken met ksnapshot (in het KDE-menu onder [b:b3fd1541db]graphics[/b:b3fd1541db]) of met gimp. Max Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 24 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 24 december 2002 [quote:3658d2bee3="maximilaan"]Wat me handiger lijkt is dat je vanuit een terminal het commando [b:3658d2bee3]ls[/b:3658d2bee3] loslaat in de betreffende map, en dan de uitvoer hier post. Schermafdrukken kun je maken met ksnapshot (in het KDE-menu onder [b:3658d2bee3]graphics[/b:3658d2bee3]) of met gimp. Max[/quote:3658d2bee3] Dat was precies wat ik juist van plan was. Alleen ik weet niet hoe je een screenshot op het forum kunt posten. Kun je me dat vertellen Max? mvg, Roy Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 24 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 24 december 2002 Liever ff een lijstje :D simpel in een console typen: ls /etc/init.d/rc3 (of 5).d/S* > start.txt open nu ~/start.txt en kopieer de boel simpel hierheen :D Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 24 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 24 december 2002 Hierbij het lijstje: K08ipvsadm@ K09dm@ K11portmap@ K12syslog@ K15gpm@ K17alsa@ K26apmd@ K55routed@ K56xinetd@ K60nfs@ K80postfix@ K80prelude@ K89internet@ K90mysql@ K90postgresql@ K90webmin@ K91smb@ K92lisa@ S03iptables@ S10network@ S13partmon@ S14nfslock@ S16ypserv@ S18sound@ S20random@ S20xfs@ S25netfs@ S26ypxfrd@ S31upsmon@ S40atd@ S40saslauthd@ S55named@ S55sshd@ S56rawdevices@ S66yppasswdd@ S75keytable@ S85httpd@ S85numlock@ S90crond@ S95kheader@ S99devfsd@ S99linuxconf@ S99local@ Ik ben zelf al bezig geweest met het renamen van bepaalde onderdelen van S naar K. Tot dusver zonder problemen. Maar ik heb steeds een paar onderdelen gerenamed, en toen gerestarted, en toen weer etc. Wat ik nu wil weten, wat zijn de noodzakelijke onderdelen, die dus absoluut niet gekilled mogen worden. En welke heb ik niet perse nodig? En zouden jullie van de onderdelen die ik niet perse nodig heb willen zeggen waarvoor ze zijn? mvg, Roy Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 25 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 25 december 2002 van S naa K renamen heeft bij het opstarten geen problemen te geven maar wel bij afsluiten, Beter om simpel te renenamen door de S voor s en de K voor k te vervangen. Hierdoor weet je ook altijd welke serveci wanneer had moeten starten mocht er iets fout gaan. Ik hoop wel dat je gezien hebt dat elke link in een runlevel een S en een K link heeft ?? Dit moet je overigens wel voor het runlevel doen waar je in wilt starten de anderen zijn niet nodig. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 25 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 25 december 2002 [quote:5ffd9387c9="roy_startpag"]Hierbij het lijstje: [code:1:5ffd9387c9] S03iptables@ S10network@ **** S13partmon@ S14nfslock@ S16ypserv@ S18sound@ *?? S20random@ ***** S20xfs@ S25netfs@ S26ypxfrd@ S31upsmon@ S40atd@ S40saslauthd@ S55named@ S55sshd@ **** S56rawdevices@ ***?? S66yppasswdd@ S75keytable@ ***!! S85httpd@ S85numlock@ S90crond@ **!! (meningen kunnen hierover veschillen) S95kheader@ S99devfsd@ **?! S99linuxconf@ S99local@ [/code:1:5ffd9387c9] mvg, Roy[/quote:5ffd9387c9] tja wat heb je nodig ,, ligt eraan wat je allemaal wil maar die met een ster zijn echt noodzakelijk de rest weet ik niet of hangt ervan af wat je allemaal met je machine wil doen Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 25 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 25 december 2002 Mandrake 9.0? Heel simpel via het Mandrake Control Center te doen. MCC => system => services De rest spreekt voorzich Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 25 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 25 december 2002 [quote:8c72d83cb6="wstolk"]van S naa K renamen heeft bij het opstarten geen problemen te geven maar wel bij afsluiten, Beter om simpel te renenamen door de S voor s en de K voor k te vervangen. Hierdoor weet je ook altijd welke serveci wanneer had moeten starten mocht er iets fout gaan. Ik hoop wel dat je gezien hebt dat elke link in een runlevel een S en een K link heeft ?? Dit moet je overigens wel voor het runlevel doen waar je in wilt starten de anderen zijn niet nodig.[/quote:8c72d83cb6] Ja dat klopt, bij het afsluiten kreeg ik enkele FAILED meldingen. Maar kan ik die niet verhelpen, door dezelfde services onder de directories /etc/rc.d/rc6.d en /etc/rc.d/rc0.d te renamen van S naar K? Of moet ik dit anders oplossen? mvg, Roy Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 25 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 25 december 2002 [quote:7b34bc59ab="wstolk"][quote:7b34bc59ab="roy_startpag"]Hierbij het lijstje: [code:1:7b34bc59ab] S03iptables@ S10network@ **** S13partmon@ S14nfslock@ S16ypserv@ S18sound@ *?? S20random@ ***** S20xfs@ S25netfs@ S26ypxfrd@ S31upsmon@ S40atd@ S40saslauthd@ S55named@ S55sshd@ **** S56rawdevices@ ***?? S66yppasswdd@ S75keytable@ ***!! S85httpd@ S85numlock@ S90crond@ **!! (meningen kunnen hierover veschillen) S95kheader@ S99devfsd@ **?! S99linuxconf@ S99local@ [/code:1:7b34bc59ab] mvg, Roy[/quote:7b34bc59ab] tja wat heb je nodig ,, ligt eraan wat je allemaal wil maar die met een ster zijn echt noodzakelijk de rest weet ik niet of hangt ervan af wat je allemaal met je machine wil doen[/quote:7b34bc59ab] Ik wil alleen weten welke dingen noodzakelijk zijn zodat linux werkt. Welke dingen ik allemaal ga gebruiken dat is iets wat straks pas aan de orde komt. Eerst wil ervoor zorgen dat ik een linux krijg waarbij alleen de services opstarten die echt noodzakelijk zijn. Hieronder versta ik alles wat nodig zodat linux geen foutmeldingen geeft, zodat het installeren van rpms en tar.gz files lukt, en zodat me hardware nog goed werkt. En dat internet en het geluid het goed doen. Ik heb zelf al het een en ander gekilled, zie lijstje. Zijn alle services die ik gekilled heb niet noodzakelijk? Zouden jullie daar ook wat over kunnen zeggen. Want ik zie dat wstolk alleen gekeken heeft naar de services met een S ervoor. Alvast bedankt, Roy Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 25 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 25 december 2002 Ik weet ook niet alles, maar even een lijstje van wie wat doet: syslog: maakt logfiles aan alsa: geluid apmd: powermanagement routed: forwarden van ip-verkeer naar andere pc's (vermoed ik) xinetd: prog voor het starten van X Sorry tijd is op :-? Ik moet weg. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 25 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 25 december 2002 [quote:cb62c82164="LB06"]Mandrake 9.0? Heel simpel via het Mandrake Control Center te doen. MCC => system => services De rest spreekt voorzich[/quote:cb62c82164] Met mijn manier kun je op info klikken achter de betreffende service en guess what: je krijgt info over wat die service doet! Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 25 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 25 december 2002 [quote:ba6b466b52="LB06"]Mandrake 9.0? Heel simpel via het Mandrake Control Center te doen. [/quote:ba6b466b52] Met Control Center bedoel je zeker: Configuratie > Mandrakes Beheersings Centrum. Als ik Mandrakes Beheersings Centrum probeer te starten, wordt eerst naar het root wachtwoord gevraagd. Vul ik dat in en klik op OK. Het wachtwoord dialoog verdwijnt dan. Er verschijnt dan nog wel de tekst: bezig met laden...even geduld... :roll: Maar Mandrakes Beheersings Centrum wordt niet gestart. Gecrashed? Dat zelfde heb ik op 3 pc's met Mandrake 9.0 :( Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 26 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 26 december 2002 [quote:381b04ebaa]Als ik Mandrakes Beheersings Centrum probeer te starten, wordt eerst naar het root wachtwoord gevraagd. Vul ik dat in en klik op OK. Het wachtwoord dialoog verdwijnt dan. Er verschijnt dan nog wel de tekst: bezig met laden...even geduld... Maar Mandrakes Beheersings Centrum wordt niet gestart. Gecrashed? Dat zelfde heb ik op 3 pc's met Mandrake 9.0[/quote:381b04ebaa] Voer eens een Mandrake update uit. Daarna werkt het waarschijnlijk wel. Bugje... ;) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 26 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 26 december 2002 [quote:2a4dfef7f2="Gijs"][quote:2a4dfef7f2] Maar Mandrakes Beheersings Centrum wordt niet gestart. Gecrashed? [/quote:2a4dfef7f2] Voer eens een Mandrake update uit. Daarna werkt het waarschijnlijk wel. Bugje... ;)[/quote:2a4dfef7f2] Daar had ik eigelijk al naar gekeken. Mandrake Control Center (drakconf) stond niet bij de updates. Maar wel drakxtools, drakxtools-newt en harddrake-ui. Na deze 3 te hebben geupdated, kon ik Mandrake Control Center wel starten. :) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 26 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 26 december 2002 xinetd => de vervanger voor inetd en die start dus allerlei zaken uit /etc/inietd.conf Hierbij zitten oa. telnet ftp ed dus voor je (x)inetd gaat gebruiken zul je eerst die dingen die je niet nodig hebt moeten uitcommenten (# ervoor) verder is het wel degelijk van belang dat je weet wat je allemaal wil want dingen simpel uit/aan zetten is niet de weg omdat bepaalde zaken weer van elkaar afhankelijk zijn. wbt. renamen dit doe je dus wel in de runlevels die je gebruikt en niet zoals je opperde in rc6.d want die worden alleen aangesproken bij het rebooten van je machine. Dus gebruik je X (rc5.d) dan ga je daar aan de gang en wil je alleen in een console werken dan ga je in rc3.d aan de gang. wbt. de manier van renamen die ik je noemde ,, het voordeel hiervan is dat je later nog weet op welk moment jouw distro bepaalde zaken zou wilen starten. Mocht je overigens dit "probleem"willen omzeilen dan begin je gewoon heel simpel met een minimaal systeem en ga rustig opbouwen met programma's en services die je wilt gaan gebruiken. Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen