anoniem Geplaatst: 20 december 2002 Delen Geplaatst: 20 december 2002 Ja mensen ik ben er ook aan begonnen ... Linux. Mijn eerste vraag : Diskette ingebracht met welk programma en hoe kan ik deze nu uitlezen? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 20 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 20 december 2002 Ik neem aan dat je al een distributie hebt geinstalleerd (eventueel met een grtafische desktop). - stop een diskette in je diskettestation - Open een terminal - Voeg je floppydrive toe aan je bestandsysteem met [code:1:09db83a8a5]mount /floppy[/code:1:09db83a8a5] - ga naar je floppydrive met [code:1:09db83a8a5]cd /floppy[/code:1:09db83a8a5] - vraag een directory-listing op met [code:1:09db83a8a5]ls[/code:1:09db83a8a5] - ga weer ergens anders in je directorystructuur (bv je home-dir) staan met [code:1:09db83a8a5]cd[/code:1:09db83a8a5] - verwijder je floppydrive uit je bestandsyteem met [code:1:09db83a8a5]umount /floppy[/code:1:09db83a8a5] - Nu mag je pas weer je diskette uit de drive halen. Ik wil je natuurlijk niet helemaal afschrikken, maar ik wil je wel heel erg aanraden om eerst eens de hele faq die hier een klein stukje verder naar boven staat te gaan lezen. Dat scheelt jou een aantal veelgestelde vragen stellen waarvoor wij je niet naar de faq hoeven door te verwijzen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 20 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 20 december 2002 Bedankt voor uw duidelijke uitleg. zal zeker ook de FAQ lezen. Maar euh...Kan ik ook een snelkoppeling van mijn diskettestation op mijn desktop krijgen? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 20 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 20 december 2002 Dat kan ook. Hoe weet ik niet omdat ik dat nooit gebruik. Maar er zijn er meer hier die dat wel weer zullen weten. PS Nautilus heeft ongeveer dezelfde functionaliteit als explorer. Misschien dat je daar wat mee kunt? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 20 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 20 december 2002 Geef even aan welke distro je gebruikt en welke desktop. Iig kun je even met je rechter muisknop op je desktop klikken. JE krijgt een aanpal opties waar je wel iets mee moet kunnen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 20 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 20 december 2002 Gebruik knoppix die ik op de harde schijf heb gezet . Met o.a KDE 3.0 Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 20 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 20 december 2002 Ik gebruik vaak de mtools (m van msdos) waarbij "mcopy a:\*.tgz /tmp" alle tgz-files van een dos-flop in de /tmp-dir copieert. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 20 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 20 december 2002 Knoppix.... Is eigenlijk niet bedoeld om op harde schijf te gebruiken, maar ala. wat betreft je diskettestation, als het goed is kun je die vanuit knoppix benaderen door op het bijhorende pictogram op je desktop te klikken, of in een kde-applicatie op het bijhorende pictogram links in het dialoogvenster voor bestanden openen/opslaan. Wil je zelf een pictogram aanmaken, klik dan op de desktop met rechter muisknop, kies voor "nieuw->diskettestation", vul de gevraagde info in bij de verschillende tabbladen en klaar ben je. In KDE kun je overigens ook de flop benaderen via het commando [b:20ea76376c]floppy:/[/b:20ea76376c]. Dit commando kun je intypen in elk adresvak dat een KDE-applicatie aanbiedt. Succes, Max Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 20 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 20 december 2002 Bedankt voor de antwoorden. Knoppix draait goed vanaf harde schijf,trouwens als je knoppix op de HD zet ,krijg je een andere look en een volwaardige debian configuratie. Zelf upgraden naar de nieuwste software gaat automatisch met het commando"apt-get upgrade". Heb alleen nog een probleem om een nieuwe user aan te maken met het commando: "useradd naam". alles blijkt goed tegaan tot ik wil inloggen ,nochtans paswoord klopt alleeen kan er iets niet gevonden worden. :cry: Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 20 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 20 december 2002 doe je na useradd naam wel passwd naam? Max Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 21 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 21 december 2002 [quote:1725a2a0cf="maximilaan"]doe je na useradd naam wel passwd naam? Max[/quote:1725a2a0cf] Ja, inderdaad het paswoord heb ik ook tweemaal ingegeven,maar helaas, kan wel inloggen met de nieuw aangemaakte user in een shell window. Maar als ik het systeem verlaat en meldt me terug aan met de nieuwe user dan zegt het systeem eerst: No write access to $ home directory(/home/nieuwe gebruiker) En een tweede scherm daarna zegt me: KDE in unable to start Couldn't start ksmserver.Check your installation :cry: Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 21 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 21 december 2002 Knoppix is oficieel een alleen-lezen-systeem dat via een omweg met een shellscript op floppy in staat is om een bepaalde configuratie vast te houden. Alles wat je binnen knoppix zelf opslaat is alleen gedurende die sessie beschikbaar. Mogelijk heb je daar last van. Houdt knoppiz wel documenten vast die je als user hebt gemaakt? Max Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 21 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 21 december 2002 Heb een ander vraagje? Onder Widows had ik de gewoonte om steeds na het afsluiten van mijn internetsessie om in I- Explorer-->extra-->internet opties-->bestanden verwijderen-->instellingen bestanden weergeven-->en langs hier al mijn cookies te verwijderen. Waar slaat linux (ik gebruik mozilla) zijn tijdelijke internetbestanden op;en waar kan ik de Temps ledigen? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 21 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 21 december 2002 [quote:b54004e51c="wardog"]Heb een ander vraagje? Onder Widows had ik de gewoonte om steeds na het afsluiten van mijn internetsessie om in I- Explorer-->extra-->internet opties-->bestanden verwijderen-->instellingen bestanden weergeven-->en langs hier al mijn cookies te verwijderen. Waar slaat linux (ik gebruik mozilla) zijn tijdelijke internetbestanden op;en waar kan ik de Temps ledigen?[/quote:b54004e51c] In mozilla: Edit/Preferences/Advanced/Cache Daar is de directory met de tijdelijke internetbestanden te vinden en kan je hem legen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 21 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 21 december 2002 [quote:d9e5baae1a="wardog"]Heb een ander vraagje? Waar slaat linux (ik gebruik mozilla) zijn tijdelijke internetbestanden op;en waar kan ik de Temps ledigen?[/quote:d9e5baae1a] Linux slaat geen tijdelijke internetbestanden op, dat doet de browser die je gebruikt. Je kunt dat, zoals de vorige poster aangaf, vanuit de applicatie doen, of rechtstreeks. Bij mozilla is dat ergens in ~/.mozilla . Anders dan IE, die voor elk cookie 1 of meer bestanden aanmaakt slaat Mozilla cookies op in 1 bestand, cookies.txt. Ook die vind je in ~/.mozilla. Tijdelijke bestanden worden onder Linux opgeslagen in /tmp Pas op bij het legen van /tmp, essentiele bestanden voor het functioneren van X of bijv. KDE, zoals sockets, staan hier ook. Het verwijderen ervan leidt onvermijdelijk tot een crash van bijhorende applicaties. Max Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 22 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 22 december 2002 Thx. voor de duidelijke uitleg. Nu ...heb ik voor bepaalde internetsites de shockwave player nodig. Kan deze wel gaan downloaden op de site van macromedia,maar weet niet hoe ik deze kan installeren. :oops: Er is geen exe.bestand bij waar ik op kan dubbelklikken zoals in windows. Gebruik mozilla als browser. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 22 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 22 december 2002 Dat is een kwestie van lezen wat macromedia hier over te melden heeft ;) Max Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 22 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 22 december 2002 Heb je op de site van macromedia dan een shockwave plugin voor linux gevonden? Ik heb die nooit kunnen vinden, wel een flash plugin. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 22 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 22 december 2002 Het is idd de flash plugin. haal die dingen altijd door elkaar, ben overigens nog nooit shockwave tegengekomen in een webpagina. Shockwave kan overigens wel via de CrossOver plugin Wat betreft Flash: is te downloaden op http://www.macromedia.com/shockwave/download/download.cgi?P1_Prod_Version=ShockwaveFlash&P2_Platform=Linux&P3_Browser_Version=Netscape4&P5_Language=English en daar staat meteen een heel duidelijke uitleg in 5 stappen hoe je deze speler installeerd. Wie Konqueror gebruikt heeft nog een stap 6: in de eigenschappen van konqueror even opnieuw laten zoeken naar de plugins.. Max Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen