anoniem Geplaatst: 15 december 2002 Delen Geplaatst: 15 december 2002 Ik heb nu linux op een pc draaien. Hij is ingesteld als webserver en ik heb geloof ik ( :-? ) kde (bijna zkr) en iets anders (sever geloof ik). Ik had er linux opgezet omdat ik hoorde dat dat handig was voor een webserver en als je toepassingen wil gebruiken als php mysql en jsp. Alleen nu heb ik een probleempje, want ik kan er geen software opzetten: homesite, flash, dreamweaver, topstyle. Is er een mogelijkheid om dit gedaan te krijgen of moet ik er toch maar windows met een apache webserver opzetten? Ps: Heeft RH 8 veel voordelen boven 7.1? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 15 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 15 december 2002 Bij RedHat 8 wordt de apache webserver automatisch meegeleverd. Je kunt hem aanzetten door het commando [code:1:d3a4b5808d]su - -c'setup'[/code:1:d3a4b5808d] gevolgt door je root-wachtwoord. Kies vervolgens system-services en zet "httpd" aan. Nadat je de computer opnieuw opgestart hebt (of httpd handmatig gestart hebt) heb je een webserver draaien. De instellingen staan in het bestand '/etc/httpd/conf/httpd.conf'. Volgens de README staat op [url]http://httpd.apache.org/docs-2.0/[/url] hoe je de instellingen kunt wijzigen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 15 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 15 december 2002 alternativen homesite = quanta 3 dreamweaver = mozilla composer flash = productie van flash is niet ondersteund topstyle = wat is dat?? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 15 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 15 december 2002 Mozilla composer kan helaas niet meten aan Dreamweaver. Maar je kunt zoiezo beter met de hand proggameren. Zo kun je in de gaten houden of je alles netjes volgens de geldende standaarden doet en je bent niet beperkt tot de mogelijkheden van een builder/editor. Quanta is erg handig, vooral om de vele documentatie die erbij zit. Ik heb er zelf mijn eerste site ook mee gebouwd: www.chimeraprojects.tk Nu schrijf ik alles met Kwrite. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 15 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 15 december 2002 Windows software draait niet op Linux. Daar zul je dus alternatieven voor moeten opzoeken. KayJay heeft er al een aantal genoemd. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 15 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 15 december 2002 Tja, eigenlijk is je vraag al beantwoord, als je een websrver wilt is RedHat prima, wil je een desktop-pc met Windows-applicaties, die daarnaast ook dienst doet als webserver, dan lijkt het me beter dat je gewoon Windows gebruikt. Wat betreft RH 8.0, deze is gebruiksvriendelijker dan RH 7.1, dus als je van klik-en-klaar houdt, is deze versie aannemlijker. Max Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 16 december 2002 Bedankt iedereen! Ik had zelf ook nog gehoord over een editor die vi heette. Weet iemand of deze goed is? Maar er is dus geen programmaatje wat er voor zorgt dat je windows/mac software op linux kan draaien, want flash wil ik er wel graag op. [quote:9c016a7192="KayJay"]topstyle = wat is dat??[/quote:9c016a7192] Programma voor css. Ondersteunt ook html, xml enz. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 16 december 2002 [quote:0615365336="termin8or"]Ik had zelf ook nog gehoord over een editor die vi heette. Weet iemand of deze goed is?[/quote:0615365336] 'vim' is een prima editor voor platte tekst in tekstmodus. Er zijn geen menutjes en dergelijke, dus het werken ermee vergt enige oefening. Het programma 'vimtutor' is een tutorial van 'vim', zodat je 'vim' makkelijk kunt leren. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 16 december 2002 [quote:e789bbf854="M Kelder"]'vim' is een prima editor voor platte tekst in tekstmodus. Er zijn geen menutjes en dergelijke, dus het werken ermee vergt enige oefening. Het programma 'vimtutor' is een tutorial van 'vim', zodat je 'vim' makkelijk kunt leren.[/quote:e789bbf854] Is vim hetzelfde als vi? Ik heb namelijk gister iets gelezen over een editor die vi heette er stond nergens vim Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 16 december 2002 vim staat voor vi improved. vim kan alles wat de oude UNIX Vi ook kan + allerlei extra functies. Hier is een link naar een heel goed artikel over Vi: http://www.troubleshooters.com/lpm/200212/200212.htm Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 16 december 2002 [quote:7fc71f0f1e="Marcel de Reus"]Mozilla composer kan helaas niet meten aan Dreamweaver. [/quote:7fc71f0f1e] daar zijn meningen over verdeeld.. Mozilla composer genereerd wel w3c compliant HTML.. dat kan ik over dreamweaver nog niet zeggen.. Ik ben laatst even aan het spelen geweest met composer.. en de code was overzichtelijk.. terwijl dreamweaver hier juist weer een zooitje van maakt. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 16 december 2002 Ja, er zijn wel programma's waar je windows software mee kunt emuleren. Te weten Wine en WineX (www.winehq.com). Tussen twee haakjes "Topstyle" is een programma voor het maken van stylesheets. (CSS dus) Groet, Koestoo Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 16 december 2002 [quote:b4fa487953="termin8or"]Bedankt iedereen! Ik had zelf ook nog gehoord over een editor die vi heette. Weet iemand of deze goed is?[/quote:b4fa487953] Is een hele goeie, maar ook een best ingewikkelde. Voor vi zijn er frontends in de maak, zoals gvim en kvim. Bij KDE 3.1 of een latere versie kun je de vi-engine in elke kde-editor gebruiken. Zo combineer je het gemak van een gui met de kracht van vi. [quote:b4fa487953] Maar er is dus geen programmaatje wat er voor zorgt dat je windows/mac software op linux kan draaien, want flash wil ik er wel graag op. [/quote:b4fa487953] Wine kan Windows-software onder Linux laten draaien. Maar stel je daar niet teveel van voor!! Kijk op http://www.winehq.org of op http://www.codeweavers.com Verder kun je Windows onder Linux draaien via win4lin (www.netraverse.com), of vmware (www.vmware.com) lees ook de faq voor dergelijke informatie.. Max Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 16 december 2002 wat je zou kunnen doen is gewoon windows blijven gebruiken op je desktop PC en een Linux machien puur om webserver, database en PHP etc. op te draaien om te testen. Maar deze kan je in principe ook onder Windows gebruiken. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 17 december 2002 [quote:03e76e4c35="wbsoft"]wat je zou kunnen doen is gewoon windows blijven gebruiken op je desktop PC en een Linux machien puur om webserver, database en PHP etc. op te draaien om te testen.[/quote:03e76e4c35] Dan heb ik twee beeldschermen nodig, dan kom ik dus in de knoei met m'n kamer en beide op een pc zetten is ook geen optie 't heeft maar 400mhz en 128mb ram. [quote:03e76e4c35="koestoo"]Tussen twee haakjes "Topstyle" is een programma voor het maken van stylesheets. (CSS dus)[/quote:03e76e4c35] Had ik al gezegd en ondersteunt dus nog [url=www.bradsoft.com]meer[/url] [quote:03e76e4c35="wbsoft"]Hier is een link naar een heel goed artikel over Vi: [url]http://www.troubleshooters.com/lpm/200212/200212.htm[/url] [/quote:03e76e4c35]Bedankt voor de tip! Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 17 december 2002 Ik vind mc wel handig..... moet je wel apart installeren vaak. Maar ik vind um zeeer handig. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 17 december 2002 [quote:8599a5afce="MrLeeJohn"]Ik vind mc wel handig..... moet je wel apart installeren vaak. Maar ik vind um zeeer handig.[/quote:8599a5afce] Ik ben ook mc FAN vooral om een server mee te beheren :D en je hebt naast een text editor tevens een bestandsbeheerder en ftp-browser :D wat weer makkelijk is om software te downloaden en installeren :D wbt twee machines en ruimte :D koop een KVM-switch en je problemen zijn de wereld uit :D 'kheb er zelf een en daar hangen dus vrijwel constant vier machines aan die allemaal denken dat ze en monitor,muis en toetsenbord hebben :D Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 17 december 2002 [quote:d97163c6df="termin8or"] Dan heb ik twee beeldschermen nodig, dan kom ik dus in de knoei met m'n kamer en beide op een pc zetten is ook geen optie 't heeft maar 400mhz en 128mb ram. [/quote:d97163c6df] Ehh, wat moet je met een beeldscherm aan een server?? Nergens voor nodig, die server configureer je comfortabel vanaf de Windows-desktop ;) Max Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 17 december 2002 [quote:986a816d8c="maximilaan"][quote:986a816d8c="termin8or"] Dan heb ik twee beeldschermen nodig, dan kom ik dus in de knoei met m'n kamer en beide op een pc zetten is ook geen optie 't heeft maar 400mhz en 128mb ram. [/quote:986a816d8c] Ehh, wat moet je met een beeldscherm aan een server?? Nergens voor nodig, die server configureer je comfortabel vanaf de Windows-desktop ;) Max[/quote:986a816d8c] Dat weet jij dat weten wij maar weet een newbie ook hoe hij via ssh een server configd of mbv. webmin ?? En als je nog aan het installeren bent is het toch wel handig om er een monitor aan te hangen :D vandaar dat ik bij mijn swich ook een 4,5mtr. kabel genomen heb om aan de server te hangen :D dan hoef ik alleen maar direct op de machine in te loggen :D Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 18 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 18 december 2002 [quote:6add05f21b="maximilaan"] Ehh, wat moet je met een beeldscherm aan een server?? Nergens voor nodig, die server configureer je comfortabel vanaf de Windows-desktop ;) Max[/quote:6add05f21b] Dat is wel relaxt (newbie op dit gebied), is dat moeilijk of valt het wel mee. Zijn hier boeken over te koop (liefst nl)? Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen