Ga naar inhoud

Oud beestje en weer laten lopen??


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik heb nog een oud kastje staan en die wil ik weer gaan gebruiken om te spelen, Dit is een: Aopen AP53 mobo met P1 200mmx 80MB int 72pins 10/100mb netw kaart sparkle tnt2 32mb grafische kaart hp 8x cdrom Na eindelijk geheugen gevonden te hebben en een bios update lheb laten doen, is hij onstabiel geworden. Ik wil nl suse 8.0 eropzetten en dan een hele licht versie, maar na de kernel geladen te hebben doet ie niets meer, evenals bij Caldera 3.1.1. Ik heb het vermoeden dat de bios update geen goed heeft gedaan. KAN DAT?? Ik heb ook al met een andere grafische kaart en zonder netwerkkaart geprobeerd en bleef hetzelfde probleem. Raar?? Grt Paaj
Link naar reactie
Jazeker kan dat. Als je een verkeerde bios hebt geladen kan je pc daar flink mee in de soep helpen. Zo'n bios kan daar ook beschadigd van raken. Wat je nog kan doen is een update zoeken van je bios waar je _absoluut_ zeker van bent en het daarmee proberen. Als dat niet lukt zou je kunnen overwegen op je moederbord de bios chip er uit te trekken en te vervangen door een nieuwe. Wat ook mogelijk is is dat jouw configuratie niet ondersteund word door Linux. Zoek op internet of de onderdelen ondersteund worden. Tenslotte kan je nog even testen of Windows nog wel installeert, dan weet je of het aan de bios ligt of aan gebrek aan ondersteuning door Linux.
Link naar reactie
Je hardware zou geschikt moeten zijn voor een lichte linux distro. Weet je of degene die je BIOS update heeft gedaan, ook de oude versie heeft bewaard? (Er vanuit gegaan dat je het hebt laten doen). Mocht dat zo zijn dan kun je ook -redelijk eenvoudig - terug naar de oude situatie. Anders zit er weinig anders op dan een zoekslag naar de juiste bios. Tenzij je het [b:82c6d0b142]originele[/b:82c6d0b142] boekje van het mobo nog hebt is dat een interessante uitdaging :wink: Tip: Gebruik de witte letter/cijfercombinatie op je mobo om te zoeken bij Google. Hiermee kom je de fabrikant van het bord op het spoor en dan kun je verder zoeken. Wat is trouwens de aanleiding geweest een BIOS update te (laten) doen? Ik vind je opmerking dat de pc instabiel wordt bij het laden van de kernel interessant. Is dat na een herstart, of al bij het opstarten van de diskette/cdrom? Greetz, dJezzer
Link naar reactie
Dat wordt een kerstvakantie project, diegene die de update gedaan heeft is aan het bekijken of ie daar instabiel van KAN worden.... (is wel een bedrijf overigens) De hardware is voorheen door Caldera herkent geworden dus Suse moet lopen. Maar omdat ik voorheen te weinig geheugen erin had zitten wilde yast2 niet zo... En de textuele omgeving vind ik nu nog vrij lastig. Maar alvast bedankt :wink:
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...