anoniem Geplaatst: 13 december 2002 Delen Geplaatst: 13 december 2002 Ok, ik heb drie vragen: 1. Hoe kan ik me tijd goed instellen? Hij loopt 2 uur achter. Tijdens de installatie heb ik aangegeven dat ik in de Nederlandse tijdzone zit, dus hij zou het goed moeten doen. In WinXP (dualboot) heb ik wel de goede tijd.... Ik ben al naar "Datum en tijd" geweest, maar die kan ik niet openen??? 2. Me toetsenbord heb ik tijdens de installatie ingesteld als V.S. International, want er stond geen Nederlands toetsenbord bij. Ik dacht namelijk dat dat toetsenbord met de AltGr naast de spatiebalk en de @ naaste de 1 een NL toetsenbord was (tenminste in WinXP wel) hoe kan ik dat wijzigen? 3. Hoe kan ik er voor zorgen dat me NumLock aan blijft staan? elke keer als ik me pc aanzet in Linux staat hij uit, in WinXP blijft hij wel aan staan sorry dat ik zoveel op WinXP wijs, maar in Windows wist ik echt bijna alles te vinden, maar ik ben Linux es aan het proberen, kijken of dat ook wat is Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 13 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 13 december 2002 Ik ken RedHat jammergenoeg niet, maar ik zal je toch zo goed mogelijk proberen te helpen hetzij op een dan wat ingewikkeldere niet-grafische manier. Je gebruikt zeker gewoon Gnome? (default bij RedHat) Dat ken ik namelijk ook niet :) 1. Kijk eens in /etc/sysconfig/clock deze kun je gewoon als root openen Staat daar UTC=1? Dat betekend namelijk dat je BIOS tijd, GMT is en dat is in 99% van de gevallen juist dus dan klopt dat. Is je BIOS tijd lokaal dan moet je er UTC=0 van maken en dan klopt je tijd waarschijnlijk wel. Werkt het nog steeds niet dan gaan we rustig verder: open een konsole als root en typ in [code:1:b74c46bcfa] tzselect [/code:1:b74c46bcfa] nu worden je een aantal vragen omtrend je tijdzone gesteld en die moet je beantwoorden. Als het goed is komt daar Europe/Amsterdam uit en dan typ je dit in: [code:1:b74c46bcfa] ln -sf ../usr/share/zoneinfo/Europe/Amsterdam /etc/localtime [/code:1:b74c46bcfa] Nu zou het dan toch echt moeten kloppen. 2. VS internationaal is waarschijnlijk gewoon goed, Windows XP is gewoon brak :D Nederlandse toestenborden komen zelden voor. Ze zijn bijna allemaal VS internationaal. Je kunt het beste de keymap Engels m/ dode toetsen hebben BTW. Dit kun je waarschijnlijk met [code:1:b74c46bcfa]kbdconfig[/code:1:b74c46bcfa] kiezen. 3. Tjaa dat weet ik dus niet onder Gnome, maar voor het geval je toch KDE gebruikt: onder Configuratiescherm/Invoer Apparaten/toetsenbord heb je de optie om iedere keer als KDE start numlock in te schakelen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 14 december 2002 WBT. Tijd: Zelf heb ik dat ook met een dual boot en dus gebruik ik xntpd die start tijdens booten en netjes ff mijn klok aan de hand van een atoomklok op inet goed zet :D ff /etc/ntp.conf editten en je bent klaar. Wel natuurlijk zoals Marcel aan gaf je localtimezone goed instellen (UMC=-1) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 14 december 2002 Ah handig, ga ik gelijk bij mijn nieuwe Slack install instellen. Welke IP gebruik jij daarvoor? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 14 december 2002 wb Tijd heb ik wel eens gehoord dat Windows het concept van per-proces tijdzones (TZ variabele) niet kent, en er altijd vanuit gaat dat de BIOS tijd de lokale tijd is. Als dat klopt moet je dus in Linux instellen dat de BIOS tijd de lokale tijd is. (UTC=0) Als je dus instelt dat de computer Nederlandse tijd gebruikt, maar je BIOS klok staat zelf ook op locale tijd (zoals Windows dat doet) dan loopt je klok in de winter dus 2 uur achter. Volgens mij verzet Windows ook domweg je BIOS klok bij zomertijd->wintertijd en vv. Lekker handig bij FTP servers en rsync etc, maar OK. :-? Dus zou je (als je ook Windows gebruikt) de klok onder Linux gewoon moeten instellen op locale tijd, en niet UTC. Wat is UTC? Zie de Free Online Dictionary of Computing: http://foldoc.doc.ic.ac.uk/foldoc/foldoc.cgi?query=UTC Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen