Ga naar inhoud

[RH8.0] programma's starten langzaam, geen mp3


anoniem

Aanbevolen berichten

Ey, Heb twee probleempjes. Wanneer ik een programma opstart onder GNOME of KDE duurt het lang (enkele seconden) voordat ik merk dat er pas echt wat gebeurt om het programma op te starten. Hoe kan dit? Hoe kan ik mp3-tjes afspelen ond XMMS. Waar moet ik de lib. vandaan halen? Heb Winamp for Linux al geprobeerd, maar die bevalt niet omdat ik dan elke file apart moet selecteren. THNX, Rene
Link naar reactie
Wat betreft XMMS, ik had dat eerst ook, de MPEG-3 ondersteuning wordt niet meer standaard meegelevdr met RedHat. Vanaf www.xmms.org kan je de plugin in RPM-formaat downloaden. Door te dubbelklikken op het gedownloade file kan je de plugin installeren. Daarna heb je weer gewoon MP3-ondersteuning. Wat betreft de langzaamheid van het systeem, ik zou in elk geval GNome 2 gebruiken. Persoonlijk vind ik dat een stuk sneller. KDE is natuurlijk weer ietsje gebruiksvriendelijker, maar het scheelt niet veel. In RedHat 8 kan je (bij Gnome) in het 'start-menu' naar Servers gaan en dan kan je klikken op 'voorzieningen' Zet daar eens je onnodige dingen af. Bovendien is je swap erg belangrijk, maar ook de servers die gestart worden doen veel. Hopende je geholpen te hebben. Mvg. Michael Dekkers michael@mditservices.com
Link naar reactie
wellicht de reden die te maken kan hebben met de enkele seconden vertraging is het verschil tussen QT en GTK.. kijk.. je hebt QT omgeving en een GTK omgeving GTK = gnome en QT = kde datzelfde geldt ook voor applicaties... sommige zijn gebaseerd op QT (geschreven in) andere weer in GTK. wanneer je op een GTK platform, gnome dus, een QT applicatie opstart zal hij een x aantal QT libraries meestarten.... het openen van GTK applicaties op GTK zal de 1e keer wat langzamer zijn, maar zal spoedig mogelijk in je cache komen te staan... tip van de week: analyseer welke environment je het lekkerste vindt en probeer zoveel mogelijk dat platform te ondersteunen als je aan de x -aantal seconden stoort...
Link naar reactie
[quote:d9ffcb319e="shoekie"]Waar ik net achter kom is dat ik 256mb geheugen heb en maar 128mb swap. Heb bij install denkfout gemaakt door ipv 2x zoveel swap 2x zo weinig swap te nemen. Zou dit het kunnen zijn??[/quote:d9ffcb319e] Nee, dat denk ik niet. Kijk met een proces manager even hoe Linux op jouw systeem met je geheugen omgaat. linux gebruikt altijd vrijwel al je ramgeheugen (issie gek op ;) ), maar bij 256 MB ram zal het swapgeheugen nauwelijks worden aangesproken. Als je merkt dat het swap-gebruik na verloop van tijd richting de 100MB gaat is het een idee om je swappartitie te vergroten, of een nieuwe aan te maken die je aan je configuratie toevoegt. (linux kan met meerdere swappartities werken..) Houdt bij het starten van software er rekening mee dat Mozila en StarOffice/OpenOffice langere opstarttijd nodig hebben. Max
Link naar reactie
[quote:16018b3111="my009054"] Wat betreft de langzaamheid van het systeem, ik zou in elk geval GNome 2 gebruiken. Persoonlijk vind ik dat een stuk sneller. KDE is natuurlijk weer ietsje gebruiksvriendelijker, maar het scheelt niet veel. [/quote:16018b3111] RedHat 8.0 gebruikt standaard Gnome, KDE wordt alleen als optioneel pakket ergens verstop in de installatie aangeboden. Lijkt me dus sterk dat hij geen Gnome gebruikt ;) Max
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...