Ga naar inhoud

[Red Hat 7.3] Partities bekijken

anoniem

Aanbevolen berichten

Is er wellicht een tooltje (liefst grafisch) waarmee je je partities kan bekijken, dus een overzicht krijgt van de verschillende partities en de vrije ruimte op je harde schijf, van de grootte van de partities en de vrije ruimte binnen die partities, en van meer van dat soort dingen? In Control Center / Information / Partitions kon ik namelijk niet zo veel informatie vinden.
Link naar reactie
1) Dank, Kayjay. 2) Kan het zijn dat df alleen informatie geeft over de Linux partities? 3) kdiskfree zit er bij mij op: was even zoeken voor ik er achter kwam dat het commando kdf is. kdf verzorgt kennelijk het partities onderdeel van Control Center: de informatie is vrijwel identiek. Ook kdf lijkt zich alleen druk te maken over de Linux partities (dus niet over Windows partities of lege ruimte). Klopt dat?
Link naar reactie
Nee, kdf maakt zich alleen druk over partities die gemount zijn. Dus als je statistieken wilt zien voor de Widows-partities, mount deze dan eerst even (geldt ook voor floppy of cd-rom's) Je kunt vanuit kdf Windows-partities aankoppelen door op de ingang te klikken en 'bestandssysteem aankoppelen' te kiezen. Mocht je een uitgebreidere grafische weergave willen, kijk dan op http://apps.kde.com voor andere hulpprogramma's die dit mogelijk maken. Max
Link naar reactie
Tuurlijk: mounten! Wist ik al, dus ik had beter even kunnen nadenken. Wat is er eigenlijk op tegen om je Windows partitie altijd te mounten? Wat is daarvoor de handigste manier? Of kan je bijvoorbeeld beter aan de desktop een icoontje toevoegen van die "harddisk" (partitie dus) en dan mounten als het nodig is (zoals ik nu ook met floppies en dergelijk doe)?
Link naar reactie
Windows altijd mounten, tja eigenlijk niks op tegen, heb ik ook zo ingesteld (eigenlijk heeft SuSE dat voor me gedaan). Zit een addertje onder: doordat vfat een niet-linux-partitie is, worden de schrijfrechten alleen toegekend aan de gebruiker die de schijf heeft gemount, bij een mount tijdens de boot van Linux is dat uiteraard de root-gebruiker. Dat kun je oplossen door in de ingang voor je Windows-schijf in /etc/fstab [b:448f3280bd]umask=0002[/b:448f3280bd] te zetten. Automatisch mounten tijdens de boot gebeurt via de optie [b:448f3280bd]auto[/b:448f3280bd] in etc/fstab Voorbeeldje: [code:1:448f3280bd] /dev/hda1 /windows/C vfat auto,umask=0002,users 0 0[/code:1:448f3280bd] Max
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Populaire leden

Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

• Leden

Geen leden om te tonen

• Nieuwe aanmaken...