Ga naar inhoud

Linux - ADSL - ISDN Probleem

anoniem

Aanbevolen berichten

Het volgende probleem doet zich voor: Na het installeren van Mandrake 9.0 of RedHat 8.0 heb ik steeds problemen met mijn Webvox (ISDN-modem). Zodra ik het net op ga kunnen we na verloop van tijd niet meer naar buiten bellen noch kan men ons telefonisch bereiken. Pas als ik het modem heb gereset (de stekker van het modem uit het stopcontact trekken en na enig wachten weer in het stopcontact stoppen) dan zijn we weer bereikbaar en kunnen wij weer telefoneren. Het probleem deed zich het eerst voor na de installatie van RedHat en daarna ook na installatie van Mandrake 9.0. Het is zelfs nu zo erg, dat wanneer ik het modem heb gereset na een paar minuten het probleem zich weer voordoet. Dat zou betekenen, dat ik met Linux net meer kan internetten. Het ADSL-modem (een Alcatel Speedtouch modem) heb ik softwarematig getweakt tot een router, zodat elke computer in ons thuisnetwerk rechtstreeks het Internet op kan. Kent iemand dit probleem en wat is de oplossing hiervoor? Graag ontvang ik jullie adviezen.
Link naar reactie
Ik snap dit effe niet.... Je hebt adsl en isdn. Heb ik trouwens ook maar ga je nu met isdn internetten terwijl je ook de beschikking hebt over ADSL???? Waarom doe je dat en ga je niet internetten met je gehackte adsl modem? Werkt perfect bij mij en ik gebruik Suse 8.1. Het enige wat je in suse onder Yast2 moet instellen is het ipadres van je gateway als je linuxbak dhcp staat ingesteld.
Link naar reactie
Neen, ik internet uiteraard via ADSL. Maar als ik dat doe dan kan ik niet meer naar buiten bellen noch ben ik telfonisch bereikbaar en dat heeft alles te maken met het feit, dat ik via ADSL internet. Onder Windows XP is er niets aan de hand. Dit probleem doet zich alleen voor terwijl ik onder Linux internet. Ra, ra? :cry:
Link naar reactie
Ipconfig geeft de volgende output: "Windows IP-configuratie Ethernet-adapter LAN-verbinding: Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel: lan IP-adres........................................: 10.0.0.1 Subnetmasker................................: 255.0.0.0 Standaardgateway..........................: 10.0.0.138" Neen, ik heb geen ISDN kaart in m'n computer. Dat hoeft ook niet want ik gebruik de Webvox als ISDN-modem.
Link naar reactie
Stomme vraag van die isdn kaart want eerder noemde je al die webvox. Ik heb zelf geen webvox maar een isdn centrale. ZIt die webvox nog aan je computer middels die usb kabel? Heb je al geprobeerd zonder deze aansluiting te surfen? Ik denk namelijk dat er een 1 of ander conflict is.... Ik moet je wel vertellen dat die webvoxen vervelende apparaten zijn. M'n broer heeft er eentje maar die moet ook regelmatig gereset worden. Dat had ik vroeger ook vandaar dat ik hem de deur heb uitgedaan. Die iprange die je opgeeft is trouwens fout. Deze wordt gebruikt voor hele grote netwerken in gebouwen. Officieel hoor je een ip range te gebruiken in de vorm van 192.168.15.1~255 Deze range is gebruikelijk voor thuisnetwerken. Niet dat je het gelijk moet veranderen hoor maar als je wel eens meedoet met een internetgame of je zet een vpn op naar je werk kun je een probleem krijgen.
Link naar reactie
[quote:ee9803e229="ancum"]Stomme vraag van die isdn kaart want eerder noemde je al die webvox. Ik heb zelf geen webvox maar een isdn centrale. ZIt die webvox nog aan je computer middels die usb kabel? Heb je al geprobeerd zonder deze aansluiting te surfen? Ik denk namelijk dat er een 1 of ander conflict is.... Ik moet je wel vertellen dat die webvoxen vervelende apparaten zijn. M'n broer heeft er eentje maar die moet ook regelmatig gereset worden. Dat had ik vroeger ook vandaar dat ik hem de deur heb uitgedaan. Die iprange die je opgeeft is trouwens fout. Deze wordt gebruikt voor hele grote netwerken in gebouwen. Officieel hoor je een ip range te gebruiken in de vorm van 192.168.15.1~255 Deze range is gebruikelijk voor thuisnetwerken. Niet dat je het gelijk moet veranderen hoor maar als je wel eens meedoet met een internetgame of je zet een vpn op naar je werk kun je een probleem krijgen.[/quote:ee9803e229] Bedankt voor je reactie. Inderdaad zit de Webvox met een USB kabel aan m'n computer. Ik ga je suggestie zeker als eerste uitproberen. Ik zit nu even in Windows, vandaar "straks". Ik hou je op de hoogte. Wat betreft de IPrange moet ik zeggen, dat ik dat niet wist. Zo zie je maar weer, je leert dagelijks. T.z.t. ga ik dat wel veranderen.
Link naar reactie
Eh, wstolk vroeg om [b:e296e36c2b]ifconfig[/b:e296e36c2b], welke je op de Linux-box met uitvoeren ;) Ik dacht slim te zijn en te veronderstellen, dat er IP-config werd bedoeld. Enfin, aangezien ik een newbie ben moet je het me maar niet kwalijk nemen, dat ik dat niet begreep en ook niet weet hoe je daar achter kan komen. Wil je me stap voor stap uitleggen waar ik e.e.a. kan vinden?
Link naar reactie
[quote:3bfb55d111="Jan scheltes"]Eh, wstolk vroeg om [b:3bfb55d111]ifconfig[/b:3bfb55d111], welke je op de Linux-box met uitvoeren ;) Wil je me stap voor stap uitleggen waar ik e.e.a. kan vinden?[/quote:3bfb55d111] Sorry, te snel gevraagd. Ik geloof, dat ik het nu wel weet. In Linux-box eerst commando SU gegeven, PASSWORD en daarna IFCONFIG. Daar kwam het volgende uit: eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:10:A7:03:36:AF inet addr:10.0.0.1 Bcast:10.255.255.255 Mask 255.0.0.0 UP BROADCAST NOTRAILERS RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1 RX packets:534 errors:0 dropped:0 ovedrruns:0 frame:0 TX packets:631 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0 collisions:0 txqueuelen:100 RX bytes:584906 (571.1kb) TX bytes:68941 (67.3 Kb) Interrupt:16 Base address:0xbf00 lo Link encap:Local Loopback inet addr:127.0.0.1 Mask:255.0.0.0 UP LOOPBACK RUNNING MTU:16436 Metric:1 RX Packets:210 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0 TX packets:210 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0 collisions:0 txqueuelen:0 RX bytes:17589 (17.1 Kb) TX bytes: 17589 (17.1 Kb) Ik hoop, dat jullie hier wat aan hebben. Ik snap hier echt niets van. Jullie wel? Wat zegt me dit allemaal?
Link naar reactie
Bedankt voor je reactie. Inderdaad zit de Webvox met een USB kabel aan m'n computer. Ik ga je suggestie zeker als eerste uitproberen. Ik zit nu even in Windows, vandaar "straks". Ik hou je op de hoogte. Zover ik het nu kan bekijken (het is best mogelijk, dat het straks weer anders is, maar daar ga ik niet van uit) was dit het EI van Columbus. Maar ja, nu zit ik toch met het probleem, dat de Webvox niet meer 'zichtbaar'is in Windows en ik dus niet meer kan faxen. Ja OK, dan kan ik de USB-kabel er weer inprikken maar hoe zit het dan met faxen vanuit Linux. Ik hoop toch echt, dat er een dag komt, dat ik Windows er helemaal af kan gooien en alleen met Linux kan werken. Is de Webvox uberhaupt vanuit Linux te gebruiken? Nu ik het toch over het overstappen naar Linux heb, heb ik nog een vraag. Kun je een dualbootsysteem maken met 2 maal Linux, bijv. Mandrake 9.0 + Suse Linux 8.1? Zo ja, hoe doe je dat dan. Zo neen, jammer dan. Ik ben benieuwd.
Link naar reactie
[quote:b836f72f90="Jan scheltes"]Eh, wstolk vroeg om [b:b836f72f90]ifconfig[/b:b836f72f90], welke je op de Linux-box met uitvoeren ;) Ik dacht slim te zijn en te veronderstellen, dat er IP-config werd bedoeld.[/quote:b836f72f90] het gaat idd om ip-config, maar het commando hiervoor heet gek genoeg ifconfig Verder ben je er al uit zie ik ;) Max
Link naar reactie
[quote="Jan scheltes" Maar ja, nu zit ik toch met het probleem, dat de Webvox niet meer 'zichtbaar'is in Windows en ik dus niet meer kan faxen. Ja OK, dan kan ik de USB-kabel er weer inprikken maar hoe zit het dan met faxen vanuit Linux. [/quote] Als je de usb-kabel er uit trekt is het logisch dat Windows de modem niet meer 'ziet ' ;). Faxen vanuit Linux? Al wat je daar voor nodig hebt is een modem dat onder Linux werkt ;) met kDEPrint kun je dan vanuit elke willekeurige applicatie faxen. [quote:9affb437c2] Ik hoop toch echt, dat er een dag komt, dat ik Windows er helemaal af kan gooien en alleen met Linux kan werken. Is de Webvox uberhaupt vanuit Linux te gebruiken? [/quote:9affb437c2] Geen idee, iemand anders? Heb je de modem overigens al gebruikt onder Linux, of getracht deze aan de praat te krijgen? [quote:9affb437c2] Nu ik het toch over het overstappen naar Linux heb, heb ik nog een vraag. Kun je een dualbootsysteem maken met 2 maal Linux, bijv. Mandrake 9.0 + Suse Linux 8.1? Zo ja, hoe doe je dat dan. Zo neen, jammer dan. Ik ben benieuwd.[/quote:9affb437c2] Yep, je kunt zoveel Linux-installaties installeren als je schijfruimte toelaat. Hoe je dat doet? Installeren is een kwestie van nieuwe partities aanmaken en Linux daarin installeren. Gebruik telkens dezelfde swappartitie, het is immers onzin om elke Linux-box zijn eigen swap te geven. verder moet je er voor zorgen dat alleen de eerste Linux-installatie een bootmanager in het mbr schrijft. Voeg telkens de nieuwe Linux-box toe aan deze bootmanager om die te kunnen opstarten. Max
Link naar reactie
"Geen idee, iemand anders? Heb je de modem overigens al gebruikt onder Linux, of getracht deze aan de praat te krijgen?" Neen, ik heb het modem niet onder Linux gebruikt. Dat kan nu ook niet meer, want ik heb de USB-kabel, waarmee de webvox op m'n computer was aangesloten, verwijderd i.v.m. het conflict, dat blijkbaar ontstond waardoor ik niet meer naar buiten kon bellen of gebeld kon worden als ik onder Linux ging internetten. Om nu elke keer de Webvox te resetten gaat mij toch wat te ver. Dan maar niet meer kunnen faxen.
Link naar reactie
Ik wil jullie allemaal nog bedanken voor al jullie hulp. Het geeft een goed gevoel, dat ergens daarbuiten er altijd wel hulp is. Ik vrees, dat ik jullie hulp zo in de loop van al mijn verkenningen in Linux en om er echt goed mee te leren omgaan zal moeten inroepen. OK, ik kan zelf best wel wat meer onderzoek doen in allerlei hulpfiles etc. en zo zelf het probleem proberen op te lossen. Ik zal m'm leven beteren. Ik heb net Suse 8.1 geinstalleerd. Dat was geeen onverdeeld genoegen. Zo soepel als de installaties met RedHat 8.0 en Mandrake 9.0 gingen zo complex was de installatie van Suse 8.1 Personal. Bij "installatie" en bij "Installatie - safe settings" bleef setup hangen op "Starting Hardware detection", bij "Manual installation" liep de boel vast bij "USB apparaten zoeken". Bij "Installation - Apic" (what ever that means) leek alles soepel te gaan maar kon ik na afloop het Internet niet op. Ik heb nog getracht bij "Netwerk basis" de DSL configuratie te doen maar snapte ik niet veel van. Ik was ook te ongeduldig om dat echt uitgebreid uit te gaan zoeken. Ik besloot Suse nogmaals te installeren. Toen bleef bij "installation", gek genoeg, setup niet hangen bij "Starting Hardware detection" en ging het vrij vlot. Alleen de printer herkende setup niet. Die moest ik dus via allerlei schermen zelf benoemen. De scanner werd wel herkend, terwijl dat bij de eerste paar installaties niet het geval was en ook niet bij de installaties van RedHat en Mandrake. De beeldscherm resoluties moest ik ook zelf instellen, want setup koos er bij de eerste installaties 1 waarna ik een vergrootglas moest gebruiken om de teksten nog te kunnen lezen. Dat hield niet echt over. Maar nu komt het: ik had, vooraf aan de installatie, de USB-kabel van het Webvox-modem weer op de computer aangesloten. "Wie weet ontstaat er onder Suse geen conflict met het ADSL-modem", dacht ik. En inderdaad is dat probleem met de installatie van Suse uit de wereld geholpen. :wink: Groeten en tot de volgende keer.
Link naar reactie
ROFL, zo zie je maar dat sommige distro's ergens seterker in zijn dan anderen :D Vooral SuSe is bijzonder sterk in ISDN terwijl ik persoonlijk het adsl gedeelte niet echt lekker vind (gebruik ik adsl4linux voor) maar moet ook bekennen dat ik dat zelf niet goed uitgevogeld heb hoor. Trouwens ff terugkomen op ifconfig die netmask broadcast van 10.255.255.255 heb je die zelf ingevuld ?? en 255.0.0.0 voor je netmask ?? of gekregen van/via je provider ?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...