Ga naar inhoud

uninstallen van software (rpm en niet-rpm)


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik heb nu een week Linux draaien en het bevalt me erg goed :) (Redhat 8.0) Ik weet dus nog erg weinig van Linux. Ik installeer regelmatig software en daar heb ik een vraag over. Als ik een pakket installeer met rpm -ivf, dan vind ik meestal een file terug in een of andere /bin dir en dan delete ik de source (.rpm). Soms installeer ik ook wel eens wat door: ./configure make make install en dan delete ik ook weer de source dir (.tar.gz file enzo) Maar hoe kan ik nu weten waar die software is gebleven en hoe uninstall ik dat? In pakketbeheer staan nooit ergens de nieuwe packages die ik heb geinstalleerd met RPM. (heb ook wel eens rpm rebuilddb gedaan) Kan iemand me uitleggen hoe dit werkt?
Link naar reactie
als je met ./configure make make install iets installeert, wordt er in feite verder nergens bijgehouden wat er precies geïnstalleerd wordt. Wat meestal wel kan is make uninstall (als root) geven in de sourcedir als je die nog hebt bewaard. Heb je die niet meer, dan kun je hem opnieuw uitpakken, en [b:c8fedcd0a6]hetzelfde[/b:c8fedcd0a6] ./configure commando weer aanroepen. (Het is dus slim om dat soort dingen ergens te loggen (zie mijn signature).) Daardoor worden weer Makefiles gemaakt en dan kan (meestal, niet altijd) de make uninstall worden gebruikt om het pakketje weer te verwijderen uit je systeem.
Link naar reactie
Ye, checkinstall is een apart programma dat je nog even moet installeren. Chackinstall is een vervanger voor het commando make install, en maakt desgewenst pakketjes aan voor rpm- debian- of slackware-pakketjes aan, al naar gelang welk systeem je gebruikt, en installeert deze vervolgens voor je. Kijk voor meer info op http://asic-linux.com.mx/~izto/checkinstall/ Max
Link naar reactie
[quote:e6e08a7545="Mr.SubZero"]Ik heb nu een week Linux draaien en het bevalt me erg goed :) (Redhat 8.0) Ik weet dus nog erg weinig van Linux. Ik installeer regelmatig software en daar heb ik een vraag over. Als ik een pakket installeer met rpm -ivf, dan vind ik meestal een file terug in een of andere /bin dir en dan delete ik de source (.rpm). Soms installeer ik ook wel eens wat door: ./configure make make install en dan delete ik ook weer de source dir (.tar.gz file enzo) Maar hoe kan ik nu weten waar die software is gebleven en hoe uninstall ik dat? In pakketbeheer staan nooit ergens de nieuwe packages die ik heb geinstalleerd met RPM. (heb ook wel eens rpm rebuilddb gedaan) Kan iemand me uitleggen hoe dit werkt?[/quote:e6e08a7545] ik las laatst iets over SRPM's ... dit zijn ook source bestanden die je zelf door de gcc heen moet trekken(?). deze worden volgens wel bijgehouden in een database. wellicht als er srpm's beschikbaar zijn, om die te gebruiken?
Link naar reactie
[quote:3bc657aed7] ik las laatst iets over SRPM's ... dit zijn ook source bestanden die je zelf door de gcc heen moet trekken(?). deze worden volgens wel bijgehouden in een database. wellicht als er srpm's beschikbaar zijn, om die te gebruiken?[/quote:3bc657aed7] Hoi, Bovenstaande lijkt mij geen goed idee. Volgens mij worden de source-rpm's niet in de rpm-database opgenomen. Het enige wat er gebeurd is dat de source code + SPEC file in de directory /usr/src/packages/<dir> wordt geplaatst. Met de opdracht 'rpm -bb ./SPECS/<filename>.spec' wordt een .rpm-pakket aangemaakt wat je vervolgens met 'rpm -i' nog moet installereren. Vrij omslachtig dus, temeer omdat de gecompileerde pakketten doorgaans al op je distributie CD beschikbaar zijn. Met 'checkinstall' daarintegen wordt een rpm-bestand gemaakt en geinstalleerd van bijvoorbeeld een .tar.gz of .tar.bz2 file, waarbij de 'make install' op een 'andere' manier wordt uitgevoerd om een rpm-pakket te krijgen. Het onhandige is wel dat de dependencies niet opgegeven kunnen worden, waardoor er onvolkomenheden in de rpm-database kunnen sluipen. Ik zou 'checkinstall' alleen gebruiken voor applicaties die niet bij de distributie zitten en op deze wijze in de rpm-database opgenomen worden, zodat je op 1 centrale plaats al je geinstalleerde software hebt staan. Groet, Philip
Link naar reactie
Kleine aanvulling: srpm-bestanden kun je gewoon via rpm installeren, zonder dat je zelf via ./configure etc hoeft te compileren. In dat geval komen de rpm-specs in de filelist van de rpm-database terecht. checkinstall is vooral handig voor het compileren van programma's die niet in rpm-formaat beschikbaar zijn. Srpm's zijn handig als je een patch op de broncode wilt uitvoeren, of de configuratie van het compilatieproces wilt manipuleren. Of als je de broncode wilt lezen natuurlijk ;) Max
Link naar reactie
  • 4 weken later...

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...