Ga naar inhoud

hoe kan ik een rpm-document installeren in Mandrake?

anoniem

Aanbevolen berichten

[quote:a84d2c49df="Aerypton 2"]??? ik voel mij dom ??? :oops:[/quote:a84d2c49df] hé houeens op dt is de bedoeling niet ;) wat ik een beetje probeer te zeggen is dat je heel simpel informatie kan krijgen over het installeren van rpm's. Ik noemde expres niet de vele handige installatie tools als kpackager of nog simpeler in een console mc. Ook noemde ik bewust niet het "probleem" van depencies en alleen maar om je aan te zetten tot een uitgebreiderevraagstelling en om zelf ook f te kijken of je een oplossing kon komen en evt. te komen met een uitleg waarom het je niet lukt en vooral wat er niet lukt Dus :D f in een console man rpm of info rpm of rpm --help :D En dan horen we je zeker weer :lol:
Link naar reactie
jip [code:1:93541f5c89][aerypton@pc02 aerypton]$ rpm /home/aerypton/Documents/kbear-2.0-2mdk.i586.rpm RPM version 4.0.4 Copyright (C) 1998-2000 - Red Hat, Inc. This program may be freely redistributed under the terms of the GNU GPL Usage: rpm {--help} rpm {--version} [/code:1:93541f5c89] vertel eens iets meer over die grafische installatietools... kan mij misschien wel van pas komen..
Link naar reactie
Gebruik je KDE 3.1? klik dan op het rpm-bestand. Bij de optie 'openen met' typ je de naam [b:79c40e9b2c]kpackage[/b:79c40e9b2c] in. Klik op de knop "installeren", en geef het root-wachtwoord op. Kpackage installeert vervolgens de applicatie, of geeft een melding terug over mogelijke conflicten of onopgeloste afhankelijkheden. Mandrake heeft zelf ook een packagemanager, die je vast terugvindt in het configuratiecentrum van Mandrake terug vindt. Deze houdt mogelijk beter rekening met onopgeloste afhankelijkheden of conflicten. Max
Link naar reactie
voor een console kun je MC (Midnight Commander = Norton commander kloon ;) ) gebruiken. Maar je moet ook dan als root inloggen. Je browsd naar het betreffende file ( /home/aerypton/Documents/kbear-2.0-2mdk.i586.rpm ) en geef simpel een enter. Nu kom je in het bestand en zult twee executables zien (met een * gemarkeerd) tw. Install && Upgrade simpel op gaan staan en enter geven. het scherm verdwijnt even en je ziet in je console wat er gebeurt. mits er niet geinstalleeerd wordt (afhankelijken !!) dan kun je met ctrl+o ff switchen tussen console en MC zodat je de output kan lezen. Met name wanneer je geen GUI hebt is MC een wereld tool :D
Link naar reactie
[quote:e1924b49da="Aerypton 2"][aerypton@pc02 aerypton]$ mc bash: mc: command not found [aerypton@pc02 aerypton]$[/quote:e1924b49da] Tja je zult nog wel eea. moeten installeren :D stop je cd er maar in en zoek dan : rpm mc make autoconf Dit zijn er maar een paar maar je zult ze (incl.afhankelijken maar dat gaat hopelijk vanzelf) echt nodig hebben
Link naar reactie
Ehh, heb je al gekeken of kpackage op je systeem aanwezig is? En heb je al gekeken in het configuratiecentrum (heet geloof ik beheerscentrum) van mandrake of daar een pakketbeheerder tussen staat? Van mandrake mag je verwachten dat wanneer je op een pictrogram met de extensie .rpm klikt, dat mandrake dan automatisch een pakketbeheerder opent en het pakket voor je installeert.. Dat dit bij jou niet het geval is, kan er op duiden dat bepaalde onderdelen niet zijn geintalleerd.. Je kunt wel van cd installeren zie je? Maar waarmee doe je dat dan????????????????????????????? Max
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...