Ga naar inhoud

Snellere desktop? koop een andere monitor!!!

anoniem

Aanbevolen berichten

Dit is echt debiel: Ik heb al jaren dezelfde monitor, een 14" Vobis-monitor. Configuratie: 800*600, 24 bits kleuren, 75hz SuSE 8.1 draait prima op mijn AMD 1,4 GHZ, met 384 MB ram. Alleen KDE 3.05 voelt traag aan: 10 sec. opstarttijd van kde, 2-4 sec opstarttijd voor applicaties. Vandaag op de hcc een nieuwe (lees: andere) monitor gekocht, een 17" Compac V75. Effin, in linux naar init 3 gegaan, monitor afgekoppeld, compac aangekoppeld, sax2 gestart, het configuratievoorstel van sax2 iets bijgeschaafd (1024*720 vind ik groot zat voor een desktop op een 17" :), sax afgesloten, terug naar init 5, en inloggen maar weer. Wat denk je? kde start binnen 4 sec, applicaties binnen 1-1,5 sec!! Ook het werken binnen de applicaties verloopt soepeler, alles voelt wat krachtiger aan. Maarehh, hoe kan het veranderen van monitor een dergelijk effect hebben??? Max
Link naar reactie
Das idd wel heel raar. Je zou idd zeggen dat het geen invloed kan hebben op de snelheid van je applicaties. Het enige wat ik mij kan voorstellen dat de oude driver (module) de hele zaak een beetje ophield. Maar dat lijkt me eigenlijk ook sterk. Soms is het beter dingen gewoon te accepteren ipv ze proberen te begrijpen. Denk niet dat hier echt logische verklaring voor is. P.S.: Het is geen 1027*720 maar [u:aca0d839e9]1024*768[/u:aca0d839e9] Veel plezier met je nieuwe monitor en je snellere pc :p GRTZ, René
Link naar reactie
Dat klinkt inderdaad wel heel vreemd hoe je het nu zegt :P Programma's starten dus sneller, maar de processor draait toch zeker niet sneller? Ik heb totaal geen verstand van Linux, maar misschien dat je videokaart beter werkt met 1024 bij 768? Probeer eens die nieuwe monitor op 800 bij 600, kijken hoe snel de programma's dan starten! :wink: Ook veel plezier met je andere monitor en je "snellere" PC :wink:
Link naar reactie
[quote:79324912f6="Johan Stokking"]Dat klinkt inderdaad wel heel vreemd hoe je het nu zegt :P Programma's starten dus sneller, maar de processor draait toch zeker niet sneller?[/quote:79324912f6] Ik mag aannemen van niet :P [quote:79324912f6] Ik heb totaal geen verstand van Linux, maar misschien dat je videokaart beter werkt met 1024 bij 768? Probeer eens die nieuwe monitor op 800 bij 600, kijken hoe snel de programma's dan starten! :wink: [/quote:79324912f6] Even geprobeerd, maar dat maakt niet uit, ook dan is de desktop sneller :) [quote:79324912f6] Ook veel plezier met je andere monitor en je "snellere" PC :wink:[/quote:79324912f6] dank je, ben benieuwd of de nieuwe kde die volgende week of zo uitkomt de boel nog sneller maakt :P Max
Link naar reactie
[quote:90123d62e4="AndorabLe"]Waarschijnlijk kopmt het omdat je een boel processen op de achtergrond had lopen die niet meer afgesloten werden, en nu wel zijn afgesloten. (Ik neem aan dat je al die tijd ook al niet meer je pc hebt uitgezet.)[/quote:90123d62e4] ehh, heb hem nu ook niet uitgezet hoor!! ;) Maar mijn pc staat vaak genoeg uit, dus dat kan het niet zijn.. Max
Link naar reactie
[quote:bbddf5afdf="Hack"]Offtopic: 1027*720 - hmm een oneven aantal - heb jij ergens een losse pixel aan je monitor zitten?[/quote:bbddf5afdf] Dat moet 1024 bij 768 zijn ;) Maar heb inmiddels wel vernomen dat het kiezen van exotische resoluties van invloed kan zijn. Maar dat is nu dus niet het geval, 800 x 600 en 1024 x 768 zijn vrij gangbaar. De kleurdiepte is gelijk, dus dat is het ook niet, en een grotere resolutie zou eerder leiden tot performanceverlies, dan tot een performanceverbetering!! Kan de het aantal hertz van invloed zijn? De vorige had 75 Hz, deze 85 Hz. Max
Link naar reactie
[quote:f91f4badfb="wbsoft"]Nou het zou kunnen dat je nieuwe monitor het video geheugen sneller uitleest. Sommige goedkopere videokaarten moeten uitlezen en schrijven synchroniseren. Misschien doordat er nu sneller wordt gelezen kan X ook sneller in het videogeheugen schrijven?? :o[/quote:f91f4badfb]Volgens mij is dat het! Dat lijkt me het meest voor de hand liggend.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...