Ga naar inhoud

Softmodem onder Linux ??


anoniem

Aanbevolen berichten

Heeft iemand ervaring met het aan de praat krijgen van zo'n namaakmodem? Het modem is een Motorola SM56, ik heb een driver gevonden: sm56_5.1_i386.rpm met installatiehandleiding die ik zorgvuldig heb gevolgd maar tot nu toe geen verbinding (zit ik toch weer onder Windhoos te werken en daar wilde ik nou net vanaf). M'n distrib. is SuSE 7.3, kernel 2.4.10. Ik zie in /var/log/messages de melding Warning: wierd character in interface `ppp*' (No aliases, :, ! or *) Als ik in het bestand /dev/ppp probeer te kijken met een editor dan zie ik helemaal niets, de bestandsgrootte wordt aangegeven als 0 bytes. Ik heb vele behulpzame documenten gevonden met allerlei suggesties die ik allemaal heb geprobeerd maar tot nu toe nul-noppes-nada. Als ik probeer om een verbinding te maken gebeurt er helemaal niets, zelfs geen foutmelding. Ik ben redelijk "Newbie" en dus zo langzamerhand wel aan het eind van mijn Latijn. Dus : HELP-HELP-HELP
Link naar reactie
Welk programma?, nou meerdere geprobeerd. Als browser gebruik ik Opera 5, als ik dan een website aanklik (waarna dan in bijv. Windows (sorry voor het woord) het scherm voor de inbelverbinding verschijnt) krijg ik de melding "Could not locate remote server". Dat betekent volgens mij alleen maar dat er geen verbinding voorhanden is maar Opera zelf doet geen voorstel om een verbinding te maken zoals ik dat in Windows (nogmaals sorry) gewend ben. Verder heb ik een icoon rechts onderin de balk van de desktop van KInternet, kies ik daar voor "Dial in" dan verschijnt heel even een bliksemsymbooltje bij het icoon en dat was het dan wel, als ik vervolgens het log bekijk dan staat daar de melding "cannot open /dev/modem: Input/output error". Volgens mij gebruikt KInternet op de achtergrond wvdial. Als laatste heb ik Internet Dialer geprobeerd en die zegt "Sorry, the modem is busy" In alle gevallen komt het er volgens mij op neer dat het modem ondanks de installatie van de in mijn eerste bericht genoemde drivers gewoon niet herkend wordt. Daarom denk ik ook dat die melding waar ik het eerder over had betreffende een "wierd character in interface `ppp*' er iets mee te maken heeft Mijn grote probleem is natuurlijk dat ik weliswaar op een redelijk ruime ervaring met pc-hardware, DOS en diverse Windows-versies kan bogen maar dat ik me pas enige weken geleden op Linux gestort heb en domweg binnen ja en nee de weg kwijtraak in de wirwar van configuratie- en instellingsbestanden van Linux. Het feit dat ik ook nog bijna niets weet van commandoregel-opdrachten en de syntax hiervan en daarom nog vaak op de grafische interface ben aangewezen maakt de zaak natuurlijk ook niet beter. Wordt vervolgd?? Jim
Link naar reactie
Bedankt voor de tips tot zover. In de lijst die verschijnt na het intypen van "lsmod" is niets te vinden van sm56 of iets anders dat ook maar lijkt op een gevonden modemdriver. "modprobe" gaf de volgende foutmelding: "syntax error [ in country code". dit opgezocht in het configuratiebestand etc/modules.conf en de regel "country[31]" veranderd in "country=31". Daarna met "depmod -a" deze wijziging definitief gemaakt. Bij de volgende "modprobe" opdracht kwam de foutmelding niet meer terug, dus dat probleem is blijkbaar opgelost. Helaas verandert het niets aan mijn eerste probleem, nog steeds geen verbinding en de al eerder genoemde foutmeldingen blijven hetzelfde. Op de gegeven link van angelfire staat inderdaad iets wat een oplossing zou kunnen zijn maar of ik me met mijn nog gebrekkige kennis al aan zoiets griezeligs als een nieuwe kernelcompilatie durf te wagen zoals daar wordt besproken, nou nee geloof ik. Gelukkig is de winter nog lang niet afgelopen dus wie weet.......... :) Verdere suggesties zijn natuurlijk nog altijd welkom, Jim
Link naar reactie
Ik had ook wat problemen met een winmodem. Mijn foutmeldingen leken wel wat op die van jou. Dit heb ik op de volgende manier (deels) opgelost: Een softmodemdriver geeft soms een heel vreemde poort aan je modem, bijvoorbeeld ttySHSF0, deze moet je dus eerst even symlinken: [b:b40b1d798e]ln -s /dev/modem <JOUW MODEMPOORT>[/b:b40b1d798e] Daarna heb ik kPPP gedownload. Die heeft een heel handige wizard om je instellingen te doen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...