Ga naar inhoud

Multimedia-toetsenbord

anoniem

Aanbevolen berichten

In [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=41641&highlight=multimedia]deze topic[/url] ging het over de extra knoppen van een Multimedia-toetsenbord in Linux. Alleen bij Mandrake is de linker Windows toets gebruikt voor het openen van het KDE-menu. Mandrake's 9.0 /etc/X11/Xmodmap [code:1:6f5afc92f9] ! ! This is the "Xmodmap" file for Standard Keyboards with Windows keys. ! ! If you want to have other keymappings for special X-Terminals, just ! create a "Xmodmap.${DISPLAY}" file with the according changes. ! keycode 22 = BackSpace keycode 115 = F13 keycode 117 = Menu [/code:1:6f5afc92f9] In Configuratiecentrum > Uiterlijk en Gedrag > Sneltoetsen >Actie > Paneel KDE Menu openen staat sneltoets F13 /etc/X11/Xmodmap van SuSE 8.1 [code:1:6f5afc92f9] !! !! Xmodmap: Some Settings for a Intel based PC and keyboard !! !! Note: the scan codes of the keys (keycode) used here !! are specific for PC and compatible keyboards. !! !! by werner 1993, 1997-99 !! !! Backarrow key is symbol BackSpace !! Modifiers for backarrow key !! Shift-BS is Symbol BackSpace !! Alt-BS is Symbol DeleteWord !! Remove key is Symbol Delete !! keycode 22 = BackSpace keycode 107 = Delete !! !! Right control key is Control or, if shifted, Compose !! remove control = Control_R keycode 109 = Control_R Multi_key add control = Control_R !! !! WIN95 keys: WIN left and WIN right !! we overwrite Meta_L and Meta_R or Multi_key !! to avoid confusion with older keyboards. !! clear mod4 keycode 115 = Super_L keycode 116 = Super_R Multi_key add mod4 = Super_L Super_R !! !! and WIN menu !! keycode 117 = Menu [/code:1:6f5afc92f9] Ik heb de indruk dat die: keycode 115 = Super_L niet werkt. In SuSE's Configuratiecentrum > Uiterlijk en Gedrag > Sneltoetsen >Actie > Paneel KDE Menu openen staat sneltoets Alt-F1 Zelf heb ik hier 2 multimedia-toetsenborden. Een Microsoft Internet Keyboard en een Logitech Internet Keyboard. Deze extra knoppen hebben volgens xev idd een eigen keycode. Achter de keycodes van de extra toetsen F13 F14 enz te plaatsen , volgens de instructies in de [url=http://sdb.suse.de/en/sdb/html/extrakeys.html]SuSE Database[/url] is niet het probleem. Maar om daarmee via de KDE-menu editor, sneltoetsen om er voor te zorgen dat bijvoorbeeld Mozilla start, lijkt me wel een probleem. Wellicht heeft iemand hier nog iets aan toe te voegen. Wstolk misschien? :roll:
Link naar reactie
Wat ik laatst gedaan heb is werken met F-toetsen. Je pc heeft F1 t/m F12, maar hier kun je nog ettelijke aan toevoegen via Xmodmap Dus [b:42320bb93c]xmodap -e "keycode 115 = F13"[/b:42320bb93c] zet de functie F13 achter toets met code 115. Zoek met het programma [b]xev[b], dat je via een xterminal start, uit welke toetsencodes de multimediatoetsen hebben, en bindt deze aan F-functies. Deze bindt je vervolgens in KDE aan diverse functies. KDE 3.1 ondersteunt volgens mij standaard deze acceltoetsen (althans dat maak ik op uit de broncode), waardoor je ook zaken als het afspelen/pauzeren/stoppen van audio-cd's op eenvoudige wijze kunt instellen in kde. Nu moet je dat via een script doen die dit voor je regelt. Voorbeelden van dergelijke scripts staan op internet, gebuirk dus google even :P Max
Link naar reactie
Max, ik ben uiteraard met de makkelijkste multimedia toetsen begonnen. Namelijk: de linker Windows toets > KDE-menu starten, Web/Home > Mozilla starten en Mail > Kmail starten. Dit werkt nu zowel op de manier beschreven op de SuSE Database, alswel op de manier die jij beschreef. Maar zowel voor het modificeren van ~/Xmodemap.save xmodmap ~/Xmodmap.save en voor xmodmap -e "keycode 115 = F13" etc. is het nodig deze na een reboot deze opnieuw uit te voeren. Bedoel je nu dat alleen een script nodig is voor het afspelen/pauzeren/stoppen van cd's in KDE 3.03, of voor het automatich uitvoeren van de xmodmap taak tijdens de reboots. Ik gebruik trouwens nog steeds KDE 3.03 Is deze upgrade naar KDE 3.1 echt nodig? :roll:
Link naar reactie
[quote:dd06fd95d9="jolo"]Max, ik ben uiteraard met de makkelijkste multimedia toetsen begonnen. Namelijk: de linker Windows toets > KDE-menu starten, Web/Home > Mozilla starten en Mail > Kmail starten. [/quote:dd06fd95d9] Okay, dat kun je het beste doen vie de multey_key optie voor xmodmap. Heb je SusE? Kijk dan eventjes in ~/.Xmodmap voor enkele voorbeelden. [uote] Dit werkt nu zowel op de manier beschreven op de SuSE Database, alswel op de manier die jij beschreef. Maar zowel voor het modificeren van ~/Xmodemap.save xmodmap ~/Xmodmap.save en voor xmodmap -e "keycode 115 = F13" etc. is het nodig deze na een reboot deze opnieuw uit te voeren. [/quote] Klopt, dit commando gebruik je dan ook om een configuratie te testen zonder dat je de boel sloopt. Als dat werkt sla je het commando [b:dd06fd95d9]keycode 115 = F13[/b:dd06fd95d9] op in het bestand ~/.Xmodmap, en voer je eenmalig [b:dd06fd95d9]xmodmap ~/.Xmodmap[/b:dd06fd95d9] uit. Wil je dit globaal voor elke gebruiker instellen, zet de instelling dan in het bestand Xmodmap die in de mappenstructuur van xfree86 te vinden is. [quote:dd06fd95d9] Bedoel je nu dat alleen een script nodig is voor het afspelen/pauzeren/stoppen van cd's in KDE 3.03, of voor het automatich uitvoeren van de xmodmap taak tijdens de reboots. [/quote:dd06fd95d9] Neen, het script is bedoelt om de toetsenbindingen te verbinden met een actie, zoals play,pause,stop, etc. Dit is uiteraard alleen van toepassing als de cd-applicatie geen mogelijkheden biedt om bepaalde acties aan toetsen te binden. De bedoeling is dat het script wordt uitgevoerd op het moment als je op zo'n multimediatoets drukt. [quote:dd06fd95d9] Ik gebruik trouwens nog steeds KDE 3.03 Is deze upgrade naar KDE 3.1 echt nodig? :roll:[/quote:dd06fd95d9] Tja, dat moet jij bepalen. Upgrade naar 3.05 is niet onverstandig, omdat er een aardig aantal beveiligingslekken zijn gevonden in het netwerkgedeelte van kde, en in konqueror. Als je SusE gebruikt, doe dan de upgrade via YOU, die downloadt alleen die onderdelen die echt noodzakelijk zijn, ipv een compleet nieuwe desktop. Heb je geen suse, download dan tenminste kdelibs, kdebase en kdenetwork. De rest hoeft niet per se.. Max
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...