Ga naar inhoud

[Redhat 8.0] veranderen van grootte /usr

anoniem

Aanbevolen berichten

Hoi, Momenteel is de grootte van /usr +/- 5 Gb, echter om een programma te installeren (SAP) moet ik een /usr hebben van tenminste 6.5 Gb vrije ruimte. Hoe kan ik dit het beste aanpakken zonder de zaak opnieuw te moeten installeren. Zoals hieronder te zien is heb ik nog ruimte zat op de harddisks. Zou het werken als ik bv de hele inhoud van /usr copieer naar bv /backup en dan een softlink aanmaak? /dev/hda7 1.9G 166M 1.6G 9% / /dev/hda9 28G 33M 26G 1% /backup /dev/hda12 99M 19M 74M 20% /boot /dev/hda6 2.4G 565M 1.7G 25% /home none 251M 0 250M 0% /dev/shm /dev/hda5 3.4G 864M 2.3G 27% /programs /dev/hda3 4.8G 1.9G 2.6G 42% /usr /dev/hda8 1.3G 280M 1.0G 22% /var /dev/hda2 29G 20G 8.2G 70% /video /dev/hdb6 9.8G 3.8G 5.9G 39% /mnt/data
Link naar reactie
[quote:c77a852024="Andre"]Hoi, Momenteel is de grootte van /usr +/- 5 Gb, echter om een programma te installeren (SAP) moet ik een /usr hebben van tenminste 6.5 Gb vrije ruimte. Hoe kan ik dit het beste aanpakken zonder de zaak opnieuw te moeten installeren. Zoals hieronder te zien is heb ik nog ruimte zat op de harddisks. Zou het werken als ik bv de hele inhoud van /usr copieer naar bv /backup en dan een softlink aanmaak? ...[/quote:c77a852024] copieren naar /backup /backup unmounten /backup mounten op /usr en je hebt een /usr van 28GB Als ik je indeling zo zie denk ik wel dat je genoeg weet om hiermee verder te kunnen
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Je had niet /usr maar /usr/* naar backup moeten kopieren. Door /usr naar /backup te kopieren, staat in /backup een map /usr. Door die partitie op /usr te mounten zit je nu met /usr/usr/ , /usr/usr/bin, /usr/usr/X11R6/ enz. Je kunt dit oplossen door: [b:4b6857c8e0]mv /usr/usr/* /usr/ rmdir /usr/usr[/b:4b6857c8e0] DISCLAIMER: denk goed na voor je dit soort acties doet :-) kijk eerst of het echt klopt wat ik veronderstel.
Link naar reactie
ik denk toch dat ik iets mis... ik heb gedaan: cd /backup cp -R /usr/* unmount /dev/hda9 mount /dev/hda9 /usr en toch heb ik die dubbele /usr BTW m'n /usr is een directory van / zou hier het probleem liggen?? enne die: mv /usr/usr/* /usr/ rmdir /usr/usr werkt niet: [xxxx@startrek /]# mv /usr/usr/* /usr/ mv: cannot stat `/usr/usr/*': No such file or directory
Link naar reactie
De code van wbsoft lijkt correct, maar vergeet niet dat deze code verondersteld dat de nieuw /usr directorie is aangekoppeld. Gebruik je nog de oorspronkelijke /usr dan doet hij niet omdat daar geen map /usr/usr staat. Als je nog met de oude /usr directorie werkt, moet de code als volgt worden: [code:1:8a69a84ca1] mv /backup/usr/usr/* /backup/usr/ rmdir /backup/usr/usr [/code:1:8a69a84ca1] Volgens mij werkt code van jou niet omdat je aan de cp-opdracht geen doellocatie opgeeft. Overigens lijkt het logischer de 'mv' in plaats van de 'cp' opdracht te geven. De opdracht moet dan iets worden als: [code:1:8a69a84ca1] mv /usr/* ./ [/code:1:8a69a84ca1]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Populaire leden

Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

• Leden

Geen leden om te tonen

• Nieuwe aanmaken...