Ga naar inhoud

[De Telegraaf] Winstmarge op MS Windows 85 procent?

anoniem

Aanbevolen berichten

Laat ik maar beginnen door te benadrukken dat ik mij als newbie op de vlakte zou moeten houden en dat bovendien - en belangrijker - het afkatten van tegenhagers niet in het belang van GNU/Linux is. GNU/Linux kan zich immers beter op eigen kracht bewijzen aan gebruikers. Maar goed, volgens dit berichtje in [url=http://www.telegraaf.nl/digilink/teksten/digi.microsoft.dollar.winstmarge.html]De Telegraaf[/url] zou de winstmarge op MS Windows - alle versies? - 85% zijn! Voorzover dat juist is - het berichtje is nogal kort en ik heb nog niet de moeite genomen andere bronnen na te gaan - pleit het wel voor Vrije Software. Ik zou in elk geval niet weten hoe je daar zo'n marge mee zou kunnen halen. Maar tja, ik ben ook geen econoom ...
Link naar reactie
och.. heeft voornamelijk te maken dat eerder ontwikkelde software zoals windows, Office e.d. nu gewoon verkoopt waar verder geen ontwikkelkosten aanzitten.. enerzijds zou dit de enige logische verklaring zijn.. het omhoog gooien van licentiegelden is 2. anderzijds zijn er wel andere ontwikkelkosten (vb. Office11 en die opvolger van XP) Maar gezien de berrichten dat die opvolger van Windows nog 6 jaar duurt voordat het uitkomt.. zou dat wel eens op een zeer laag pitje kunnen staan. resteert nog wel een aantal andere units daaro die gigantische verliezen draaien.. msn bijvoorbeeld staat te boek als een dikke 700 miljoen verlies. en ik meen innovatie is ook zo'n unit die niet erg lekker draait.
Link naar reactie
Daar heb ik (kort) over gedacht ... maar dat leek me - nog meer dan nu al geldt voor mijn post in dit (deel van het) forum - lijken op dat afkatten waar ik niet zo gelukkig mee ben ... Bovendien was ik bang dat dat op dat (deel van het) forum alleen maar zou leiden tot zo'n hoogoplopende discussie die uiteindelijk met een slotje wordt afgesloten.
Link naar reactie
Eigenlijk staat deze hier idd verkeerd, maar eigenlijk is er ook geen plek meer in dit forum waar je dergelijke postings kunt posten. We laten hem dus eventjes staan, zien hoe de discussie loopt ;) wat me overigens in het bericht opvalt is niet het hoge winstmarge van Windows, maar het feit dat de rest verlies draait. OK, dat X Box en MSN verlies draaien is niet verwonderlijk, maar wat denk je van al die andere divisies, zoals de Microsoft-hardware, MS Office, en de vele andere softwaretitels die Mircosoft uitbrengt. Zouden die allemaal verlies draaien? Ik betwijfel het, en ik hoop van niet. Het feit dat zelfs Microsoft er niet in slaagt om het uitbrengen van software winstgevend te maken is nmlk slecht nieuws voor de branche. Immers: als de monopolist het niet kan, waarom zou de concurrentie dat wel kunnen? Nog wat betreft het winstmarge van Windows, hoe is die eigenlijk samengesteld? Voor het promoten van XP heeft MS bijv. $500 miljoen uitgetrokken. Dat is het dubbele van wat Windows volgens het artikel heeft opgebracht. Dat zou dus betekenen dat Windows verlies lijdt... Max
Link naar reactie
Eigenlijk kiest MS er gewoon voor om verlies te leiden op de meeste divisies. Ze houden de producten kunstmatig "goedkoop" waardoor ze beter concurreren met andere bedrijven. Immers, andere bedrijven kunnen zich zulke forse verliezen niet eens veroorloven. Vooral voor de X-Box is het een slimme zet omdat zo een betere marktpositie behaald kan worden. De concurrent kan er nauwelijks tegenop en dus wordt de positie van MS in korte tijd enorm vergroot. En na verloop van tijd kan MS enkele wijzigingen doorvoeren waardoor de deze bedrijfsonderdelen een beetje gezond kunnen maken. Door bijvoorbeeld betaalde services. De X-Box live is ook zoiets waarbij mensen een abbonnement nemen om spelletjes te spelen. Microsoft is sowieso al bezig om over te stappen van een licentie-systeem naar een abbonnement-systeem waarbij gebruikers dus een abbonnement moeten nemen om een stuk software voor beperkte tijd te kunnen gebruiken. MS kan zich heel wat veroorloven omdat hun belangrijkste producten (Windows en Office) zo enorm veel winst produceren. Het is dan ook niet zo vreemd dat MS zo fel is in hun pogingen om Linux en andere Office systemen uit de markt te drukken. Als er een ander office-product opeens enorm populair wordt of als Linux opeens een markt-aandeel van 25% zou krijgen op de desktop-systemen dan zou MS al die verliesgevende onderdelen meer kunnen onderhouden.
Link naar reactie
[quote:686a5d116d="Workshop Alex"] MS kan zich heel wat veroorloven omdat hun belangrijkste producten (Windows en Office) zo enorm veel winst produceren. [/quote:686a5d116d] Kijk, en dat staat dus niet in het artikel, het artikel claimt dat alleen Windows met winst draait, alle andere divisies (dus ook ms office) niet. En dat klopt volgens mij niet. Dat van msn en xbox wel, die worden idd zodanig in de markt gezet dat ze de concurrentie leegzuigen. Max
Link naar reactie
Maar ja, de Telegraaf is niet de enige nieuwsbron die dit onderwerp behandeld. Als je maar goed zoekt zul je veel meer sites vinden die Microsoft's financiele plaatje belichten. Dat MS bezig is om de concurrentie leeg te zuigen is overigens niet vreemd. Dit gebeurt al jaren met zo veel verschillende producten dat het me niet verbaast. Heb je je wel eens afgevraagd waarom hedendaagse printers zo absurd goedkoop zijn? En waarom de fabrikanten van deze printers graag zien dat je hun dure inkt en papier gebruikt en niet ergens een goedkoper alternatief zoekt? Of nog zo iets... Raak ik een wieldop kwijt van mijn Space Star, dus hup naar de dealer. Prijs nieuwe wieldop is 35 Euro! Whoa! En dat voor een eenvoudig plastic schaaltje met een simpel logo erop. Maar goed, ik hoef hem niet zelf te betalen. Maar fabrikanten proberen op allerlei manieren hun klanten aan hun eigen bedrijf te koppelen en doen van alles om te voorkomen dat klanten overlopen. Een simpel voorbeeld zijn bijvoorbeeld de vele spaarkaart opties die vele winkels hebben. Of de FreeBees die je krijgt als je bij BP tankt. En zo zijn er nog veel meer van dit soort vergelijkingen mogelijk. Wat Microsoft doet is gewoon zo veel mogelijk gebruikers koppelen aan hun eigen producten. En daar is MS nu eenmaal heel succesvol in, mede ook omdat hun productlijn zo uitgebreid is. Besturings-systemen, Office software, spelletjes, mobiele telefoons en nog een heleboel meer. Jammer dat die rechter in de USA heeft besloten om MS niet op te delen in meerdere kleinere divisies. Want dan zouden diverse onderdelen niet meer levensvatbaar zijn en zou er een enkele divisie er ruim bovenuit springen met de winst die ze maken. Net als HP bijvoorbeeld. HP maakt fors verlies op de productie van printers. Echter, ze verdienen dit ruimschoots terug met de verkoop van inkt en papier.
Link naar reactie
[quote:7c0c4862a7="PeBo"]Daar heb ik (kort) over gedacht ... maar dat leek me - nog meer dan nu al geldt voor mijn post in dit (deel van het) forum - lijken op dat afkatten waar ik niet zo gelukkig mee ben ... Bovendien was ik bang dat dat op dat (deel van het) forum alleen maar zou leiden tot zo'n hoogoplopende discussie die uiteindelijk met een slotje wordt afgesloten.[/quote:7c0c4862a7] 't was ook enigszins sarcastisch ;) nieuws over MircoSoft... daar kunnen wij toch niets mee :) dat dat draadje zou worden gesloten... dat geeft niet... 't idee is meer dat ze ook eens zien waar MircoSoft mee bezig is :D (Overigens is het verboden producten onder de kostprijs op de markt te zetten... <-- hint voor NMA :P)
Link naar reactie
[quote:e2558f4e1d](Overigens is het verboden producten onder de kostprijs op de markt te zetten... <-- hint voor NMA )[/quote:e2558f4e1d] Correct. Maar de kostprijs is meestal nog een stul kager dan de prijs waarvoor deze producten worden verkocht. Reken maar dat de prijs van de X-Box boven de spandaard kostprijs ligt. De grap is echter dat veel bedrijven naast de onkosten voor de productie ook nog vele andere onkosten hebben die niet meegerekend hoeven te worden in de kostprijs. De kostprijs van een printer is misschien een tientje aan materiaal en nog wat extra voor de afschrijving van de fabriek-robot die dat ding in elkaar zet. Misschien nog een beetje personeelskosten maar daar blijft het wel bij. Maar de marketing, het ontwerp, het lobbyen bij de duiznden verkoop-punten en een heleboel meer zijn vrij kostbaar en worden maar gedeeltelijk meegerekend. Ook zaken als het bijhouden van een website waar informatie over het product wordt gepresenteerd en waar klanten eventueel een bestelling kunnen plaatsen is vaak vrij kostbaar. En dan nog de prijs van de software drivers die je er bij krijgt. Deze kosten enorm veel tijdens de ontwikkeling maar ze worden [i:e2558f4e1d]gratis[/i:e2558f4e1d] meegeleverd met bepaalde producten en tellen daardoor ook niet mee voor de kostprijs berekening. Immers, deze drivers zijn gewoon een ander product dat gratis wordt meegeleverd.
Link naar reactie
Ik heb eens wat rondgevraagd vandaag onder vrienden en kennissen met een middenstandsconnectie, en een dergelijke winstmarge is niet ongewoon. Bijvoorbeeld op spijkerbroeken (vooral Levis) zit die ook, bepaalde consumentenelectronica werd ook genoemd. Opvallender was alleen dat waar elders de laatste schakels in de keten, de verkooporganisaties en de winkeliers, steeds meer de grootste marges opstrijken, het hier de producent zelf is die er met de kluif vandoor gaat. groetjes Edmond
Link naar reactie
Yep, de desktop staat voor desktop-pc. Wat die printers betreft, de dure inkt kun je omzeilen door gewoon een nieuwe printer te kopen als de inkt op is. Dat kost tegenwoordig bijna net zo veel. Vervolgens verkoop je die andere tweedehands, en heb je de helft van je printkosten weer terug ;) Let bij de aanschaf op het aantal meegeleverde inktcartridges, een duurder type printer waarbij 2 worden meegeleverd valt vaak goedkoper uit dan wanneer je een goedkoper type koopt, en de tweede cartridge er apart bij moet kopen Max
Link naar reactie
Ik denk eigenlijk niet dat het opsplitsen van Microsoft veel had uitgehaald. Als je opsplitst op producten, zou het Xbox gedeelte net als MSN vrij snel failliet zijn, en het windows/ office gedeelte vrij rijk worden, en dus weer gaan uitbreiden met functies zoals msn, spelconsoles enz. Dan heb je voor ongeveer een jaar de concurentie op het gebied van spelconsoles en webdiensten verhinderd, maar niets tegen het besturingssysteem gedeelte kunnen uithalen.
Link naar reactie
[quote:ff14da544e="E gozeling"]Ik denk eigenlijk niet dat het opsplitsen van Microsoft veel had uitgehaald. Als je opsplitst op producten, zou het Xbox gedeelte net als MSN vrij snel failliet zijn, en het windows/ office gedeelte vrij rijk worden, en dus weer gaan uitbreiden met functies zoals msn, spelconsoles enz. Dan heb je voor ongeveer een jaar de concurentie op het gebied van spelconsoles en webdiensten verhinderd, maar niets tegen het besturingssysteem gedeelte kunnen uithalen.[/quote:ff14da544e] IMO moet MS gesplits worden in 2 bedrijven... 1 dat windows en office verkoopt en 1 dat windows en office verkoopt (wat ze met de rest doen zal mij een worst wezen ;)) mocht 1 van die 2 bedrijven een monopoliepositie verkrijgen, dat moet dat gewoon weer opgespiltst worden :D
Link naar reactie
[quote:1b08d99da2="Edmond Varwijk"]Ik heb eens wat rondgevraagd vandaag onder vrienden en kennissen met een middenstandsconnectie, en een dergelijke winstmarge is niet ongewoon. Bijvoorbeeld op spijkerbroeken (vooral Levis) zit die ook, bepaalde consumentenelectronica werd ook genoemd. [/quote:1b08d99da2] Maar het grote verschil is dat een extra windows-versie niks kost. Een spijkerbroek moet geproduceerd worden, voor een extra windows-versie is alleen een CD'tje nodig. Hoeveel zou dat kosten? 1 Euro? Ik denk dat Microsoft zoveel winst maakt op windows omdat ze er zoveel van verkopen terwijl hun marginale kosten nihil zijn.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Populaire leden

Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

• Leden

Geen leden om te tonen

• Nieuwe aanmaken...