anoniem Geplaatst: 14 november 2002 Delen Geplaatst: 14 november 2002 Hoi, Iemand het artikel al gelezen? Ik zie en hoop standaard vooroordelen over gebruiksgemak etc. tegen en toen moest ik even denken aan het artikel in de SüdDeutsche Zeitung [url]http://www.sueddeutsche.de/index.php?url=computer/neuetechnik/software/56594&datei=index.php[/url], daar word terecht gezecht: [quote:05a489a73d]Ich will ja schließlich mit Linux arbeiten. Dazu muss auch was gelernt werden. Selbstverständlich. [/quote:05a489a73d] Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 november 2002 Auteur Delen Geplaatst: 14 november 2002 Ik heb het ook gelezen. In het artikel wordt windows als de standaard genomen, en vervolgens worden de drie bekende linuxdistro's er mee vergeleken. Dat de muis het niet doet bij Redhat is een behoorlijke slordigheid, maar als ik Windwos 98 se op mijn computer zet dat moet ik overal vandaan de drivers weer gaan zoeken en dan heb ik nog een onbekend apperaat (volgens de systeem info) waarvan ik zelf geen eens weet wat het is. En dan heb ik het nog geen eens over alle kunstgrepen die je af en toe moet uithalen op een stom netwerkaartje te installeren. Kortom, ze hadden ook eventje windows moet installeren op een pc met wat verse hardware. Dan waren ze net zoveel problemen tegen gekomen. En zet iemand met nul verstand van computers achter windows en achter KDE of Gnome, de persoon zal het allemaal even ingewikkeld vinden. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 november 2002 Auteur Delen Geplaatst: 14 november 2002 tis gewoon zo dat windows veel makkelijker is in het gebruik. zeker voor mensen die niks van computers afweten. installeren is veel makkelijker. bij linux moet er best veel in de console gebeuren en dat is misschien leuker maar makkelijk is toch echt anders. voor windows is ook veel meer ondersteuning te vinden. nee qua gebruiksgemak is windows nog steeds ver vooruit. sorry mensen Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 15 november 2002 Auteur Delen Geplaatst: 15 november 2002 Het is maar wat je gewend ben. Ik heb de afgelopen week voor de tweede keer Gentoo geïnstalleerd en dat doe ik inmiddels net zo makkelijk als windows 98 of Mandrake. Ik heb inmiddels al heel wat uurtjes besteed om windows op verschillende pc's te installeren of te repareren en ik heb het idee dat wanneer je enig verstand van zaken hebt Linux net zo makkelijk is te installeren als windows, en dat geldt ook voor het gebruik. En dat was nu zo jammer aan het artikel: er wordt uitgegaan van een goed werkende, geïnstalleerde windows, waarbij de auteur van het artikel blijkbaar wel met Windows overweg kan. Als dit je uitgangspunten zijn, dan wordt Linux nooit iets. In het meest optimale geval een vieze windows-kloon, zoals Lindows eerst van plan was. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 15 november 2002 Auteur Delen Geplaatst: 15 november 2002 Moach, heb de consumentenbond nooit zo'n betrouwbare bron gevonden vooor wat betreft tests. Max Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 15 november 2002 Auteur Delen Geplaatst: 15 november 2002 Tja, Max maar het blijft toch zonde als er zo over Linux geschreven wordt. Ik heb inderdaad het gevoel dat er soms appels met peren vergeleken wordt wat Water ook al zegt: een goed lopende windows en een nieuwe installatie van Linux. Zo houdt Linux een "slechte" naam. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 15 november 2002 Auteur Delen Geplaatst: 15 november 2002 Klopt en als rechtgeaarde Linux-gebruiker aan jouw de taak om een brief aan de consumentengids te sturen waarbij je een gefundeerde uitleg geeft waarom zij eigenlijk een waardeloos artikel hebben opgesteld Max Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 15 november 2002 Auteur Delen Geplaatst: 15 november 2002 Tja, dat zou eigenlijk wel moeten. Ga ik misschien maar eens doen. :-? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 15 november 2002 Auteur Delen Geplaatst: 15 november 2002 [quote:dd9595286b="Cyphus"]tis gewoon zo dat windows veel makkelijker is in het gebruik. zeker voor mensen die niks van computers afweten. installeren is veel makkelijker. bij linux moet er best veel in de console gebeuren en dat is misschien leuker maar makkelijk is toch echt anders. voor windows is ook veel meer ondersteuning te vinden. nee qua gebruiksgemak is windows nog steeds ver vooruit. sorry mensen[/quote:dd9595286b] Een vriend van mij, systeembeheerder, ging toevallig vandaag Linux testen. Hij is er enorm over te spreken, en gaat zich er verder in verdiepen omdat hij er misschien wel enkele servers op wil laten gaan draaien... Bij de install was ALLES meteen gevonden, en dat was in zijn geval bij Win2000 Niet Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 15 november 2002 Auteur Delen Geplaatst: 15 november 2002 Ik wil niet lullig doen, maar als ik zo eens naar pc-gebruikers om me heen kijk dan kan ik eigenlijk maar een ding zeggen. Zolang als het minder bekend is onder de gebruikers, gebruiken ze het niet. Vervolgens zijn er ook nog een boel die wel ketteren op windows, maar niets anders willen proberen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 november 2002 Auteur Delen Geplaatst: 16 november 2002 meeste computergebrukers die ik ken snappen niet dat je een pc zonder Windows kunt gebruiken. [color=darkblue:950395c81f]"Welke versie heb je?"[/color:950395c81f] "Ik gebruik SuSE Linux 8.1" [color=darkblue:950395c81f]"Ja, maar Welke Windows-versie gebruik je dan?"[/color:950395c81f] "Ik gebruik GEEN Windows, maar ik gebruik Linux, SuSE Linux 8.1" [color=darkblue:950395c81f]"Ow, dan is dat al een oude computer zeker"[/color:950395c81f] "Hoezo?, SuSE 8.1 is net een maand uit!" [color=darkblue:950395c81f]"Ja maar tegenwoordig gebruikt men toch Windows? Iedereen gebruikt Windows!!"[/color:950395c81f] "Ja maar ik ben niet iedereen, ik gebruik Linux" [color=darkblue:950395c81f]"Ja maar, alles is tegenwoordig gebaseerd op Microsoft, dus moet je ook MS Windows gebruiken, anders kun je niks!!"[/color:950395c81f] "Hm, ik kan alles draaien wat ik wil hoor?" [color=darkblue:950395c81f]"Ja maar, dan kun je niet Internetten, plaatjes bekijken, documenten uitwisselen, mp3-tjes afspelen, gamen, etc.. Want dat is toch allemaal MS Windows????"[/color:950395c81f] "[ZUCHT]" Tja, dat is gewoon vermoeiend. En eigenlijk raar dat men bij software zo gek doet als je geen MS gebruikt. Als je dat nu naar bijv. Auto's verplaatst, stel je dit gesprek eens voor: [color=darkblue:950395c81f]"Welk type rij jij?"[/color:950395c81f] "Ik heb een Renault Clio 1,4 TRS [color=darkblue:950395c81f]"Ja, maar wat voor Opel rij je dan?"[/color:950395c81f] "Ik rij GEEN opel, ik rij in een Renault, Renault Clio 1.4 TRS" [color=darkblue:950395c81f]"Ow, dan is dat al oldimer zeker"[/color:950395c81f] "Hoezo?, het nieuwste model Clio is net een maand uit!" [color=darkblue:950395c81f]"Ja maar tegenwoordig rijdt men toch in een Opel? Iedereen rijdt immers in een Opel!!"[/color:950395c81f] "Ja maar ik ben niet iedereen, ik rij in een Renault" [color=darkblue:950395c81f]"Ja maar, alles is tegenwoordig gebaseerd op Opel, dus moet je ook in een Opel rijden, anders kom je bijna nergens!!"[/color:950395c81f] "Hm, ik kan komen waar ik wil hoor?" [color=darkblue:950395c81f]"Ja maar, dan heb je geen centrale portiervergrendeling, geen airco, geen electrische spiegels, geen boradcomputer, geen verstelbare binnenspiegel, geen stoelverwarming, Want dat zit toch alleen in een Opel????"[/color:950395c81f] "[ZUCHT]" ;) Max Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 november 2002 Auteur Delen Geplaatst: 16 november 2002 Tja , huh, de consumentenbond. Ik vertrouw er graag op, altijd handig, vergelijkende tests. Maar niet met computers. Dat was ooit de grote misser van de bond: een artikel uit de tijd van de IBM 1-86 PC,nog met dos en gloeiende groene letters op het beeldscherm, en een vernietigend oordeel van de Cbond: dat wordt nooit iets die PC, we kunnen ons niet voorstellen dat er in het gezin ooit iets meer gedaan kan worden dan de finaciele administratie. Groot en machtig fout. Want de bond test het heden: wie wil er wat van wat er nu is. En met computers heb je zicht op de toekomst nodig, en je moet wat willen: wat is de computer morgen, en willen we Bill Gates nog die ons bespioneert ? Een consumentenbond is er dus voor het hier en nu, eventjes maar. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 november 2002 Auteur Delen Geplaatst: 17 november 2002 [quote:d267977389]tis gewoon zo dat windows veel makkelijker is in het gebruik. zeker voor mensen die niks van computers afweten. installeren is veel makkelijker.[/quote:d267977389] Windows installeren is veel makkelijker? Dat meen je toch niet! Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 november 2002 Auteur Delen Geplaatst: 17 november 2002 Windows makkelijk, ik kan tegenwoordig niet eens meer een mpg kijken zonder 14 service packs te downloaden, een avi'tje kijken (geen divx) nee sorry dat word niet ondersteund, geef mij maar linux, werkt veel beter Met vr.gr. Robert Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 november 2002 Auteur Delen Geplaatst: 17 november 2002 Het is inderdaad niet juist van de consumentenbond dat ze een goed draaiende win-doos hebben vergeleken met de installatie van linux, maar eerlijk is eerlijk, voor echte digibeten is windows nu eenmaal gebruiksvriendelijker dan linux. Ook al zit windows vol fouten en is alles wat op windows kan inmiddels ook wel op linux mogelijk, het ontbreekt linux nog aan gebruiksgemak. Als je weet hoe het werkt,is natuurlijk alles makkelijk en simpel. Dat geldt voor elk OS. Dat lunix meer kwaliteit heeft, wordt pas duidelijk als je er dieper in duikt. Herko Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 november 2002 Auteur Delen Geplaatst: 17 november 2002 We hebben gewoon computers nodig met Linux voorgeinstalleerd. *Dan* pas kunnen we goed vergelijken. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 november 2002 Auteur Delen Geplaatst: 17 november 2002 [quote:c61256a38c="RobertV"]We hebben gewoon computers nodig met Linux voorgeinstalleerd. *Dan* pas kunnen we goed vergelijken.[/quote:c61256a38c] En natuurlijk mensen die nog helemaal niets van computers weten, de zogeten digibeten. Maar waar haal je die vandaan? Voor een echte "digibeet" maakt het niet uit of hij moet beginnen met windows of linux omdat hij beide (nog) niet kent. Voor beide zal hij dingen moeten leren. Als hij eenmaal aan een systeem is gewend, zal het voor hem moeilijk worden om over te stappen. (Vooral als de systemen veel van elkaar afwijken.) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 november 2002 Auteur Delen Geplaatst: 17 november 2002 Ik ben ongeveer 1,5 maand bezig met Linux en moet zeggen dat het me erg meevalt. "The proof of the pudding is the eating" zegt men wel. Linux is beslist niet moeilijker dan Windows, al moet ik er bij zeggen erg veel steun te hebben gehad van forums zoals deze. Wat me vooral opvalt is de veel betere stabiliteit, geen virussen en veel minder spyware. Ik zou beslist niet meer terug willen naar windows. Ik ben er van overtuigd dat mensen die de kunde hebben windows te installeren ook linux kunnen installeren, mits ze er het geduld voor kunnen opbrengen zich de materie eigen te maken Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 november 2002 Auteur Delen Geplaatst: 17 november 2002 [quote:f27c746230="Middelburg"]... mits ze er het geduld voor kunnen opbrengen zich de materie eigen te maken[/quote:f27c746230] En daar ontbreekt het velen aan :evil: Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 november 2002 Auteur Delen Geplaatst: 17 november 2002 Is ook bekend wie die test heeft geschreven voor de Consumentenbond? Veelal koopt zij die artikelen ook 'maar' gewoon in. Verder ben ik het met MAximiliaan eens, de consumentenbond is niet de club voor dit soort artikelen. Ik heb ooit een enorm enqueteformulier voor hen ingevuld om het 6 (!) maanden later vertaald te zien in een inmiddels volkomen achterhaald artikel zonder echte inhoud. Jammer van de moeite. mvrgroet Edmond Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen