anoniem Geplaatst: 13 november 2002 Delen Geplaatst: 13 november 2002 Hallo, Ik heb nog geen upgrade uitgevoerd naar SuSE 8.1, maar wil dit binnenkort wel gaan doen. Wel baart het mij zorgen dat SuSE 8.1 met gcc 3.2.x meegeleverd wordt, met name omdat ik bijvoorbeeld Word Perfect 8 gebruik, waarbij (verouderde) bibliotheken zorgen voor de xwindows ondersteuning. Ik vraag mij af of applicaties die gecompileerd zijn met oudere compilers probleemloos (kunnen) draaien: xwp is bijvoorbeeld nog in het (ondertussen antieke) a.out formaat! Wie kan daar wat over zeggen? Groet, Philip Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 13 november 2002 Auteur Delen Geplaatst: 13 november 2002 Ik heb getracht een oudere applicatie (voor SuSE 7.2) te gebruiken onder 8.1. Alhowewl alle dependencies klopten wrkte de applicatie niet. Zelf compileren was de enige oplossing.. Max Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 15 november 2002 Auteur Delen Geplaatst: 15 november 2002 Nou Max, In ieder geval bedankt voor je antwoord! Ik denk dat ik de upgrade noodgedwongen maar even uitstel totdat ik eens tijd heb om op een 2e root-partitie te gaan experimenteren of zo. Groet, Philip Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 15 november 2002 Auteur Delen Geplaatst: 15 november 2002 Ik draai al een tijdje op gentoo 1.3b, die gecompileerd is met gcc 3.1 (de upgrade naar gcc 3.2 gaat ook niet zomaar omdat die binair niet compatibel is met gcc 3.1), en heb dus 't zelfde probleem. Maar omdat ik plaats zat heb, heb ik mijn oude slackware 8.1 installatie in een directory geplaatst en chroot ik daarnaar om oude binaries te draaien, wat perfect werkt. Misschien is dat een oplossing? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 15 november 2002 Auteur Delen Geplaatst: 15 november 2002 dat is nou de pest met closed source software, hoe goed ook. Als er geen fabrikant meer is om het voor je te compilen en je voor de update te laten betalen .... :wink: Wat dat betreft is de binaire compatibiliteit tussen de verschillende Windows-versies een knappe prestatie van Microsoft. Maar ja, zij moeten ook wel. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 november 2002 Auteur Delen Geplaatst: 16 november 2002 Overigens zijn statisch gelinkte binaries geen probleem, en draaien op alles wat linux is, ongeacht de glibc en gcc versie. Voorbeelden hiervan zijn pgp van network associates en rar van rarsoft. Het gebeurt ook dat de nodige libraries (waarmee dynamisch gelinkt is), gewoon worden meegeleverd met de binaire distributie, en dat zou ook moeten werken. Ik geloof dat netscape en staroffice daar wel onder vallen. Dus als die wp8 niet dynamisch gelinkt is met glibc of dergelijke, moet het wel werken. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 november 2002 Auteur Delen Geplaatst: 16 november 2002 Hoi, Bedankt voor de antwoorden. In principe is xwp8 statisch gelinkt. maar het probleem is de XServer ondersteuning. Daarvoor heb ik 3 libraries geinstalleerd: olslibs5.rpm, oldlibs6.rpm (slechts 1 van de 2 heb ik echt nodig) en shlibs5.rpm. Wat deze libraries precies doen weet ik niet, maar ik weet wel dat zonder deze bibliotheken xwp8 niet draait (of andere oudere XWindows programma's, zoals bv. de Netscape Calendar). Ook weet ik niet waar de source code van deze bibliotheken vandaan komt. Ik dacht in eerste instantie XFree86, maar daar kan het niet vinden. Als iemand dat dus weet... Groet, Philip Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 25 november 2002 Auteur Delen Geplaatst: 25 november 2002 Hallo, Ik heb de overstap gewaagd! Dat YaST2 van mij eist dat de root-partitie opnieuw geformatteerd wordt, vind ik wat minder. Desalnietemin heb ik het gedaan, zodat ik nu een schone installatie heb en het ReiserFS bestandssysteem. Mijn ext2-home partitie is gewoon in stand gehouden (en daar heb ik verder geen problemen mee; wel lekker dat mijn oude instellingen allemaal bewaard zijn). Alleen vervelend dat kxicq2 niet werkt (segmentation fault)... Maar goed, dit topic gaat over het draaien van xwp8 onder SuSE8.1. En ja: het KAN!!! 1.Ik heb de kernel hergecompileerd met ondersteuning voor het a.out formaat. 2. Ik heb shlibs5 (SuSE 7.2) opnieuw gecompileerd en de rpm-file geinstalleerd. En warempel: xwp start op zonder morren in volle glorie :) Daar ben ik heel blij mee. Nog wel een tip voor mensen die dit ook willen proberen: als je de shlibs5 source code hebt geinstalleerd, moet je wel even de .spec-file aanpassen: /usr/src/packages/SPECS/shlibs5.spec De opdracht 'tar xIf...' moet je even veranderen in 'tar xjf ...' De optie -I is verouderd en werkt niet meer (diende voor het uitpakken van .bz2 gecomprimeerde bestanden). Met 'rpm -bb /usr/src/packages/SPECS/shlibs5.spec' wordt vervolgens de rpm-file gecompileerd in '/usr/src/packages/RPMS/i386/shlibs5-2001.7.30-21.i386.rpm' en kan je deze gewoon met 'rpm -i' gevolgt door 'SuSEconfig' installeren. SuSE 8.1 werkt verder vlekkeloos; ziet er fraai uit! Groet, Philip Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 25 november 2002 Auteur Delen Geplaatst: 25 november 2002 [quote:2bbc7646f5]. Alleen vervelend dat kxicq2 niet werkt (segmentation fault)... [/quote:2bbc7646f5] Hoe is je home directory volgens /etc/fstab gemount? Max Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 26 november 2002 Auteur Delen Geplaatst: 26 november 2002 Hoi Max, De instabiliteit van kxicq heeft niets met het mounten van mijn homedirectory te maken, maar hier heb je mijn regel uit /etc/fstab: /dev/hda8 /home ext2 defaults 1 2 Ik heb kxicq opnieuw gecompileerd, maar nu met native KDE3 ondersteuning (CVS van gisteren). Het werkt nu allemaal weer vlekkeloos onder QT-3.05 (De CVS veronderstelt QT-3.1.0, maar ik heb wat 'gerommeld'). De kxicq die bij SuSE geleverd wordt draait nog op de KDE2 compatibiliteits libraries en daar gaat het dus fout... Groet, Philip Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen