anoniem Geplaatst: 11 november 2002 Delen Geplaatst: 11 november 2002 kde crasht. ik kon niets meer doen. hoe kan ik kde sluiten en opnieuw starten of is er een andere oplossing. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 11 november 2002 Auteur Delen Geplaatst: 11 november 2002 Erg duidelijke omschrijving ;) KDE kan niet crashen (gnome overigens ook niet :P) Er is dus iets anders dat crasht, bijv. de X server, de Windowmanager, een bepaalde appiicatie, etc.. Geef dus aan wat je deed toen de crash zich voordeed, en welke applicaties toen draaiden. Een manier om KDE (eigenlijk de X server) te herstarten is door de toetsencombinatie Ctrl+Alt+Backspace in te drukken. Max Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 12 november 2002 Auteur Delen Geplaatst: 12 november 2002 ik deed iets met galeon. volgens mij had ik het menu bookmarks geopend en ongeveer tegelijkertijd kwam er een bericht dat de server nie kon vinden ofzo, maar iig vanaf dat moment kon ik nergens meer op klikken. ik heb ctrl-alt-F1 gedaan en gereboot. ik ben nog nie zo bekend met linux, maar reboot werkt altijd wel. ik wil het alleen iets netter oplossen, want ik wil linux nie opnieuw opstarten. dat is nou juist het voordeel van linux. maar ctrl-alt-backspace zal iig onthouden. wat er verder draaide weet ik nie echt meer, maar ik denk gabber, en misschien evolution Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 12 november 2002 Auteur Delen Geplaatst: 12 november 2002 OK, als je denkt dat galeon de oorzaak is, doe dan de volgende keer weer Ctrl+Alt+F1, typ vervolgens na het inloggen [b:91b1227d15]ps ax[/b:91b1227d15], en zoek in de lijst naar galeon. Onthoud het pid-nummer, en typ vervolgens [b:91b1227d15]kill -9 pidnummer[/b:91b1227d15]. Galeon wordt dan geforceerd beeindigd, en als het goed is wordt de desktop dan weer vrijgegeven.. Max Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 12 november 2002 Auteur Delen Geplaatst: 12 november 2002 thx ik zal het onthouwe hoe weet je in hemels naam dat soort commando's? :P ik moet nog heel veel leren Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 12 november 2002 Auteur Delen Geplaatst: 12 november 2002 Die commando's? Tja, veel lezen he, dan leer je ze wel :P toenik 2 jaar geleden met Linux begon, toen had je na de installatie alleen een prompt voor je, en moest je met veel bloed, zweet en tranen via commando's het systeem zodanig instellen dat er iets grafisch verscheen, wat je vervolgens weer met commando's verder moest instellen. Kijk, dan leer je heel snel de basics van het systeem :) Max Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 12 november 2002 Auteur Delen Geplaatst: 12 november 2002 doet me een beetje denken aan dos toen ik een 5-jarig jochie was. je had wel norton en misschien windows 3.x maar daar was ook alles mee gezegd Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 12 november 2002 Auteur Delen Geplaatst: 12 november 2002 op een 1 of andere manier is het jammer dat de computer in gebruik makkelijker wordt. ik denk dat er over een paar jaar minder mensen zijn die echt weten hoe bijvoorbeeld een hele linux-distributie in elkaar zit. Op dit moment zijn er zat mensen die weten hoe mandrake of red hat precies in elkaar zit, wat er allemaal nodig is om het te laten draaien en hoe het draait. maar over een paar jaar is linux zo uitgebreid dat alleen de mensen die er actief aan werken, weten hoe het precies in elkaar zit. en natuurlijk die paar die-hards die zelf de kernel compilen en verder alles zelf maken; als die er over een paar jaar nog zijn tenminste. linux zal qua gebruik-gemak wel op windows gaan lijken. sorry voor dit off-topic gefilosofeer :P Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 12 november 2002 Auteur Delen Geplaatst: 12 november 2002 Nog even terug naar het 'vastlopen' van KDE. Soms heb ik ook wel eens last van een vastloper in KDE. Het is dan niet meer mogelijk om aftesluiten of van console te wisselen. Dit heb ik alleen onder KDE, niet met ice/blackbox etc. Dacht dat het te maken had met het feit dat KDE geen windowmanager is, maar een desktop environment en dat er dan een proggy vastliep wat het kde 'meesleurde'. Zit nu te denken aan een andere oorzaak....hardware mating misschien ? Hoe kom ik daar achter, het is me tot nu alleen onde kde gebeurt en windows98se (maar dat is normaal toch :roll: ). Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 12 november 2002 Auteur Delen Geplaatst: 12 november 2002 In principe is het moeilijk om op afstand te bepalen wat er bij je voor zorgt dat X Window (want daar gaat het om) vastloopt. Als je alleen bij het gebruik van KDE last hebt van het vastlopen, dan kun je er van uitgaan dat een bepaald onderdeel van deze desktop de oorzaak is. Ga na welke programma's je wel in kde gebruikt (bijv. Konqueror), maar niet als je een andere windowmanager gebruikt. Werk eens onder een andere gebruikersnaam om te kijken of er iets mis is met je lokale configuratie. Is dat idd het geval, verwijder dan kdeglobals uit KDE_HOME/share/config, of hernoem KDE_HOME en start kde opnieuw op. (KDE_HOME= configuratiemap van kde, bijv. ~/.kde of ~/.kde3) Overweeg evt om een nieuwere versie te installeren, elke maand is er een nieuwe KDE te downloaden... Max Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 13 november 2002 Auteur Delen Geplaatst: 13 november 2002 bij mij is het verder (nou ja tot nu toe en dat is nie zo lang) nie meer gebeurt. ik heb het gevoel dat het incidenteel was. er gebeurde wat dingen door elkaar en in principe moet het werken, maar ik denk nie dat het veel voorkomt. Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen