Ga naar inhoud

[KDE 3.0.3] Een shortcut voor voorwaardelijke actie

anoniem

Aanbevolen berichten

Geen serieus probleem maar toch: ik krijg maar niet uitgevogeld hoe je een shortcut in KDE kan toewijzen die bedoeld is om alleen in bepaalde situaties te werken. Een voorbeeld om dit te verduidelijken: met Alt+F4 kan je schermen aflsuiten. Hoe bereik je echter dat Alt+F4 de KDE/Linux-sessie afsluit (althans: het logout menu oproept) als geen enkel sherm focus heeft? (Iets soortgelijks, maar dan ingewikkelder, wil ik met Ctrl+F bereiken: alleen Kfind opstarten als geen vester focus heeft of een venster focus heeft waarin Ctrl+F nog niet is toegewezen - want Ctrl+F is in bijna alle applicaties al "zoeken". Kortom: de functie van Ctrl+F is mede afhankelijk van het scherm dat op dat moment focus heeft.)
Link naar reactie
Hm, ik begrijp je niet helemaal Wat je wilt kan volgens mij wel met Sawfish, maar niet met kwin. Bij sawfish kun je de toetsenbordindeling instellen per situatie, bij kwin niet. Of sawfish ook kan wat jij wilt is een kwestie van uitproberen. in kde kun je kwin vervangen door sawfish, door de regel in $KDEDIR/bin/startkde die verantwoordelijk is voor het starten van kwin zo te wijzigen dat deze sawfish aanroept. Uiteraard moet sawfish we kde-ondersteuning hebben. Andere optie is om andere toetsenbindingen toe te wijzen aan de globela kde-acties. Bijv. alt+f4 sluit een venster of, als er geen vensters zijn, kde. Wil je kde sluiten terwijl er nog vensters open zijn, dan druk je (althans in mijn configuratie van suse) op Ctrl+Alt+Delete. Vervolgens krijg je het bekende uitlogscherm. Zelfde met kfind, Ctrl+F roept idd het zoekcommando aan in een applicatie, maar je kunt natuurlijk Ctrl+Alt+F of Meta+F instellen voor het openen van kfind, ongeacht de focus van een venster. Voordeel van een onderscheid tussen applicatiespecifiek en globaal is dat je geen verwarring krijgt. max
Link naar reactie
Dank voor je reactie.[quote:3c749fe070]Hm, ik begrijp je niet helemaal[/quote:3c749fe070]Dan was mijn vraag kennelijk niet duidelijk ... ik vind het ook lastig uit te leggen wat ik bedoel. Misschien komt dat doordat de meeste GUI's intuitief werken: je bent je - als het goed is - nauwelijks bewust van de regels die aan een GUI ten grondslag liggen.[quote:3c749fe070]Uiteraard moet sawfish wel kde-ondersteuning hebben.[/quote:3c749fe070]Hoe kom ik daar achter? Ondertussen ga ik eens aan de slag met jouw suggesties. Ik kom er (waarschijnlijk) nog wel eens op terug.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...