Ga naar inhoud

[Red Hat 7.3] Upgraden naar 8.0?

anoniem

Aanbevolen berichten

Een beetje lastige vraag om te beantwoorden wellicht, maar wat zijn nu eigenlijk de voors en tegen van het upgraden van Red Hat 7.3 naar 8.0? Ter informatie: ik ben een tijdje terug begonnen met een kopie van 7.3 van [url=www.kooplinux.nl]Kooplinux.nl[/url] en heb ondertussen zo ongeveer alle upgrades die Red Hat mij om de een of andere reden gewoon wou verstrekken - ik heb immers geen enkele contractuele band met ze! - meegepakt. Daarnaast heb ik Mozilla 1.1, OOo 1.0.1 en Evolution 1.0.8 geinstalleerd - direct van die bronnen om zo te zeggen. Alleen de Red Hat kernelupgrade bedoeld voor 7.3 durfde ik niet aan. Nu heb ik thuis, dankzij [url=www.munnikes.nl]Munnikes[/url], ook een kopie van Red Hat 8.0. Daar zit ik nu al een tijdje over te dubben. Waarom zou ik eigenlijk upgraden?
Link naar reactie
Linux is geen race zoals bij windows om steeds het nieuwste speeltje te moeten hebben. Je versie moet je hardware goed ondersteunen, veilig en stabiel zijn. Als dat is gelukt en je draait de software die je wilt.... wat wil je dan nog meer? Hou de ontwikkelingen in de gaten en gebeurt er iets wat je echt wilt heben, installeer het dan.
Link naar reactie
ik sluit me bij mrlee aan, als alle hardware naar behoren werkt, en je software in de laatste versies kunt gebruiken, dan is er eigenlijk geen reden om nu al te upgraden. Bedenk dat het upgraden van een doorsnee distro in de meeste gevallen betekent dat je een compleet nieuwe installatie moet doen, waardoor je al het configureerwerk dat je nu achter je hebt opnieuw kunt uitvoeren.... Max
Link naar reactie
Apache gebruik ik niet (het is maar een gewone thuis-PC). Die configtools zijn vast handig, maar daar staat weer tegenover dat ik net een beetje m'n weg begin te vinden in de opbouw van Red Hat 7.3 en ik nog geen soft- of hardware ben tegengekomen die echt niet valt te gebruiken onder Red Hat 7.3. (Althans, geen soft- of hardware die het onder Red Hat 8.0 het waarschijnlijk wel zal doen ...) Kortom: ik blijf nog even bij Red Hat 7.3. Misschien stap ik later eens over, ik zal wel zien ... dank voor de antwoorden. (Dan ga ik maar eens kijken hoe je met up2date van Red Hat veilig je kernel kan upgraden ... daar stond iets over in de handleidingen die Red Hat ook al gratis verspreid dus daar val ik het forum nog maar even niet lastig mee. Bij de weg: wie wil er 4 CD'tjes met Red Hat 8.0 hebben?) Voor wie niet kon slapen over die kernelupgrade: dat werkt eigenlijk prima bij up2date: je oude kernel blijft keurig bewaard, in het grub-menu staan opeens twee kernels, zodat je veilig kan kijken wat werkt ... een newbie kan de was doen! Het enige dat aanpassing behoefde waren twee kernelmodules die ik zelf had gecomplieerd ... die moest ik voor de nieuwe kernel opnieuw compileren, maar daar had ik al rekenig mee gehouden. Al met al een non-avontuur!
Link naar reactie
  • 4 weken later...
Het non-avontuur krijgt toch nog een vervolg. Inmiddels werkt Kernel 2.4.18-17.7.x al een tijdje naar behoren. Eigenlijk is er geen enkele reden meer om Kernel 2.4.18-3 te laten staan, denk ik. Nu kan ik die oude kernel eenvoudig uit grub verwijderen maar eigenlijk wil ik 'm helemaal verwijderen. (Al was het maar dat up2date inmiddels Kernel 2.4.18-17.8.x o.i.d. in de aanbieding heeft en [i:0713a47a0b]drie[/i:0713a47a0b] kernels mij helemaal overdreven lijkt.) In Kpackage verwijst de 2.4.18-3 rpm in "File List" echter naar dezelfde files als de 2.4.18-17.7.x-rpm. Is dat een reden om te verwachten dat het verwijderen van de 2.4.18-3-rpm een drama oplevert?
Link naar reactie
In principe wel, rpm verwijdert de bestanden die in de filelist staan, en dus ook de nieuwere versies die jij er hebt neergezet. Mogelijk ziet rpm dat de bestanden op schijf nieuwer zijn dan in haar database, en laat ze ze staan, maar dat weet ik niet zeker. Wat je kunt doen is rpm laten voor wat ze is en handmatig de oude kernelonderdelen verwijderen, of de mappen met kerneldata in een gecomprimeerd bestand opslaan, via rpm de oude kernel verwijderen, en vervolgens de bestanden van de nieuwe kernel die ook zijn verwijderd terugzetten uit het gecomprimeerde bestand. Max
Link naar reactie
Bedankt voor het meedenken! Bij mij leverde[quote:df2c24a0f5]locate *2.4.18-3* | more[/quote:df2c24a0f5]het volgende op[quote:df2c24a0f5]/boot/config-2.4.18-3 /boot/module-info-2.4.18-3 /boot/System.map-2.4.18-3 /boot/vmlinux-2.4.18-3 /boot/vmlinuz-2.4.18-3 /boot/initrd-2.4.18-3.img /var/spool/up2date/modutils-2.4.18-3.7x.i386.hdr /var/spool/up2date/modutils-2.4.18-3.7x.i386.rpm /usr/src/linux-2.4.18-3 /usr/src/linux-2.4.18-3/drivers /usr/src/linux-2.4.18-3/drivers/input /usr/src/linux-2.4.18-3/drivers/input/oud_keybdev.c_oud /usr/src/linux-2.4.18-3/drivers/input/kort_keybdev.c_kort /lib/modules/2.4.18-3 /lib/modules/2.4.18-3/kernel /lib/modules/2.4.18-3/kernel/....[/quote:df2c24a0f5]waarna nog een lang rij bestanden volgt uit /lib/modules/2.4.18-3. (De inhoud van /usr/src/linux-2.4.18-3 is overigens veroorzaakt door gerommel van mij met de keybdev-module. Een en ander is eigenlijk niet meer van belang.) Kan dat allemaal zo maar weg? Daarnaast nog iets te verwijderen?
Link naar reactie
Doe ook even een locate voor je nieuwe kernel. Nog wat info: in /boot staat de kernel zel (vmlinuz of vergelijkbare naam), in /etc/modules de modules voor die kernel. Aan valt te nemen dat kernel 2.4.18-17x zijn modules in de map /lib/modules/2.4.18-7x geplaatst heeft. In dat geval kun je idd de map /lib/modules/2.4.8-3 verwijderen. De overige mappen uit je lijst zijn bronbestanden. mocht je hier iets in slopen, dan is het gewoon een kwestie van het opnieuw uitpaken van de broncodepakketten van huidige kernel. Max
Link naar reactie
  • 2 maanden later...
Ik blaas deze thread hopelijk weer leven in. Ik ben weer een paar maanden verder met Red Hat Linux (inmiddels versie 8.0) dus de discussie verandert wat. Alle Red Hat Linux-kernels worden (via up2date) verspreid als RPM's. Als je die RPM's bekijkt met (bijvoorbeeld)[code:1:00043ff6f0]rpm -ql kernel-2.4.18-14 | less[/code:1:00043ff6f0]zie je een hoop bestanden die duidelijk alleen te maken hebben met die specifieke kernel, maar ook telkens twee gedeelde bestanden/directories, namelijk[code:1:00043ff6f0]/dev/shm /lib/modules[/code:1:00043ff6f0]Als je vervolgens uitvoert:[code:1:00043ff6f0]rpm -qf /lib/modules rpm -qf /dev/shm[/code:1:00043ff6f0](dit zijn twee aparte commando's!) blijkt dat die twee bestanden/directories telkens worden geleverd door de RPM die hoort bij alle kernels die op je schijf staan, maar ook door onderscheidenlijk:[code:1:00043ff6f0]dev-3.3.1-2 filesystem-2.1.6-5[/code:1:00043ff6f0]Elke kernel-RPM bevat dus twee bestanden/directories die ook geleverd worden door de andere kernel-RPM's en door een specifieke RPM. Vraag: betekent dit dat je de kernel-RPM van een kernel die je echt nooit meer gebruikt, kan verwijderen zonder dat die twee gedeelde bestanden/directories verloren gaan?
Link naar reactie
Grub is eenvoudig zelf aan te passen. /boot/grub/menu.lst (Is gelinkt met /boot/grub/grub.conf) Dit is de mijne in Redhat 8.0 [code:1:989912f528] # grub.conf generated by anaconda # # Note that you do not have to rerun grub after making changes to this file # NOTICE: You do not have a /boot partition. This means that # all kernel and initrd paths are relative to /, eg. # root (hd0,8) # kernel /boot/vmlinuz-version ro root=/dev/hda9 # initrd /boot/initrd-version.img #boot=/dev/hda default=0 timeout=10 splashimage=(hd0,8)/boot/grub/splash.xpm.gz title Red Hat Linux (2.4.18-14smp) root (hd0,8) kernel /boot/vmlinuz-2.4.18-14smp ro root=LABEL=/ hdc=ide-scsi initrd /boot/initrd-2.4.18-14smp.img title Red Hat Linux-up (2.4.18-14) root (hd0,8) kernel /boot/vmlinuz-2.4.18-14 ro root=LABEL=/ hdc=ide-scsi initrd /boot/initrd-2.4.18-14.img title WindowsXP rootnoverify (hd0,0) chainloader +1 title Debian 3.0 root (hd0,11) kernel /boot/vmlinuz-2.4.20 root=/dev/hda12 hdc=ide-scsi title SuSE 8.1 root (hd0,7) kernel /boot/vmlinuz root=/dev/hda8 vga=791 noapic hdc=ide-scsi initrd /boot/initrd title Mandrake 9.0 root (hd0,6) kernel /boot/vmlinuz-smp root=/dev/hda7 devfs=mount hdc=ide-scsi initrd /boot/initrd-smp.img title Slackware 8.1 (kernel 2.4.20) root (hd0,9) kernel /boot/vmlinuz-ide-2.4.20 root=/dev/hda10 hdc=ide-scsi title Slackware Current (kernel 2.4.19) root (hd0,12) kernel /boot/vmlinuz root=/dev/hda13 hdc=ide-scsi title Slackware Current (kernel 2.4.20) root (hd0,12) kernel /boot/vmlinuz-ide-2.4.20 root=/dev/hda13 hdc=ide-scsi [/code:1:989912f528] :roll:
Link naar reactie
Nou, het leed is geleden, maar eerst reacties.[quote:06800d85a8="knopper"]Je zult dus na het verwijderen van de kernel-RPM en het maken van een nieuwe (vanilla)kernel GRUB opnieuw moeten instellen.[/quote:06800d85a8]Het gemak van de Red Hat Linux kernel-RPMs is overigens dat de kernels na een upgrade vreemdzaam naast elkaar blijven bestaan. Tot gisteren kon ik zo dus kiezen uit drie Red Hat kernels, nu nog maar uit twee.[quote:06800d85a8="jolo"]Grub is eenvoudig zelf aan te passen. /boot/grub/menu.lst (Is gelinkt met /boot/grub/grub.conf)[/quote:06800d85a8]Tuurlijk, helemaal waar! Enfin, ik heb nog even gekeken in een kernel-RPM; erg informatief (ook al begreep ik niet alles) was:[code:1:06800d85a8]rpm -qf vmlinuz-2.4.18-14 --scripts --triggers[/code:1:06800d85a8]Daarmee krijg je te zien wat de RPM die bij die (of dat stukje?) kernel hoort, doet bij installatie en de-installatie. Een en ander gaf mij voldoende moed om de werkeloze 2.4.18-14 kernel-RPM te verwijderen en zie: vlekkeloos, zelfs Grub zonder fouten aangepast! Dat upgraden zo makkelijk kan zijn ... ik ben mijn laatste vooroordelen over Linux zowat verloren!
Link naar reactie
Nog even iets anders.[quote:71e9b3ae4b="jolo"]Dit is de mijne in Redhat 8.0 [code:1:71e9b3ae4b]# grub.conf generated by anaconda (...) title Debian 3.0 (...) title SuSE 8.1 (...) title Mandrake 9.0 (...)[/code:1:71e9b3ae4b][/quote:71e9b3ae4b]Wat een vrachtlading aan distributies, hoe hou je het overzicht? Maar waar het mij nu om gaat: voor het enige Linuxproject waar ik bij betrokken ben, zou het handig zijn als ik iets onbenulligs weet over al deze distributies. Jolo, zou je daarom de exacte naam en de inhoud van /etc/*-release van de bovenstaande distributies willen posten (dan wel mij als persoonlijk berichtje zenden)? Dat scheelt mij een hoop gezoek.
Link naar reactie
Debian [code:1:4f7780ec8f] cat: *-release: No such file or directory [/code:1:4f7780ec8f] SuSE-release [code:1:4f7780ec8f] SuSE Linux 8.1 (i386) VERSION = 8.1 [/code:1:4f7780ec8f] mandrake-release [code:1:4f7780ec8f] LSB_VERSION=1.2 DISTRIB_ID=Mandrake DISTRIB_RELEASE=9.0 DISTRIB_CODENAME=dolphin DISTRIB_DESCRIPTION="Mandrake Linux" Mandrake Linux release 9.0 (dolphin) for i586 Mandrake Linux release 9.0 (dolphin) for i586 [/code:1:4f7780ec8f] :roll:
Link naar reactie
  • 4 weken later...

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...