anoniem Geplaatst: 6 november 2002 Delen Geplaatst: 6 november 2002 Na het starten van Sylpheed (mailclient) en het (willen) starten van mijn inbelverbinding hing het hele systeem. Dat is alleen aan windows voorbehouden, dacht ik nog, maar helaas. Dus heb ik het kastje maar uitgezet, wetend dat er een langdurige schijfcheck aan zat te komen. Maar ik was niet voorbereid op het onderstaande probleem, namelijk dat het systeem niet meer op wil starten. Systeem: AMD XP1600+ RedHat 7.2 kernel 2.4.17 [code:1:b8a27a6229] your sysem appears to have shutdown uncleanly. Press Y within 4 seconds to force filesystem integrity....y checking root filesystem /: Unattachend inode 48915 /: UNEXPECTED INCONSISTENCY; RUN fsck MANUALLY (i.e., without -a or -p options) [FAILED] *** an error occurred during the filesystem check *** dropping you to a shell; the system will reboot *** when yu leave the shell. Give root password for maintenance (or type CTRL-D for normal startup) [rootpw] (Repair filesystem) 1# fsck hda1 parallelizing fsck version 1.23 (15-aug-2001) no devices specified to be checked! (repair filesystem) 2# mount /dev/hda1 modprobe: modprobe: can't locate module nls_cp437 [/code:1:b8a27a6229] Zoals je ziet heb ik wat geprobeerd, maar zonder het gewenste resultaat. CTRL-D start trouwens het systeem niet op, maar reboot de zaak nogmaals. Vervolgens heb ik van de redhat cd1 geboot en in rescuemode (F5) opgestart. Je krijgt dan een shell, maar met dezelfde soort meldingen. Daar kan ik niet zoveel mee - allicht dat mijn beperkte kennis hierin een rol speelt. Hoe kan ik mijn systeem weer in de lucht krijgen, of tenminste mijn /home partitie benaderen om de data te redden? Vooralsnog ga ik ervan uit dat de zaak te redden is. Alvast bedankt, Greetz, dJezzer :( Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 6 november 2002 Auteur Delen Geplaatst: 6 november 2002 Nadat je als root inlogt in het shell venster moet je aangeven welke partitie je wil controleren. Gebruik hierbij ook het file type. Inplaats van: #fsck hda1 moet je doen: #fsck.ext2 /dev/hda1 Daarna voor de zekerheid even #sync En daarna rebooten. Als het goed is werkt het dan weer. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 6 november 2002 Auteur Delen Geplaatst: 6 november 2002 Ok, dat heeft de boel gered! Het werkt weer! Maar nu blijft de vraag, hoe kan het dat een simpel gui-progje het systeem zo kan laten hangen dat alles vast zit? Nu ik het er toch over heb, dat gebeurt mij ook wel eens in een shell. Met alt-f2 kan ik naar de volgende terminal en dan de eerste killen, maar toch, is mijn systeem aan een herinstalllatie toe? Greetz, dJezzer (die weer gelukkig is) 8) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 6 november 2002 Auteur Delen Geplaatst: 6 november 2002 een enkel programma kan niet het hele systeem platgooien, maar wel de shell waarin het draait. Bij X heb je dan het probleem dat X het toetsenbord en de muis van Linux overneemt, waardoor het vastlopen van X je pc ontoegankelijk maakt Of een nieuwe installatie je systeem stabieler maakt hangt af van wat je zoal met de huidige configuratie hebt uitgespookt :P Max Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 6 november 2002 Auteur Delen Geplaatst: 6 november 2002 Hmmm, duidelijk :oops: Toch maar een herinstallatie dus. :-? Greetz, dJezzer 8) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 7 november 2002 Auteur Delen Geplaatst: 7 november 2002 [b:44f2175c43]ZELFS[/b:44f2175c43] in Linux moet je af en toe herinstalleren :( [edit] WAT!!! ik ben oud :D [/edit] Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 7 november 2002 Auteur Delen Geplaatst: 7 november 2002 Wat een probleem KAN zijn is de combinatie van het console programma gpm en X-windows. Heb je dus in je console een muis cursor dan betekent dat gpm draait. Dit kan het vastlopen veroorzaken. In dat geval kun je proberen gpm uit te schakelen: /etc/init.d/gpm stop En daarna X opstarten. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 8 november 2002 Auteur Delen Geplaatst: 8 november 2002 Ok, duidelijk. Ik heb inderdaad gpm draaien (leek mij handig ten tijde van de installatie). Maar nu je het zegt, toen Sylpheed aan het wachten was op de beschikbaarheid van de inbelverbinding raakte ik de muis aan - met het als hiervoor beschreven resultaat: no-op. Wat ik wel apart vind is dat als ik inlog (en nog niet in X ben) op de console en MC start, er alleen onderaan het scherm een cursor staat te knipperen, maar er verder niets gebeurt. Ik moet dan in een tweede console de eerste sessie in zijn geheel killen (alleen het proces mc is niet genoeg) en opnieuw inloggen om door te kunnen gaan. Wat zou hierachter zitten? Heb ik toch iets stukgemaakt? TIA, greetz, dJezzer 8) Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen