Ga naar inhoud

Ruimte per user

anoniem

Aanbevolen berichten

Net als bij Windows heb ik een aparte directory(partitie) aangemaakt geheten LinuxData. het is de bedoeling dat alle users hierin kunnen werken en dat ik hiervan een backup maak. De partitie is 10G dus voorlopig groot zat. Bij het installeren van software lijkt het wel of linux alles in /home van de gebruiker wil plaatsen, maar nu loop ik het risico dat een gebruiker buiten z'n standaard ruimte komt. Hoe kan ik deze ruimte beinvloeden? Bij installatie van OpenOffice werkte de installatie zoals ik wilde. De root installeert en de gebruikers krijgen toegang tot de 1x geinstalleerde software. Bij andere programma's heb ik het idee dat per gebruiker geinstalleerd wordt (ook al is root autorisatie nodig). Vergis ik mij? In ider geval loopt root nu ng de kans buiten de toegewezen ruimte te geraken. RvP
Link naar reactie
In linux kan de maximale ruimte per gebruiker worden ingesteld door middel van een quota. Hoe het precies werkt weet ik niet, maar 'man quota' is een goed begin. Quota's kunnen ook met webmin ingesteldt worden (meen ik.) Veel programma's slaan instellingen op in de map van de gebruiker, omdat dat de enigste map is naast '/tmp' waar een programma in kan schrijven. Er zijn twee manieren om een applicatie te installeren: lokaal of op het hele systeem. Als je een programma lokaal installeerd, kan een programma alleen door de gebruiker die het programma geinstalleerd heeft uitgevoerd worden. Ook voorbeeld hiervan kan een .tar.gz zijn die slechts met './configure' gevolgt door 'make' geinstalleerd wordt. Het andere type programma's wordt opgeslagen in de '/bin' of '/usr/bin' directorie en is door iedereen uit te voeren. Alle rpm's worden zo geinstalleerd. Om een .tar.gz voor iedereen uitvoerbaar te maken moet je na './configure' en 'make' als root 'make install' uitvoeren. Daarna is het programma door iedereen te gebruiken.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...