Ga naar inhoud

Welke distro moet IK hebben? Help...

anoniem

Aanbevolen berichten

Hoi iedereen, ik heb een klein vraagje. Ik werk sinds enkele maanden met Linux en ben dan ook nog niet zo ver. Ik gebruik Linux als Desktop PC voor mijn mail, internet OpenOffice, XMMs voor de MP3's, Samba server en wil graag in [b:0bcd700a64]toekomst[/b:0bcd700a64] FTP en Apache gaan draaien. Maaruh, welke distro moet ik hebben? :roll: Ik draai nu op RedHat 8, maar heb reeds Mandrake 8.2 achter de rug. Ik ken een systeembeheerder, die werkt bij Audax en hij raadt mij RH8 aan. Is dat zo, en zoja waarom? RH8 werkt bij mij vrij sloom (PIII 667MHz, 1GB RAM, 100GB HDD) Ik heb geen ervaring met SuSe? Is dat wat... Of gewoon RedHat of Mandrake? Anders, Waarom zou ik RedHat blijven gebruiken en niet overstappen op Mandrake 9? Alvast hartelijk dank voor de reacties![color=indigo:0bcd700a64][/color:0bcd700a64][size=18:0bcd700a64][/size:0bcd700a64]
Link naar reactie
Voordelen van RedHat zijn de robuustheid van het systeem, de bekendheid van de implementatie (vrijwel alle boeken/documentatie gaat over RedHat, veel software wordt tenminste voor RH uitgebracht...) Nadeel van deze bekendheid is dat evt wormen etc. die gebruik maken van veiligheidslekken meestal ook als eerst onder RedHat werken. RedHat sloom? Ga even na of je te maken hebt met flessehalzen in je schijftoegang (kun je uitvogelen met het commando [b:98ad365b37]hdparm -t -T /dev/hda[/b:98ad365b37]), je videodrivers, of de desktop zelf (laatste kun je uitvogelen door een andere desktop te gebruiken, zoals kde, of een window manager zoals window maker, fluxbox, etc..) Max
Link naar reactie
He, bedankt voor de tip! Ik draaide altijd op GNome, maar ben toen toch overgegaan naar KDE omdat dat de eigenlijke standaard is, zeggen ze. Maar RedHat raad op hun site zelf nog GNome aan. En indeerdaad, een snelheidtoename die de moeite waard is! Met Gnome is mijn systeem VEEL sneller. :D Yes... Maar, het commando hdparm kent hij niet. Als ik het in een terminal typ krijg ik Unknown Command. In elk geval bedankt. Wat gebruiken de meeste KDE toch? Waarom KDE? en geen gnome? Thanks!
Link naar reactie
hdparm bevindt zich in de map /sbin, voer dus evt het commando als volgt uit: [b:438b1e623b]/sbin/hdparm -t -T /dev/hda[/b:438b1e623b] Waarom KDE en geen Gnome? Is moeilijk te zeggen, RedHat is een van de ontwikkelaars van Gnome, dus die raden je uiteraard ook deze desktop aan. Of een van beide sneller is hangt van je peroonlijke ervaringen af. Op de ene pc is de een sneller, op de andere pc de andere desktop. Hangt ook een beetje van de distro af, RH is gnome minded, dus besteed minder aandacht in het tweaken van KDE, en SusE is kde-mindend, en besteed dus minder aandacht aan het tweaken van Gnome. Wil je een echt snelle desktop, dan is het verstandig om deze zelf te compileren met de juiste opties. Hiermee kun je een snelheidswinst van 300-500% behalen, afhankelijk van je situatie. Waarom hier in Europa de meeste gebruikers KDE gebruiken? Tja misschien omdat KDE een van oorsprong Europees project is, en Gnome een Amerikaans project, misschien doordat het KDE-project ouder is dan Gnome (Gnome is gestart als tegenwicht tegen het destijds niet volledig vrije KDE..), of omdat de desktop door een beter modulaire opbouw qua look&feel consistenter is, en meer mogelijkheden biedt dan Gnome.. Maar eigenlijk doet het er niet toe welke desktop het meest wordt gebruikt, maar welke desktop je zelf het meest aan je behoeftes vind aansluiten. Op beide desktops kun je dezelfde applicaties draaien. Maar als je veel KDE-applicaties gebruikt, dan is het verstandiger om KDE te gebruiken, omdat het systeem hierdoor sneller loopt. Zelfde geldt voor Gnome: als je veel met Gnome-applicaties werkt, dan kun je beter ook de Gnome-desktop gebruiken. Dit scheelt je enorm in de opstartsnelheid van Gnome-applicaties, zoals Evolution en Galeon, simpelweg vanwege het feit dat bij een start onder KDE eerst de Gnome-omgeving gestart moet worden voordat de applicatie zelf gestart kan worden. Dit is overigens ook een van de redenen waarom bijv. Mozilla vrij traag opstart, omdat deze geen gebruik maakt van KDE of Gnome, moet de browser eerst zijn eigen omgeving opzetten (voorheen was dat MOTIF, nu XUL) voordat hij zelf geladen kan worden.... Max
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...