anoniem Geplaatst: 3 november 2002 Delen Geplaatst: 3 november 2002 Ik liep net voor het eerst tegen zogemoemde source RPMs op. Waar vind ik meer over die dingen? Het lijkt namelijk net even anders te werken dan " gewone" RPMs Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 november 2002 Auteur Delen Geplaatst: 3 november 2002 source rpm's moeten eerst nog gecompileerd worden voordat je ze kunt gebruiken. Dat kun je automatiseren via het rpm-commando, maar ook handmatig doen. Voordeel van handmatig compileren is dat je nog bepaalde vlaggen kunt meegeven, de source kunt patchen, etc... Hierdoor krijg je een gecompileerd programma dat beter op je systeem etc. aansluit, waardoor de zaak stabieler/sneller kan draaien. Doordat het een rpm-bestand betreft heb je tevens het voordeel dat de dependencies etc. gewoon in de rpm-database worden opgenomen.. Max Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 november 2002 Auteur Delen Geplaatst: 3 november 2002 Om de een of andere reden kan ik nergens een "standaard" commando vinden dat je op source RPMs kan loslaten - of een setje commando's waarmee je in de meeste situaties aan de slag kan ... of bestaat zoiets gewoonweg niet? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 4 november 2002 Auteur Delen Geplaatst: 4 november 2002 Het commando is [b:1c979ec70f]rpm[/b:1c979ec70f] met enkele vlaggen die aangeven dat je de broncode automatisch wilt compileren. RobertV heeft deze onlangs in dit forum gepost bij een ander onderwerp, weet zo snel niet meer welke, maar misschien dat Robert deze thread morgen of zo leest. Voor het compileren van de source rpm, ga naar de map waar rpm de source heen schrijft, doe ./configure, make en make install. Bij ./configure kun je diverse vlaggen meegeven tav de configuratie van het compilatiescript. Dat staat verder los van rpm, het compileren is dan hetzelfde als met een doorsnee broncode die je download van Internet. Max Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 4 november 2002 Auteur Delen Geplaatst: 4 november 2002 Ik ben er inmiddels achter dat ik rpm-build package niet had geinstalleerd en dat dit nodig is voor het loslaten van het rpm commando op source RPMs. Tja, dan blijf je steken op de eerste hobbel ... Daarna stuitte ik natuurlijk wel weer op nieuwe problemen bij het installeren van m'n eerste source rpm, maar ik kan nu beter eerst even zelf verder zoeken. Kortom: wat mij betreft is deze thread al weer gesloten. Dank voor je antwoorden, er zit zoals altijd weer handige info in! Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 4 november 2002 Auteur Delen Geplaatst: 4 november 2002 rpm --rebuild --clean --rmsource blablabla.src.rpm Daarna vindt je een of meer binary RPM(s) in /usr/src/redhat/RPMS/jouw_architectuur/ Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 9 november 2002 Auteur Delen Geplaatst: 9 november 2002 Wellicht een beetje naieve nabrander: source-RPM's zijn toch min of meer distributie(-versie) onafhankelijk? Als ik bijv. op [url=www.freshrpms.net]freshrpms[/url] een binary-RPM vind voor Red Hat Linux 8.0 dan kan ik toch de daarbijbehorende source-RPM (proberen te) installeren op mijn Red Hat Linux 7.3 systeem? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 9 november 2002 Auteur Delen Geplaatst: 9 november 2002 Dat is per source RPM verschillend. Sommige source RPMs bevatten dependencynamen die alleen maar bij bepaalde distributie voorkomen. Probeer het maar gewoon uit. Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen