anoniem Geplaatst: 31 oktober 2002 Delen Geplaatst: 31 oktober 2002 Waarschijnlijk een simpel vraagje; als ik als root inlog wordt op het einde van het inloggen (door KDE denk ik) automatisch een aantal tekstbestanden geopend (waaronder pdf) die ik reeds verwijderd heb waardoor een hele rits foutmeldingen ontstaat. Hoe kan ik dit automatisme verwijderen? Ik denk dat dit te maken heeft met een herstelpoging die niet meer lukt. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 31 oktober 2002 Auteur Delen Geplaatst: 31 oktober 2002 Als je uitlogt bij KDE, zit er links onderin het schermpje met de opties uitloggen, afsluiten en herstarten een een vakje dat je kunt aanklikken om de huidige sessie op te slaan. Ik denk dat als je die selecteert, KDE de volgende keer geen pogingen meer zal doen om niet aanwezige documenten te openen. BTW: inloggen als root doe je (als je het goed doet) alleen voor onderhoud of installatie Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 31 oktober 2002 Auteur Delen Geplaatst: 31 oktober 2002 Dat laatste heb ik uiteraard geprobeerd, doch helpt niet. Is er een andere methode om het systeemhertstel te onderdrukken? De bestanden stonden bijna allemaal in tmp welke directory ik geleegd heb. Ze zijn niet meer terug te zetten uit de prullenbak. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 31 oktober 2002 Auteur Delen Geplaatst: 31 oktober 2002 misschien andere pdf's in /tmp zetten.. ze hernoemed zoals de oude, bij openen van de pdf's deze netjes afsluiten.. kde afsluiten en dan kijken offie het nog een keer doet Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 31 oktober 2002 Auteur Delen Geplaatst: 31 oktober 2002 Heb je een vrij schone kde-installatie? hernoem dan de map /root/.kde[1,2,3] en start vervolgens kde. Al je instellingen ben je dan wel kwijt, maar mogelijk je probleem ook. Configuratiebestanden die je graag terug wilt (bijv. voor kmail of kppp) vind je in de hernoemde map bij ../share/config. Zet deze even terug in de nieuw aangemaakte kde-mappen.. Max Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 1 november 2002 Auteur Delen Geplaatst: 1 november 2002 Hartelijk dank voor de gedane suggesties. Het probleem is opgelost door lege files aan te maken met dezelfde naam. Ook de suggestie van Maximiliaan vind ik zeer handig te weten. Een maand terug liep Konqueror steeds vast bij mij als gebruiker. Nadat ik als proef een nieuwe gebruiker aanmaakte werkte Konquor als nieuwe gebruiker ingelogd perfect. Ik ben toen maar als nieuwe gebruiker begonnen. Ik had dus kennelijk ook met een schone kde kunnen beginnen. Ik denk dat het eerder geschetste probleem ontstaan is door kde af te sluiten met openstaande documenten. Ik had daarvoor net Antivir geinstalleerd en daarvoor de benodigde teksten openstaan. Kennelijk is /tmp dus een map die niet zomaar geleegd mag worden? Of zie ik dat verkeerd? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 1 november 2002 Auteur Delen Geplaatst: 1 november 2002 [quote:66f4ca2e8e="Middelburg"]Kennelijk is /tmp dus een map die niet zomaar geleegd mag worden? Of zie ik dat verkeerd?[/quote:66f4ca2e8e] och...als je in console only zit kan het echt geen kwaad om zo nu en dan de /tmp eens te schonen.. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 1 november 2002 Auteur Delen Geplaatst: 1 november 2002 Er is waarschijnlijk iets mis gegaan in de sessiebeheer van KDE. In principe kun je zoiets oplossen door een lege kde af te sluiten, en kiezen voor de optie 'sessie voor toekomstige logins opslaan'. Hierna zal kde niet meer naar de bestanden zoeken.. Wat betreft het vastlopen van programma's: elk programma dat je opstart schrijft een configuratiebestand naar je persoonlijke map. Als je dus problemen met een applicatie krijgt, dan kun je dat proberen op te lossen door het configuratiebestand te verwijderen. KDE slaat haar algemene configuratiebestanden op in de map ~/.kde/share/config. hierbij is kdeglobals de belangrijkste, die regelt de look&feel van alle applicaties. biv. konquerorrc is verantwoordelijk voor de werking van konqueror. Applicatiespecifieke bestanden vind je terug in ~/.kde/share/apps/[applicatienaam]. Deze bestanden kun je met een gerust hart verwijderen, als je maar in de gaten houdt dat je de configuratie van het bijhorende programma uiteraard kwijt bent. Zorg er wel voor dat de applicatie niet draait.. Max Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 1 november 2002 Auteur Delen Geplaatst: 1 november 2002 [quote:46ce35ae75="KayJay"][quote:46ce35ae75="Middelburg"]Kennelijk is /tmp dus een map die niet zomaar geleegd mag worden? Of zie ik dat verkeerd?[/quote:46ce35ae75] och...als je in console only zit kan het echt geen kwaad om zo nu en dan de /tmp eens te schonen..[/quote:46ce35ae75] vorige week ofzo was daarover op een mailinglist van LFS nog een quasi flamewar over ;) FHS zegt hierover dat je er niet vanuit mag gaan dat bestanden in /tmp na een reboot nog bestaan (mount tmpfs /tmp -t tmpfs) bestanden in /var/tmp horen wel te blijven bestaan na een reboot je _MAG_ /tmp niet zonder meer leeggooien als er processen actief zijn op je systeem... X plaatst bijvoorbeeld een lock-file in /tmp (hoewel dat uiteraard in /var/lock hoort...) en emailprogramma's als mutt gebruiken /tmp om mail op te slaan als die getypt wordt... (dus iedereen kan je mail lezen ;)) verder kom ik er wat coredumps tegen van wine, heb ik er posts in fora teruggevonden, enz enz... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 2 november 2002 Auteur Delen Geplaatst: 2 november 2002 IK heb ooit eens /tmp volledig verwijderd terwijl ik in kde zat. Het hele systeem ging onderuit :0 Max Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 2 november 2002 Auteur Delen Geplaatst: 2 november 2002 [quote:de30ca55f7="maximilaan"]IK heb ooit eens /tmp volledig verwijderd terwijl ik in kde zat. Het hele systeem ging onderuit :0 Max[/quote:de30ca55f7] dat bedoel ik maar ;) kde is ook slordig daarmee... (gnome ook trouwens) Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen